Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja det är väl kanske en fördom i Sverige att muslimer per automatik inte är intresserade av demokrati. Jag ber om ursäkt om jag också gav uttryck för den fördomen.
Nej det tycker jag inte du gjorde, du utrryckte din oro och det är ju bara mänskligt
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men poängen är att i turbulenta tider så är det de välorganiserade som kan gripa makten och styra utvecklingen. Det är det jag försöker utreda, om det finns sådana grupper. Om det finns en välorganiserad muslimsk grupp eller samfund som är intresserad av demokrati och mänskliga rättigheter så välkomnar jag förstås det. Jag är fortfarande orolig för att extrema muslimska grupper kan gripa makten. Dessa grupper tenderar just att vara välorganiserade. Kanske även militären är en sådan grupp. Om de griper makten kommer vi kanske se en utveckling mot en stat som påminner om turkiet.
Jag låter kanske konspiratorisk, men det är inte så jag tänker. Jag tänker, vilka har medel och motiv? Och vad förtäljer historien oss om hur utveckling sker?
Ingen gruppering eller betydande person i denna revolution har mig veterligen sagt att de tänker gripa makten, utan alla kräver (igen, vad jag vet):
1. Ett slut på regimen Mubarak
2. Ett slut på 29 års undantagstillstånd och de undantagslagar som givit regimen möjlighet att gripa, tortera och låta männsikor försvinna utan anklagelse.
3. Fria, rättvisa och demokratiska val
Jag tycker alla frihetsälskande demokrater borde se revolutionen som något mycket sunt, ett föredöme för hur man gör sig av med ett korrumperat system som utnyttjar och stjäl av medborgarna. Finns många korrumperade system även inom EU, inte minst vårt eget.