• 1
  • 2
2011-01-28, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Nej, det r de tv sannolikheterna fr sprr (0,15 efter ett 1-5-kast respektive 0,3 efter ett 6-9-kast) som r "mlet" med vningen. Nr jag har undrat om hur man ska komma fram till dem med den information som finns tillgnglig blir jag bara ombedd att lsa igenom kurslitteraturen. Men jag har gjort det och jag lyckas fortfarande inte...

Man ska anvnda samma resonemang som nr man sger att plockandet av en andra kung ur en kortlek r (4/52)*(3/51).

Det r en bra frustrerande frga, nnu mer s eftersom att det inte r ngon som vet som vill visa, och de som vill hjlpa str lika frgande som jag. Det var min frsta reaktion, att det var information som saknades...

Det gr inte att berkna sprr-sannolikheterna med informationen i uppgiften s troligtvis har du missfrsttt uppgiften (eller s gr din lrare en rad obefogade och mrkliga antaganden).

EDIT: Du har inte en lnk till problemformuleringen?
Senast redigerad av ...---... 2011-01-28 kl. 16:59.
Citera
2011-01-28, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det r en gammal tentafrga, varsgod (sannolikheten fr de enskilda kasten finns i frsta inlgget):

Proba de faire tomber toutes les quilles aprs les deux lancers :
= P(tt avoir au premier lanc) x 1 + P(1-5 quilles au premier lanc) x P(le reste au 2ieme lanc) + P(6-9 quilles au premier lanc) x P(avoir le reste au 2ieme lanc) + P(avoir 0 au premier lanc) x P(tt avoir au 2ieme lanc) = 20% x 1 + 25% x 15% + 50% x 30% + 5% x 20% = 39.75%

Problemet jag har r allts att frst hur fan man hittar 15 respektive 30 % med hjlp av den information som givits. Formeln som anvnds r multiplikationstjofrset dr P(AnB)=P(A)*P(B|A). Om man ska dra en kung ur en kortlek blir sannolikheten att dra en andra kung allts (4/52)*(3/51). Det ska vara samma teori hr, men jag lyckas fan inte och jag blir tokig p frgan.

Skulle du kunna skriva av frgan ordagrant ocks?

Finns det ngon approximationsteknik eller dylikt som ni har lrt er i kursen och r tnkt att det ska vara tillmpbart?
Citera
2011-01-29, 03:35
Medlem
jumpcuts avatar
Jag fick till slut tag p lraren som skickade den fullstndiga frgan till mig. Det visade sig att killen som gav mig frgan hade glmt bort att inkludera den andra delen av frgan dr sannolikheten att snka de resterande kglorna efter ett 1-5 respektive 6-9-kast stod med. Undra p att man knde att det saknades information och blev frustrerad nr man fick hra att det visst skulle g med den existerande informationen.

Jag ber om urskt fr att jag litade p honom, men hr r iaf frgan i sin helhet:

Un joueur de bowling a le droit de lancer successivement 2 boules sur 10 quilles. Au premier
lance, il a une probabilite de 5% de ne toucher aucune quille. Il a une probabilite de 20%
de toucher toutes les quilles en un coup. La probabilite quil touche entre 1 et 5 quilles vaut
25%. Si le joueur na touche aucune quille lors du premier lance, la qualite du deuxi`eme lance
sera identique `a celle du premier.

En outre, le deuxi`eme lance fera tomber lensemble des
quilles non touchees au premier lance avec une probabilite de 30% sil ne reste pas plus de 4
quilles. Par contre, sil reste entre 5 et 9 apr`es le premier lance, il fera tomber lensemble des
quilles restantes avec une probabilite de 15%.
Citera
2011-04-09, 10:17
Medlem
Hellcats avatar
Sannorlikheten r att en elitbowlare slr ner mer kglor n en partybowlare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto