Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-27, 01:50
  #1
Medlem
-.LyckaVet.-s avatar
Nån som läst denna bok? Jag har själv precis börjat och den är väldigt intressant, tycker jag.
Citera
2011-01-27, 03:18
  #2
Medlem
bernie512s avatar
Vad är det som gör den intressant, berätta gärna lite vad den handlar om.
Citera
2011-01-27, 03:30
  #3
Medlem
Finns massa dokumentärer om detta. Riktigt intressant faktiskt. Boken har jag ej läst iaf.
Citera
2011-01-27, 04:57
  #4
Medlem
VampireLestats avatar
Är det Nietzsche ni syftar på?
Citera
2011-01-27, 05:25
  #5
Medlem
-.LyckaVet.-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VampireLestat
Är det Nietzsche ni syftar på?

Ja.

Till dig som frågade vad som gör den intressant: Den handlar om Kristendom. N menar, och jag håller med om, att kristendom är farligt eftersom det är livsförgörande. När jag läser märker jag hur jag, som före detta kristen, håller med i allt han säger och verkligen förstår hur han menar. Det är vad som gör den intressant för mig.
Citera
2011-01-28, 17:48
  #6
Medlem
Bobofesks avatar
Låter intressant, Hittar ingen svensk version? (Kollade bara bokus) :P
Citera
2011-01-28, 20:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobofesk
Låter intressant, Hittar ingen svensk version? (Kollade bara bokus) :P
Bo Cavefors förlag gav ut den på 1970-talet. Själv har jag en väl tummad pocket från Penguin, men det känns inte bra med Nietzsche på engelska. Du borde läsa den på tyska eller varför inte norska för den rätta svartmetallkänslan.
Citera
2011-01-29, 20:52
  #8
Medlem
Stoffenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -.LyckaVet.-
Ja.

Till dig som frågade vad som gör den intressant: Den handlar om Kristendom. N menar, och jag håller med om, att kristendom är farligt eftersom det är livsförgörande. När jag läser märker jag hur jag, som före detta kristen, håller med i allt han säger och verkligen förstår hur han menar. Det är vad som gör den intressant för mig.

Varför livsförgörande? Kan du förklara vidare.vore intressant.
Citera
2011-01-30, 22:14
  #9
Medlem
Bobofesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -.LyckaVet.-
Nån som läst denna bok? Jag har själv precis börjat och den är väldigt intressant, tycker jag.

Vilket språk läser du på?
Citera
2011-01-30, 22:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byfåne
Kristen månne
Nietzsche skriver t ex: Kriegserklärung, Stimmgabel, Götzendämmerung.
På svenska: krigsförklaring, stämmgaffel, avgudaskymning.
På engelska: nio eller tio ord. Det blir inte bra.
Citera
2011-01-31, 14:53
  #11
Medlem
-.LyckaVet.-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoffenberg
Varför livsförgörande? Kan du förklara vidare.vore intressant.

Hela kristendomen går ju ut på att förneka sig själv. Läs nya testamentet så förstår du säkert snart vad jag menar. Om inte kan du försöka att leva som Jesus lär och du kommer då ofelbart att märka varför vi menar att det är livsförgörande.

Citat:
Ursprungligen postat av Bobofesk
Vilket språk läser du på?

Jag läser på engelska.
Citera
2011-02-16, 22:17
  #12
Medlem
Stoffenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -.LyckaVet.-
Hela kristendomen går ju ut på att förneka sig själv. Läs nya testamentet så förstår du säkert snart vad jag menar. Om inte kan du försöka att leva som Jesus lär och du kommer då ofelbart att märka varför vi menar att det är livsförgörande.

är inte övertygad. jesus sa " älska din nästa som dig själv", alltså älska dig själv och sen röjde han i ett tempel, och var en ledare - inte så livsförgörande eller?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback