2011-01-26, 12:45
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Knyt slipsen ordentligt så att ändarna blir åtminstone lika långa, eller att den lilla biten blir lite kortare, och låt den hänga fritt. Detta är att föredra. Jag skulle personligen inte stoppa in den i skjortan, det ser bara sjaskigt ut - se istället till att få den rätt från första början
Citera
2011-01-26, 14:20
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
En slipsnal i form av en stor sakerhetsnal som fasts i 45 graders vinkel kan anvandas men det ser ganska excentriskt ut. En slipshallare daremot ar en vedervardig tingest som bast forpassas tillbaka till 80-talssektionen i maskeradladan tillsammans med den skrynkliga, glansiga kostymen med stora axelvaddar.

Det finns som sagt ingen som helst anledning for en vuxen manniska att gomma den smalare andan. Kop en slips i ratt langd istallet sa att andarna ar lika langa alternativt den bredare andan nagon tum langre nar du knyter slipsen.
Väl talat!

Bidrar med några bildexempel.

Säkerhetsnål:
http://i27.photobucket.com/albums/c1...W/110121-5.jpg

Synliga, fritt hängande bakre slipsändar:
http://stulenstil.files.wordpress.co...ntitled3-1.jpg
http://stulenstil.files.wordpress.co...jkvo1_1280.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c1...W/110117-1.jpg
Citera
2011-01-26, 15:26
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Knyt slipsen ordentligt så att ändarna blir åtminstone lika långa, eller att den lilla biten blir lite kortare, och låt den hänga fritt. Detta är att föredra. Jag skulle personligen inte stoppa in den i skjortan, det ser bara sjaskigt ut - se istället till att få den rätt från första början
Slipsen skall nå ned till översta delen på bältesspännet eller strax där ovanför, inte skall de båda ändarna vara lika långa.
Citera
2011-01-26, 15:29
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Oin
Slipsen skall nå ned till översta delen på bältesspännet eller strax där ovanför, inte skall de båda ändarna vara lika långa.
Visst kan båda ändarna vara lika långa och nå ned till bältesspännet samtidigt, det ska bara till att slipsen är tillräckligt lång.
Citera
2011-01-26, 15:36
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinkel
Visst kan båda ändarna vara lika långa och nå ned till bältesspännet samtidigt, det ska bara till att slipsen är tillräckligt lång.
Ja jo självfallet kan det vara så, men ponera att så nu inte är fallet. Då ser jag det som prio ett att fixera sin slips i rätt höjd istället för att oroa sig för ett löst hängande stycke.
Citera
2011-01-26, 15:43
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Oin
Ja jo självfallet kan det vara så, men ponera att så nu inte är fallet. Då ser jag det som prio ett att fixera sin slips i rätt höjd istället för att oroa sig för ett löst hängande stycke.
Ja, det är klart.
Citera
2011-01-26, 15:51
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
En slipsnal i form av en stor sakerhetsnal som fasts i 45 graders vinkel kan anvandas men det ser ganska excentriskt ut. En slipshallare daremot ar en vedervardig tingest som bast forpassas tillbaka till 80-talssektionen i maskeradladan tillsammans med den skrynkliga, glansiga kostymen med stora axelvaddar.

Det finns som sagt ingen som helst anledning for en vuxen manniska att gomma den smalare andan. Kop en slips i ratt langd istallet sa att andarna ar lika langa alternativt den bredare andan nagon tum langre nar du knyter slipsen.

Slipsnål brukar ju annars beteckna de nålar med (oftast) en liten ädelsten på, som man sticker genom slipsen. De har väl dock knappast heller synts på minst några decennier.
Senast redigerad av Uncle Duke 2011-01-26 kl. 15:55.
Citera
2011-01-26, 15:58
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Slipsnål brukar ju annars beteckna de nålar med (oftast) en liten ädelsten på, som man sticker genom slipsen. De har väl dock knappast heller synts på minst några decennier.
Italienare med vad jag förmodar är slipsnålar: http://blog.follestad.com/container/...2/coolness.jpg
Citera
2011-01-26, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Exakt, har själv ärvt två slipsnålar
Som postats i andra trådar;

http://img195.imageshack.us/img195/1281/dscn2090c.jpg
Typisk slipsmål

Ses dock sällan, synd då jag gillar den.
Citera
2011-01-26, 19:20
Medlem
Point Blanks avatar
Jag håller med om att det kan vara snyggt på ett nonchalant sätt om stumpen sticker fram lite. Men vill man vara proper så tycker jag knappast att det är speciellt snyggt. Jag får väl helt enkelt välja vid vilka tillfällen jag vill använda den här slipsen.
Citera
2011-01-26, 20:45
Medlem
tantaluss avatar
Jag ser nu att jag uttryckt mig nagot oklart och gor battring:

- Den breda andan ska vara lika lang eller langre an de smala andan
- Den smala andan kan antingen dingla fritt bakom den breda diton eller dras igenom tygoglan pa baksidan av den breda andan
- Hermesslipsar bor alltid dras igenom tygoglan
- Vuxna manniskor bor inte stoppa in den smala andan innanfor skjortan (kop en slips i ratt langd istallet)
- Slipshallare arkiveras bast i 80-talsmaskeradladan eller rundarkivet
- Slipsnal modell stor sakerhetsnal kan anvandas till excentrisk kostym- eller kavajkladsel
- Slipsnal modell vass guldnal med adelsten eller parla kan anvandas till jackett eller mojligen kostym pa brollop eller annat hogtidligt tillfalle

Sadarja!
Citera
2011-01-26, 21:41
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Jag ser nu att jag uttryckt mig nagot oklart och gor battring:

- Den breda andan ska vara lika lang eller langre an de smala andan
- Den smala andan kan antingen dingla fritt bakom den breda diton eller dras igenom tygoglan pa baksidan av den breda andan
- Hermesslipsar bor alltid dras igenom tygoglan
- Vuxna manniskor bor inte stoppa in den smala andan innanfor skjortan (kop en slips i ratt langd istallet)
- Slipshallare arkiveras bast i 80-talsmaskeradladan eller rundarkivet
- Slipsnal modell stor sakerhetsnal kan anvandas till excentrisk kostym- eller kavajkladsel
- Slipsnal modell vass guldnal med adelsten eller parla kan anvandas till jackett eller mojligen kostym pa brollop eller annat hogtidligt tillfalle

Sadarja!

Njae, här får jag nog hävda en annan åsikt.

Senast idag (och igår och i förrgår för den delen också) hade jag den smala änden instoppad innanför skjortan, och detta på olika slipsar. Detta beror dock inte på att slipsen är för lång (eller att jag är för kort: 186 cm). Jag är dessutom 30+ och kan därför anses vuxen. Orsaken skulle jag säga är att jag konsekvent kör en four-in-hand-knut. Som bekant behöver denna knut inte så mycket slips så att säga, vilket gör att det blir en hel del över som måste ta vägen någonstans och i sådana fall återstår bara att stoppa den innanför skjortan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in