2011-02-03, 23:14
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
[...]
Jag är övertygad att om revolutionen i Iran inte drivits till sin spets, utan man nöjt sig med att ge Shahen en tankeställare, så hade vi sett ett betydligt bättre Iran idag.

Det fungerar inte med revolution, det blir för snabb förändring. En sådan här process måste få ta 20-30 år.
Ja, men då är det alltså hög tid nu, ganska precis just nu?

Mubarak har ju haft sina ca 30 år vid makten för att ordna med sin ack så omhuldade övergång till ett demokratiskt samhälle!
Citera
2011-02-03, 23:14
Medlem
Mr Coffees avatar
Länktips!

Här finns det högkvalitativa nyhetsfoton från den gångna veckan i Egypten:

http://www.boston.com/bigpicture/2011/02/a_harrowing_historic_week_in_e.html
Citera
2011-02-03, 23:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivorbell
Revolutionärer från Sverige på plats:

Mkt intressant läsning...

Jag försöker få fram nedanstående twitter till Anti-Mubarak demonstranter. Men jag har precis reggat mig på twitter och känner ingen än så länge, så det sprider sig inte så bra. Kanske naivt men ändå... Hoppas någon här vill hjälpa till och re-tweeta:

Anti-Mubarak protesters,for your own protection,try 2 provide live images from #Cairo.Regime has stopped all live Media images.#Egypt #25Jan
Citera
2011-02-03, 23:18
Medlem
Camoplasts avatar
Citat:

Länk till blogget eller whatever de använder sig av?!
Citera
2011-02-03, 23:19
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Någon som tänker västerländskt kan inte samtidigt vara en anhängare av Sion och dess världsomspännande usura- och statsterrorstruktur som håller Mubaraks skitregim under armarna - det rör sig om oförenliga motpoler.

Nå, hör du till Väst eller Sion (Mordor)?

Vi kan ju lika gärna vända på det, och säga att den som tänker sionistiskt knappast hör till den äkta västvärlden som vi känner den. Sionister är för mig ännu ett orientaliskt folk som inte vet vilket ben dom ska stå på, och det måste kännas prekärt att ha så många fiender i världen.
Men jag hör fortfarande till Riddermark (Rohirrim) så jag vill helst slippa se Mordor vinna mer shariaslag ute i världen. Särskilt vårt svenska Mordor blir extra stimulerat av islamistiska och negroida krafter som vinner mark.
Citera
2011-02-03, 23:22
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Men läktarkommentarer är OK så länge man tycker rätt? Jag har inte sagt att demokrati i Egypten är fel men jag finner det naivt att tro att allt kommer bli så mycket bättre om Egypten håller fria val imorgon. Ingen har en aning om vad som kommer hända. Därmed har jag svårt för de närmast religiösa hyllningarna från svenska journalister och annat pack.
[...]
Naivt eller ej, men det allting handlar om just nu är att många (både i Egypten och annorstädes) tycker att det är bättre med demokrati än med diktatur. Det är det hela kampen handlar om. Att avsätta Mubarak och hans regim är egentligen bara en symbolhandling eftersom revolutionen ganska lätt (?) skulle kunna kapas av någon annan (organisation) med totalitära ambitioner.

Att hävda att allting blir bättre bara man få fria val till stånd, imorgon som du skriver, är väl naivt. Det håller jag med om. Men dels innebär demokrati alltid en risk för att människor röstar "fel", i princip oavsett var och när. Och dels är det knappast någon som säger att Egypten bör hålla allmänna och fria val i morgon. Man vill nog främst ha till stånd ett interimstyre i avsikt att skapa förutsättningar för att allmänna och fria val med rimliga villkor för alla ska kunna hållas så snart det är praktiskt möjligt.
Senast redigerad av d00rkey 2011-02-03 kl. 23:29.
Citera
2011-02-03, 23:26
Medlem
Handskaknings avatar
Sidan 396.

Citat:
Intressant.

Befinner du dig nere i Egypten nu? Om det stämmer att den här gruppen har åkt ner dit, så är det närmast att se som ett måste, att ni får er lilla tid i rampljuset framför televisionskamerorna, om det finns några i området. Ponera att det stämmer: Har ni något kännetecken (ja, förutom att vara bleka och ljushåriga, då), såsom svenskt flagg eller röda armbindlar? Det hela lär bekräftas på Al-Jazeera, med ett utbrott av inlägg på fora.

Det blir hårt i Egypten under dagarna framöver...

Handskakning
Senast redigerad av Handskakning 2011-02-03 kl. 23:29.
Citera
2011-02-03, 23:28
Medlem
Någon annan som tror att de kidnappade journalister från olika länder med avsikt att få median koncentrerad på sina medborgare och inte på vad som skall hända? kanske långsökt men men
Citera
2011-02-03, 23:33
Medlem
gorkijggs avatar
När jag ser alla rabiata vänsterbegåvningar med glödande revolutionsblickar i tv-programmet debatt hylla den demokratiska frihetsrörelsen i egypten så blir jag rädd. Får jag välja mellan obama, bildt och exiliranier som verkligen vet vad dom pratar om på ena sidan och övervintrade greiderkommunister och "bäst i klassen"-doktorander på andra sidan så vet jag till vilket läger jag ska sälla mig.
Citera
2011-02-03, 23:34
Medlem
lurven599s avatar
En film från 28/1:

http://www.liveleak.com/view?i=a8f_1296761547

Ber om ursäkt ifall den har postast redan.
Citera
2011-02-03, 23:38
Medlem
Catings avatar
Från twitter just nu :

News about Police Trucks are heading to Tahrir now!#Egypt Mubarak's thugs are still attacking our people. Mubarak is killing every 1 !!

Mubarak's thugs are getting ready to attack our people in Tahrir with the assist of the Egyptian Police.

Protesters in Tahrir are protecting themselves. Army disappeared!!
Citera
2011-02-03, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigO
Någon annan som tror att de kidnappade journalister från olika länder med avsikt att få median koncentrerad på sina medborgare och inte på vad som skall hända? kanske långsökt men men

De flesta är släppta. De 3 AJ och svensken samt några till som ligger på sjukhus.
Samt en lista på de journalister som attackerats under veckan. HÄR.
Om det saknas någon i nuläget känner jag inte till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in