• 1
  • 2
2011-01-25, 19:36
Medlem
Point Blanks avatar
En något dålig topic, men jag kunde inte sätta bättre ord på det.

Jag har nyligen köpt en ny slips till samlingen. Till problemet, slipsen har ingen liten sydd grej på baksidan på den tjocka delen så man kan stoppa in själva änden på den smala delen. När slipseen saknar den här funktionen tenderar den smala delen att hänga ut på sidan och se allmänt ovårdat ut. Hur gör ni för att få bot på det problemet? Att använda en slipsklämma aka slipsnål vore ju en lösning men jag är något tveksam till att börja använda en sådan.
Citera
2011-01-25, 19:41
Medlem
G.P.s avatar
Du har dels det alternativet du själv bidrog med, alltså slipsnål/klämma vilket jag anser är det bästa. Men om du vill köra en fattigmans variant så rekommenderar jag att du helt enkelt stoppar in den smala delen av slipsen in i skjortan lite diskret. Detta kan bli fult men testa det dig fram så bör det gå.
Citera
2011-01-25, 19:45
Medlem
Stör det dig väldigt så sy på en egen, på de slipsar jag köpt är den medföljande till och med påsydd utanpå just för att den ska gå att ändra beroende på hur lång slipsen/personen är och det borde inte vara några problem att fixa en egen. Baksidan på slipsen flashar man ju inte speciellt ofta ändå..
Citera
2011-01-25, 19:49
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.P.
Du har dels det alternativet du själv bidrog med, alltså slipsnål/klämma vilket jag anser är det bästa. Men om du vill köra en fattigmans variant så rekommenderar jag att du helt enkelt stoppar in den smala delen av slipsen in i skjortan lite diskret. Detta kan bli fult men testa det dig fram så bör det gå.

Jag kan inte förstå hur man sätter in bakdelen i skjortan på ett diskret sätt? Hur skulle det gå till?
Citera
2011-01-25, 19:59
Medlem
Point Blanks avatar
Har testat att stoppa in bakdelen i skjortan som någon slags WT-lösning men det gick ju inte att få till diskret.

Får väl bli att sy på en sådan. Det är så på min andra slipsar också att det är en liten lapp sydd utanpå, så det är väl egentligen ingen raketforskning som behövs för att ordna det.

Slipsklämma känns lite väl förknippat med "pappa 50+" som sätter på sig slipsen till julbordet med en guldig slipsklämma som det eventuellt står något företagsnamn på.
Citera
2011-01-25, 20:16
Medlem
Pörrs avatar
Herregud, är folk inte kloka eller?

Givetvis stoppar du in andra änden av slipsen mellan andra och tredje knappen. Vad skulle vara WT med det? Slipsnål/slipsklämma är vedervärdigt och löser dessutom inte problemet, i och med att underslipsen inte blir kortare för det.
Citera
2011-01-26, 00:54
Medlem
Point Blanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Herregud, är folk inte kloka eller?

Givetvis stoppar du in andra änden av slipsen mellan andra och tredje knappen. Vad skulle vara WT med det? Slipsnål/slipsklämma är vedervärdigt och löser dessutom inte problemet, i och med att underslipsen inte blir kortare för det.

Problemet är ju inte att underslipsen är för lång, det är ju att den fladdrar ut på sidan. Men att stoppa in den tycker jag fortfarande ser fult ut.
Citera
2011-01-26, 01:05
Medlem
Taluss avatar
Vad nu? "Fulstumpen" åker in mellan två knappar på skjortan (att ange mellan knapp2-3 eller 3-4 beror helt på skjortan och hur den sitter på dig. Det ska se diskret ut.) Slipsnål har man självfallet, men det är främst för att slipsen inte ska flänga runt och landa i soppan eller andra kladdiga platser. Att slipsnål dessutom kan vara en stilig accessoar (wow, det är bland de första 5 gångerna i mitt liv som jag på allvar använder ordet) får betraktas som en bonus. Dess funktion är att låsa slipsen till skjortan, men "fulstumpen" ska gömmas.

Är man för cool för att använda slipsnål eller bry sig om att se stilig ut. så kan man väl glömma hela kostymen likväl?
Citera
2011-01-26, 01:06
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Point Blank
Problemet är ju inte att underslipsen är för lång, det är ju att den fladdrar ut på sidan. Men att stoppa in den tycker jag fortfarande ser fult ut.
Om jag inte skulle gått på arbetsintervju eller liknande hade jag inte brytt mig om det om jag var du. Så jäkla perfekt behöver inte slipsen ligga.
Citera
2011-01-26, 11:08
Medlem
tantaluss avatar
Det ar helt OK att lata den smalare andan hanga fritt for ett lite mer nonchalant intryck. Personligen brukar jag stoppa in den men det varierar. Undantaget ar Hermesslipsar som har en logo tryckt pa framsidan av den smala andan och darfor ofta bars fritt hangande av diverse flashpajasar (ergo: pa Hermesslipsarna ser jag alltid till att stoppa in den smala andan).

Stoppa in den smala andan mellan skjortknapparna gjorde man nar man var barn och den arvda slipsen var for lang, vilket ledde till att den smala andan blev langre an den breda diton.
Citera
2011-01-26, 11:13
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talus
Vad nu? "Fulstumpen" åker in mellan två knappar på skjortan (att ange mellan knapp2-3 eller 3-4 beror helt på skjortan och hur den sitter på dig. Det ska se diskret ut.) Slipsnål har man självfallet, men det är främst för att slipsen inte ska flänga runt och landa i soppan eller andra kladdiga platser. Att slipsnål dessutom kan vara en stilig accessoar (wow, det är bland de första 5 gångerna i mitt liv som jag på allvar använder ordet) får betraktas som en bonus. Dess funktion är att låsa slipsen till skjortan, men "fulstumpen" ska gömmas.

Är man för cool för att använda slipsnål eller bry sig om att se stilig ut. så kan man väl glömma hela kostymen likväl?

En slipsnal i form av en stor sakerhetsnal som fasts i 45 graders vinkel kan anvandas men det ser ganska excentriskt ut. En slipshallare daremot ar en vedervardig tingest som bast forpassas tillbaka till 80-talssektionen i maskeradladan tillsammans med den skrynkliga, glansiga kostymen med stora axelvaddar.

Det finns som sagt ingen som helst anledning for en vuxen manniska att gomma den smalare andan. Kop en slips i ratt langd istallet sa att andarna ar lika langa alternativt den bredare andan nagon tum langre nar du knyter slipsen.
Citera
2011-01-26, 12:18
Medlem
Herr_Oins avatar
Om du knyter slipsen ordentligt och inte dampar omkring i onödan så lär skiten ligga rätt snyggt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in