Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-26, 02:07
  #1
Medlem
Tidsperspektivet jag efterfrågar är från 50-talet till 00-talet.

När började samhället att bli hårdare och när började folk egentligen bli mer apatiska och introverta, om vi ignorerar faktumet att invandringen är en bidragande orsak och att det råder en hel del reell diskriminering i allmänhet så undrar jag egentligen vad orsaken till den här fasen har varit och vad som har varit högst bidragande del till det?

(vill inte ha ännu en I&I tråd)

Min mamma påstår att det började ge vika (solidariska mentaliteten) vid slutet av 70-talet och i början av 80-talet då man skulle göra snabba klipp på börsen och därmed hängav sig till ett mer individualistiskt tänkande.

Har det tänkandet förstärkts på 00-talet eftersom att jag märker skillnad mellan nu och på 90-talet då jag var liten?

Vad tycker ni är den största bidragande orsaken till att det i princip inte existerar samma omtanke om sina svenska fränder i Sverige?
Citera
2011-01-26, 02:52
  #2
Avstängd
Invandringen på 50-talet var obefintlig.
Citera
2011-01-26, 03:07
  #3
Medlem
Nu var jag inte med på den tiden din mamma refererar till, men hon har säkert en poäng i att något hände med folk då. Vilket inte alls är konstigt, 70-talet var det årtionde då skattetrycket skenade iväg totalt, och när då samtidigt den statliga välfärden hade börjat urholkas samtidigt som folk blev allt fattigare på sparat kapital så får man förvänta sig att människor vänder sig inåt och blir mer egennyttiga.

Men det här snacket om det "Nya hårda Sverige" ställer jag inte alls upp på, jag känner fortfarande att det finns en god sammanhållning i de flestas bekantskapskretsar och man bjuder tillbaks och hjälper varandra då tillfälle ges. Detta gäller dock nästan bara infödda svenskar och fullt assimilerade invandrare, men den diskussionen tänker inte jag delta i då jag är spyless på den här på FB.
Citera
2011-01-26, 03:12
  #4
Medlem
Uhurus avatar
Kommer ihåg att jag såg nån dokumentär om det här nånstans (vadå luddigt?) och då talades det om att just efter dom stora krigen vi haft i Europa har människor känt en större vilja att hjälpa varandra. Antar att 30 år är tillräckligt för att glömma ett krig.

Det beror säkert på en miljon olika andra saker också men en gissad anledning fick du iaf
Citera
2011-01-26, 11:17
  #5
Medlem
Alla problem är uppenbarligen muslimernas fel. Flashbacks användarbas kan inte ha fel, här diskuteras ju kriminalitet, politik, droger, sex och rock'n'roll på löpande band av SD's allra finaste röstare, de underutbildade smygrasisterna som inte vill ha Ahmed Mahmoud som granne. De gråter sig ledsna i diverse trådar där de snyftar fram historier om "kulturberikarna" som våldtog deras syster, begår kriminella handlingar och sitter hemma och lever på bidrag med 15 ungar som skriker våldsamt, blir våldtagna och gifts bort vid 7 års ålder till 40-åriga gubbar. Snacka om hur torra diskussionerna här på Flashback har blivit.

Informationsflödet som idag finns har lett till att folk blivit mycket mer apatiska. Krig, död, katastrofer och svält visas på löpande band i TV, på Internet, i mobilen. Inte undra på att folk inte längre orkar bry sig.
Citera
2011-01-26, 12:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Tidsperspektivet jag efterfrågar är från 50-talet till 00-talet.

När började samhället att bli hårdare och när började folk egentligen bli mer apatiska och introverta, om vi ignorerar faktumet att invandringen är en bidragande orsak och att det råder en hel del reell diskriminering i allmänhet så undrar jag egentligen vad orsaken till den här fasen har varit och vad som har varit högst bidragande del till det?

(vill inte ha ännu en I&I tråd)

Min mamma påstår att det började ge vika (solidariska mentaliteten) vid slutet av 70-talet och i början av 80-talet då man skulle göra snabba klipp på börsen och därmed hängav sig till ett mer individualistiskt tänkande.

