2004-08-17, 23:08
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Får man plats i sandlådan??
Toto är ett kompetent band som kan leva gott på att det finns människor som uppskattat deras musik genom åren...
Ge fan i och lyssna på Totos musik om ni inte gillar den!
Vad gnäller ni om?
Smakdiskussioner är väl bland det mest meningslösa man kan involvera sig i?
Vad gör jag här??

Har hört att Lukather kunde häva i sig två (2) helrör innan han äntrade scenen och ändå kunde han lira gura som få.
Citera
2004-08-17, 23:14
Medlem
Det är ju klart att en rockkritiker känner sig mer hipp när han hypar The White Stripes och The Hives istället för Toto. Han måste ju passa in i gänget, annars blir han utmobbad. Personligen använder jag recensioner som ett sätt att upptäcka ny musik som man annars kanske missat.

Vad gäller Toto gillar jag deras melodier, lyssnade på dem för ca 10 år sen. Jag skiter fullkomligt i vad kritiker (och resten av världen) tycker man ska gilla och bildar min egen uppfattning om musik och låter alla andra lyssna på vad fan dom vill. Andra favoriter är The Band, Jackson Browne och Shawn Colvin, om ni nu vet vilka de är...
Citera
2004-08-17, 23:16
Medlem
ericfjortondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Varför gillar inte filmkritiker filmer som Independence Day?

Av samma orsak som att musiker inte gillar merparten av det som spelas på MTV - bara yta, inget innehåll.
Citera
2004-08-17, 23:22
Medlem
ericfjortondes avatar
[quote=IT-man]Det är ju klart att en rockkritiker känner sig mer hipp när han hypar The White Stripes och The Hives istället för Toto. QUOTE]

Exakt!

Hur många år ska vi tro att The White Stripes och The Hives kommer att vara inne? Ska vi ge dom 2-3 år?

Det är också ganska intressant att hypade band ofta får en jättepublik som sedan efter en period plötsligt sviker sina idoler helt..
Citera
2004-08-17, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ericfjortonde
Av samma orsak som att musiker inte gillar merparten av det som spelas på MTV - bara yta, inget innehåll.
Ja, PRECIS som Toto, alltså. Har du läst deras texter? Noll innehåll. När gjorde de senast något som stack ut musikaliskt? Aldrig.
Citera
2004-08-17, 23:33
Medlem
kaytees avatar
Satt och funderade lite över musiksmak, vad man gillar, varför, referensramar, välspelat kontra garage etc. men innan jag hann formulera mitt inlägg i huvudet/på tangentbordet slog det mig; varför bryr du dig så mycket om vad musikkritiker hatar/hyllar?
Citera
2004-08-17, 23:43
Medlem
ericfjortondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Ja, PRECIS som Toto, alltså. Har du läst deras texter? Noll innehåll. När gjorde de senast något som stack ut musikaliskt? Aldrig.

Jag lyssnar på musik för musikupplevelsen. Vill jag tillfredsställa mitt intellekt läser jag en bra bok. Det finns ändå bara ett ytterst fåtal rockartister som skapar lyrik som inte är pekoral.

När du nämner "något som stack ut musikaliskt" så blir jag intresserad. Jag vet inte var du sätter gränsen för att något är "utstickande" men jag anser nog att Totos sätt att arrangera en poplåt är mer originell än 99 % av det som görs idag.

Man ska inte blanda ihop det med artister som gör allt för att vara så svåra som möjligt. Att pressa in maximalt med taktbyten och spela skalor på gitarren snabbare än blixten blir mer som en cirkusuppvisning.

En av mina favoriter - Frank Zappa - tillhörde de få som kunde skriva bra texter i kombination med en musik som var allt annat än förutsägbar. Jag ser ingen motsättning i att kunna uppskatta både hans musik OCH Toto´s.
Citera
2004-08-17, 23:45
Medlem
ericfjortondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaytee
Satt och funderade lite över musiksmak, vad man gillar, varför, referensramar, välspelat kontra garage etc. men innan jag hann formulera mitt inlägg i huvudet/på tangentbordet slog det mig; varför bryr du dig så mycket om vad musikkritiker hatar/hyllar?

Jag tycker helt enkelt att det är intressant att diskutera detta. Och sådant gör man väl naturligast på ett forum??
Citera
2004-08-18, 00:09
Medlem
kaytees avatar
Citat:
Jag tycker helt enkelt att det är intressant att diskutera detta. Och sådant gör man väl naturligast på ett forum??

Det naturligaste sättet för mig är visserligen inte att diskutera på ett forum, jag har faktiskt några vänner utanför internet också...

Jag har inte så mycket att tillföra diskussionen som inte sagts tidigare.
Lektor Lokko uttryckte det ganska väl.

(Lite off topic)
Jag vill snarare vända på frågeställningen och fråga om det är så att musiker i högre grad uppskattar s.k. "skickliga musiker"?
Personligen tycker jag inte det finns något värre än folk som spelar väl & utan själ (läs: Toto), men Toto gör ju uppenbarligen många människor glada. Antar att jag inte kan opponera mig mot det. Dock förbehåller jag mig rätten att sortera in dem i facket: förlorade själar. Musikfascist som jag är. Tyvärr.
Citera
2004-08-18, 00:21
Medlem
ericfjortondes avatar
Ännu har ingen förklarat för mig varför det är så mycket mer själfullt att sjunga falskt?

Vari ligger motsättningen duktig musiker / själfull musik?
Citera
2004-08-18, 00:27
Medlem
enjoys avatar
Toto är en extremt överskattad artist som jag förstår blir sågad igen och igen.

Toto är för folk som inte längre har nån att dra dom i ballen så dom måste göra det själva och lyssna på musik som handlar om samma sak.

Toto är av schangern AOR och sådan musik är för 40+ som inte riktigt vågar lyssna på sina favoritband som dem hade i tonåren. Andra band är Chicago och Foreinger. Alla minns vi den äckliga smörlåten "i wanna live without you" osv.
Citera
2004-08-18, 00:29
Medlem
kaytees avatar
Citat:
Ännu har ingen förklarat för mig varför det är så mycket mer själfullt att sjunga falskt?

Vari ligger motsättningen duktig musiker / själfull musik?

Det ligger ingen motsättning däri. Och min gissning är att det inte är därför kritiker hatar Toto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in