Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det låter ju onekligen väldigt lovande.
Låt oss anta att detta sker, att Egypten får demokrati och mänskliga rättigheter, vad tror ni om möjligheterna att andra diktaturer i mellanöstern och nordafrika kommer att påverkas och genomgå samma utveckling?
Låt oss anta att detta sker, att Egypten får demokrati och mänskliga rättigheter, vad tror ni om möjligheterna att andra diktaturer i mellanöstern och nordafrika kommer att påverkas och genomgå samma utveckling?
Möjligheterna är bättre än vad de någonsin varit tidigare. Kedjereaktionen är otvivelaktig
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har en egen liten teori som går ut på att människor intrinsikalt inte är intresserade av demokrati och mänskliga rättigheter. Jag tror människor först och främst är intresserade av bröd och att förbättra sin egen levnadsstandard. Jag tror att det är möjligt att demokrati och mänskliga rättigheter enbart uppstår om det framstår som det bästa systemet ge människor bröd och hög levnadsstandard. Jämför t ex Kina, där har regimen varit mycket framgångsrika att ge folk just bröd och hög levnadsstandard och demokratirörelsen tycks väldigt svag, folk är upptagna med att köpa hemelektronik, bilar, spekulera i bostadsbubblan etc. Någon som vill kommentera min teori, gärna med Egypten som exempel?
Folk i Arabvärlden vill ha en rättvis och äkta demokrati, men för den skull vill de inte tillåta saker som fria droger eller fri sex i media. I en demokrati har man ju också möjlighet att förbjuda saker, även om de strider mot vad många här kallar "freedom of expression" eller yttrandefrihet.
Jag är övertygad att en riktigt demokratisk arabvärld hade varit mycket positivt för världen i övrigt. Det skulle kunna bli ett slut på flyktingströmmar och krig, väldigt många invandrare och flyktingar i Sverige skulle inte bli kvar en sekund här i Sverige om levnadsförhållandena skulle förbättras och möjligheterna till ett gott liv i hemlandet skulle bli verklighet. Det finns alla förutsättningar för att det skulle kunna lyckas: länder rika på naturtillgångar, gott klimat, mycket plats, massvis med välutbildad sysslolös ungdom som skulle kunna sättas i arbete.