2011-02-04, 12:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReNu
Sovjet kommer nog falla samman. Jag inbillar mig att nya stater, som Estland, Ukraina, Vitryssland kommer att bildas. De finns även chanser att dessa stater i framtiden kommer att flytta fokus åt väst och titta mer på ett djupare europeiskt samarbete.

Vem vet - de kanske även söker sig till NATO.

OT: Obetalbar humor i den här tråden ibland!

OnT:

Oljans betydelse för händelseutvtecklingen i Egypten är inte insignifikant, men överdriven. T ex är det bara 2% av världens olja som passerar Suez. Kolla tråden.

Det verkar som om natten varit lugn, mina farhågor till trots. Och åtminstone AJ har live igen. Jag tror Cnn kör live igen. Och jag har sett LIVE på bambuser från TS. Och jag har sett flera rapporter om att journalister har släppts igen. Jag kan för mitt liv inte tro att anti-m (eller militären) kommer öka våldet idag. Fast regimen har ju gjort grejer hittills som jag trodde var omöjliga...

Har ni hört något mer om marschen mot Heliopolis? Jag tänkte förut att det var en bra aktion, men nu har jag sett fördelarna med att stanna på torget. Oppositionen har kunnat organisera sig. Det påstås finnas en organisationskommitté, ljudsystem, storbild etc... mycket bra. Men kanske är man så välorganiserade att man kan tåga till Heliopolis och ändå behälla kontrollen över TS.

Edit:
Strax Lunchekot. En av sveriges bästa journalister, Cecilia Uddén, brukar rapportera direkt från Egypten.
Senast redigerad av Madagascar 2011-02-04 kl. 12:29.
Citera
2011-02-04, 12:23
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivorbell
På plats i Köpenhamn nu och ikväll går flyget, hoppas bara att inte revolutionen(partyt) är över när jag anländer! Rapporter från andra svenskar nu säger att hela staden är rensad från Pro-mubarak och att alla utlänningar tas emot som hjältar på torget!

Fan vad bra detta kommer bli! Hej då!

Hej då och lycka till, kommunist.

BBC-artikel som bekräftar Roland.Petterssons mörkaste farhågor - det är Al-Qaida som angriper västerländska journalister:

http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-12362743

Citat:
"International journalists covering events in Egypt this week have had a small but painful taste of "the dark side" - the secret security apparatus used by governments across the region, day in day out, to keep unpopular rulers in power.

The BBC, CNN and several Arab media organisations have all been experiencing harassment, crude and at times violent, by plain clothes "thugs" supporting President Hosni Mubarak.

On Wednesday the BBC's Rupert Wingfield-Hayes was handcuffed, hooded and interrogated, while another journalist, from Al-Arabiya TV, was beaten so badly by plain clothes men he had to be hospitalised.

Local opposition figures would simply say: "Welcome to our world."

Whether it is the official secret police of the State Security Investigations (SSI), the intelligence agents of the Mukhabaraat, or just hired street thugs, these instruments of power have long been used to intimidating effect on those opposing the government or even speaking out about human rights abuses.

Tom Porteous, UK Director of Human Rights Watch (HRW), told the BBC: "State repression and abuse are coming out of the torture chambers and onto the streets".---"
Citera
2011-02-04, 12:26
Bannlyst
Vad hända med alla Pro-Murbarak supportes? Dem kan väl inte bara försvunnit?
Citera
2011-02-04, 12:31
Medlem
Tydligen har Egyptens ambassad i Beirut attackerats av folkmassa,
http://www.aljazeera.com/news/articles/34/Anti-Mubarak-Demos-Try-to-Storm-Egyptian-Embassy-i.html
Citera
2011-02-04, 12:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Skönt att det verkar lugnat ner sig. Var närmast inbördeskrig där ett tag. Men känns som allt avgörs idag. Sitter Mubarak kvar efter idag så är det nog kört för proteströrelsen ifråga om att få honom avsatt direkt och ställd inför rätta. Ska bli intressant i så fall vad konsekvenserna av protesterna blivit, har han svängt om från diktator till demokrativän, eller är det bara ett spel inför gallerierna. Om det senare är fallet har han då ett drygt halvår på sig att först ta itu med ledarna inom oppositionen och antingen ge sin son makten eller helt sonika ändra sig och stanna kvar.
Citera
2011-02-04, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Protesterna kommer att tillta i styrka och mantal.
I dag är folkrevoltens människor beredda på att det kommer till våld. Jag tror de kommer att börja röra sig i riktning mot presidentpalatset under eftermiddagen. Då blir det avgörande hur militären agerar. Enbart med kravallutrustning kan de näppeligen stoppa beslutsamma människomassor i denna storlek. Och att inför TV-kamerorna ta hjälp av de numerärt väldigt underlägsna slaktardrängarna och kriminella och avdankade poliserna i pro-Mubarak-pöbeln, för att få stopp på marschen mot presidentpalatser, är knappaste någon bra idé. Jag tror Mubarak kommer att lämna posten utan någon gigantisk massaker, och förmodligen gör han det under dagen, om folket sätter sig i rörelse och tillräckligt många av dem är beredda att dö i kampen.

Detta är fantastiskt för en hobbyegyptolog som mig. Det verkar bli dynastiskifte i ett av världshistoriens viktigaste länder. Till Hosni Mubaraks försvar vill jag påstå att leda egypten är världens svåraste position och egypten (likt Sverige tills nyligen) har hållit sitt land länge utanför krig. Kaos är en faraos största fiende sedan nästan femtusen år.
Vi får nu se en väldig omdaning i repressionssamhället, mäkta intressant.

Ivorbell - respekt - hamnar du i problem hänvisa till koran och turkiet...sedan Sverige.
Citera
2011-02-04, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kent.Ekeroth
Vad hända med alla Pro-Murbarak supportes? Dem kan väl inte bara försvunnit?
Kan någon gullig människa svara på frågan?
Citera
2011-02-04, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drdracula141
Jävlar vad feeden hackar hela tiden. Man hör knappt vad hon på AJ säger innan feeden börjar hacka. Men det är mäktigt att se detta på Al-Jazeera.

Vi får vara glada att vi får uppgifter inifrån efter M+ folkets härjningar, jakten på journalister var otrevlig för oss som är vana vid att få göra sig hörd fritt.
Sen det du skriver om mäktigt att se, ja man kan ev föreställa sig lite om man jämför hur medryckande en musikkonsert kan vara med bara (tusentals åskådare)... Och här är det hur mycket folk som helst typ miljonen, en otrolig upplevelse för de närvarande att tåga med sina trosfränder. Är nog mer medryckande än Bruce Springsten på Ullevi.
Så de kan nog få omkull M+ om de fortsätter att står enade och journalister kan smuggla ut bilder.

Vi får önska dem lycka till mot militären runt palatset, när de skall trampa dit.
Citera
2011-02-04, 12:44
Bannlyst
Citat:

De gör som vanligt efter brutala arbetsdagar, åker hem äter gott och vilar sig för nästa dag. Sen får vi se om de återvänder till nästa pass i uniform eller civilt för att smälta in lite så där käckt, det man kan vara säker på är att de alltid återvänder... Tyvärr.

Vill man se hur dessa poliser arbetar finns mycket och brutala klipp på youtube hur dessa misshandlar och förnedrar småtjuvar för nöjesskull, tror de har våldet i de skadade generna sen golvtappet på förlossningen.
Citera
2011-02-04, 12:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Handlar väl om att deras ledare inte känner att de behövs just nu. Deras uppträdande ter sig väldigt organiserat så inga order har väl gått ut ännu. Men de kan nog dyka upp rätt snabbt om de skulle behövas, dvs om nu folkmassan skulle få för sig att tåga mot regeringsbyggnader.
Citera
2011-02-04, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
De gör som vanligt efter brutala arbetsdagar, åker hem äter gott och vilar sig för nästa dag. Sen får vi se om de återvänder till nästa pass i uniform eller civilt för att smälta in lite så där käckt, det man kan vara säker på är att de alltid återvänder... Tyvärr.

Vill man se hur dessa poliser arbetar finns mycket och brutala klipp på youtube hur dessa misshandlar och förnedrar småtjuvar för nöjesskull, tror de har våldet i de skadade generna sen golvtappet på förlossningen.
Tack för svaret

Jag hoppas att protesterna fortsätter, eller att Anti-M anhängarna t.o.m. går mot president palatset.
Det kommer säkert finnas poliser i vägen, men dessa kommer inte kunna hindra Anti-M anhängarna.
Citera
2011-02-04, 12:51
Medlem
Smerchs avatar
Pro-M har ändå haft sen i måndags/tisdags på sig att förbereda sig inför idag, det borde ju vara en enorm fördel för dem att känna till demonstranternas plan medan de själva inte behöver visa sina kort?

Nu verkar pro-m ha "retirerat" helt från torget, och är väl säkert förberedda för att på bästa sätt hantera en marsch, frågan är om inte folket bör försöka ändå, de verkar ju inte få ut mycket av att stå där på torget, och man får känslan att de inte tjänar på att tiden går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in