Har det tänkandet förstärkts på 00-talet eftersom att jag märker skillnad mellan nu och på 90-talet då jag var liten?

Vad tycker ni är den största bidragande orsaken till att det i princip inte existerar samma omtanke om sina svenska fränder i Sverige?
Det har inte att göra med börsen. Det har att göra med att man på 50-60-talen började befria sig. Kvinnor behövde inte längre gifta sig i ung ålder för att klara sig: de kunde jobba själva. Barn slapp växa upp med döende mormor i rummet bredvid. Helt plötsligt kunde folk inte längre skylla på att man föddes i en viss familj.

Alla fick gå i skolan och alla fick ett massivt batteri med förmåner. Då började det finnas allt färre ursäkter till att inte bli framgångsrik. Och genom detta är det naturligt att man låter folk ta konsekvenserna av sitt eget agerande.
Citera
2011-01-27, 19:21
  #7
Medlem
NotTheFullQuids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Tidsperspektivet jag efterfrågar är från 50-talet till 00-talet.

När började samhället att bli hårdare och när började folk egentligen bli mer apatiska och introverta, om vi ignorerar faktumet att invandringen är en bidragande orsak och att det råder en hel del reell diskriminering i allmänhet så undrar jag egentligen vad orsaken till den här fasen har varit och vad som har varit högst bidragande del till det?

(vill inte ha ännu en I&I tråd)

Min mamma påstår att det började ge vika (solidariska mentaliteten) vid slutet av 70-talet och i början av 80-talet då man skulle göra snabba klipp på börsen och därmed hängav sig till ett mer individualistiskt tänkande.

Har det tänkandet förstärkts på 00-talet eftersom att jag märker skillnad mellan nu och på 90-talet då jag var liten?

Vad tycker ni är den största bidragande orsaken till att det i princip inte existerar samma omtanke om sina svenska fränder i Sverige?

Det är en generell trend världen över. Journalisterna är liksom besvikna på omvärlden, därför målar de upp allt som skit. De rycks inte med i den framtidstro som många känner idag. Vi är ganska många som tycker att världen börjar bli bättre och bättre. Inget Sovjet, diktaturer är hårt ansatta, bildning kanske kommer börja löna sig med mera...

Intressant nog nämner du den solidariska mentaliteten. I den bärs en historia om samhället som ifall de skänker gratis pengar till allt möjligt, då har vi framtidstro? För att saker byggs och man slänger allt gammalt med mera. Sedan att folk är apatiska och introverta ställer jag mig tvekande till. Men helt klart finns det ett mindre utrymme för folks "egenheter" idag, och det kan för de som är litet "egna" kanske kännas som ett hot emot sin identitet med mera. Vilket leder till mindre framtidstro och så vidare. Sedan får man inte glömma det oförblommade självhatet som svensken har. Det snackas om det som någon slags myt på FB, men det existerar faktiskt. Sossarna bär ansvaret och i många fall är orsakerna till det som jag beskriver här ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av muppenz
Alla problem är uppenbarligen muslimernas fel. Flashbacks användarbas kan inte ha fel, här diskuteras ju kriminalitet, politik, droger, sex och rock'n'roll på löpande band av SD's allra finaste röstare, de underutbildade smygrasisterna som inte vill ha Ahmed Mahmoud som granne. De gråter sig ledsna i diverse trådar där de snyftar fram historier om "kulturberikarna" som våldtog deras syster, begår kriminella handlingar och sitter hemma och lever på bidrag med 15 ungar som skriker våldsamt, blir våldtagna och gifts bort vid 7 års ålder till 40-åriga gubbar. Snacka om hur torra diskussionerna här på Flashback har blivit.

Informationsflödet som idag finns har lett till att folk blivit mycket mer apatiska. Krig, död, katastrofer och svält visas på löpande band i TV, på Internet, i mobilen. Inte undra på att folk inte längre orkar bry sig.

Inte för att vara en smygrasistisk lågpannad SD-röstare (vilket jag i sanning inte är, röstade på M och är allt än smyg när jag är rasistisk)... Men i dina ögon, vad skall kritiseras i den svenska bilden? Eller i vårt samhälle? Finns det saker som inte är ok att kritisera?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback