2011-01-26, 17:59
Bannlyst
Severe Street fighting in Suez between protesters and security forces. Police uses live bullets in Ahmed Oraby, Al-Arbeen and El-Malah Streets.
Citera
2011-01-26, 18:30
Medlem
Vill tillägga lite om Tunisien i diskussionen. Deras revolution handlade absolut INGET om religion. Det handlade bara om att störta en hård diktatur. Tunisien jobbade hårt mot religiös extremism, men de hade däremot folket i ett järngrepp. Det kommer inte bli en muslimsk fundamentaliststat i Tunisien, det kommer inte heller bli det. Iran var exceptionellt, Egypten har så pass mycket bättre förbindelser till västvärlden än Iran hade på 70-talet, man vet konsekvenser av islamister i landet. Om regeringen störtas så kommer inte islamisterna ta över kontrollen. De blev inspirerade av den tunisiska befolkningen som ville ha demokrati. Jag har vistats i tunisien och det var inte mycket religiöst. Däremot fanns det ett kvinnoförtryck och en hård polisstat.
Citera
2011-01-26, 18:31
Bannlyst
som jag skrev innan fast utan svar, hur stort stöd har Mubarek bland befolkningen?
Citera
2011-01-26, 18:39
Medlem
cryptomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivorbell
Men vafan! Muslimska brödraskapet är inte med i protesterna. Upproret kommer inte från dem! Hur många gånger måste jag säga det till dig, lägg av. Varför försöker du få det hela till islamistiska uppror när det inte är det? Läs på lite om vilka det är som är ute på gatorna i Egypten idag istället. http://www.facebook.com/group.php?gid=9973986703#!/group.php?gid=9973986703&v=wall

Vad du och ett par till sysslar med kallas desinformation. Ta dig en titt på Al-Jazeera, läs egyptiska dagstidningar eller lyssna på det egyptiska inrikesdepartementet som idag lägger all skuld för upploppen på brödraskapet. Och varför går du inte på Egyptiska brödraskapets hemsida och läser med egna ögon vad som står där? http://www.ikhwanweb.com/

Sluta upp att sprid desinformation! Folk är inte dumma.

Och slutligen, lägg inte ord i munnen på mig som jag inte sagt. Jag har inte sagt att detta är islamistiska uppror, detta är ett brett folkligt uppror där Brödraskapet är den överlägset största grupperingen.
Citera
2011-01-26, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cryptome
Vad du och ett par till sysslar med kallas desinformation. Ta dig en titt på Al-Jazeera, läs egyptiska dagstidningar eller lyssna på det egyptiska inrikesdepartementet som idag lägger all skuld för upploppen på brödraskapet. Och varför går du inte på Egyptiska brödraskapets hemsida och läser med egna ögon vad som står där? http://www.ikhwanweb.com/

Sluta upp att sprid desinformation! Folk är inte dumma.

Och slutligen, lägg inte ord i munnen på mig som jag inte sagt. Jag har inte sagt att detta är islamistiska uppror, detta är ett brett folkligt uppror där Brödraskapet är den överlägset största grupperingen.
Nej. Brödraskapet deltar inte överhuvudtaget vilket de säger till media. De är inte med och organiserar och deras ledare uppmanar inte deras medlemmar att delta.
Citera
2011-01-26, 18:47
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivorbell
Nej. Brödraskapet deltar inte överhuvudtaget vilket de säger till media. De är inte med och organiserar och deras ledare uppmanar inte deras medlemmar att delta.

Hur kan dom inte göra det? En stor del i Egypten stödjer väl brödraskapet? Kanske håller sig bakgrunden men jag tvivlar på dom inte deltar. Dom har väl väntat på det här.

Sen har du förmodligen rätt i att Mubarek försöker projicera det här enbart på brödraskapet, men dom deltar med all sannolikhet.
Citera
2011-01-26, 18:52
Medlem
livegens avatar
För att en revolution ska lyckas måste främst de styrande vara svaga eller ha någorlunda humana värderingar. Det är egentligen inte folket som lyckas störta en diktatur i revolutioner. Det är omständigheterna runtomkring och diktaturens brutalitet, säkerhetspolis och militär som avgör om denne störtas.

Efter senaste presidentvalet i Iran var det miljoner människor som var ute och demonstrerade i alla större städer, men de lyckades inte störta regimen, eftersom regimen och deras anhängare bryr sig inte ett dugg om folket och deras vilja. De kunde slakta hundratusentals om det behövdes för att göra slut på upproret. Även om Mobarak är inte lika brutal som regimmedlemmarna i Iran, så är han tillräckligt brutal för att slå ner protesterna i Egypten.

Om trots all förmodan skulle demonstranterna lyckas störta Mobarak, så kommer det med stor sannolikhet att islamiska partier ta makten genom demokratiska val förr eller senare och därefter kommer ingen egyptier att lyckas ta makten tillbaka från dessa.
Senast redigerad av livegen 2011-01-26 kl. 18:54.
Citera
2011-01-26, 18:54
Medlem
Det är väl som sagt mer än sannolikt att brödraskapet är ute och demonstrerar, och det är inget negativt, trots allt är brödraskapet den främsta och kuvade oppositionspartiet. Varför skulle inte de ta chansen att demonstrera?
Citera
2011-01-26, 19:00
Medlem
cryptomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lostintime99
som jag skrev innan fast utan svar, hur stort stöd har Mubarek bland befolkningen?

Kan ej besvaras, men officiellt 89% enligt senaste presidentvalet. Den siffran är naturligtvis fullständigt humbug med anledning av valfusket. I presidentvalet liksom i parlamentsvalet nyligen finns det mängder av bevis för valfusk av rent perversa dimensioner.

I verkligheten lär Mubarak knappast ha över 20% folkligt stöd i Egypten, i synnerhet då hälften av landets befolkning lever på mindre än två dollar om dagen och en ännu större del av befolkningen är samhällets förlorare, uteslutna och fattiga som tvingas försörja sig med arbete på rena slavvillkor, många som daglönare eller genom rent tiggeri. Ett skitland utan dess like. Nästan alla du träffar i 20-35-årsåldern är rena dagdrivare. Kul land om du gillar att diskutera politik och sitta dagarna i ända på din ända och dricka te och vänta på bättre tider. Man önskar inget hellre än att detta folk gör sig av med fähunden Mubarak.
Senast redigerad av cryptome 2011-01-26 kl. 19:05.
Citera
2011-01-26, 19:16
Medlem
cryptomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livegen
För att en revolution ska lyckas måste främst de styrande vara svaga eller ha någorlunda humana värderingar. Det är egentligen inte folket som lyckas störta en diktatur i revolutioner. Det är omständigheterna runtomkring och diktaturens brutalitet, säkerhetspolis och militär som avgör om denne störtas.

Efter senaste presidentvalet i Iran var det miljoner människor som var ute och demonstrerade i alla större städer, men de lyckades inte störta regimen, eftersom regimen och deras anhängare bryr sig inte ett dugg om folket och deras vilja. De kunde slakta hundratusentals om det behövdes för att göra slut på upproret. Även om Mobarak är inte lika brutal som regimmedlemmarna i Iran, så är han tillräckligt brutal för att slå ner protesterna i Egypten.

Om trots all förmodan skulle demonstranterna lyckas störta Mobarak, så kommer det med stor sannolikhet att islamiska partier ta makten genom demokratiska val förr eller senare och därefter kommer ingen egyptier att lyckas ta makten tillbaka från dessa.

Skillnaden i Iran att det också finns en folkfront på x antal miljoner som är fett regimtrogen och som också går ut och bankar på folk på gatorna. Det gör det inte i Egypten, men däremot kryllar det av säkerhetspoliser och annat obehagligt folk i uniformer i Egypten och det är militära vägspärrar stup i kvarten. Folk kan hållas gripna i månader utan att de anklagas för någonting. Mubarakregimen är ett monster, knappast mindre grym än Irans.
Citera
2011-01-26, 19:23
Medlem
nymans avatar
Brödraskapet är inte och demonstrerar som organisation men deras medlemmar demonstrerar som privatpersoner, Brödraskapet insåg ju tidigt att diktatorn skulle skylla på dom så därför deltar inte organisationen eller partiet brödraskapet i demonstrationerna.
Går tillräckligt många ut och kräver hans avgång så sticker han också till Saudiarabien och det hoppas jag verkligen att han gör.
Tyvärr så har inte revolten i Tunisien lyckats ännu eftersom stora delar av kräken sitter kvar på makten och dom förbjudna partierna får inte något inflytande, så jag hoppas folk fortsätter sätta press på regeringen där så att alla kräk avsätts och att alla partier tilllåts att delta.
Nu sitter nog USA och EU och biter på naglarna och håller tummarna att Mubarak och hans gäng ska lyckas slå ner demonstrationerna så att han kan sitta kvar.
Citera
2011-01-26, 19:42
Medlem
cryptomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
Nu sitter nog USA och EU och biter på naglarna och håller tummarna att Mubarak och hans gäng ska lyckas slå ner demonstrationerna så att han kan sitta kvar.

Bra observation. Nu är det inget tjafs från väst om en berättigad demokratisk folkrörelse som i fallet Tunisien. Istället tiger man eller manar till lugn från alla parter som Hillary Clinton (hur håller du dig lugn när du blir spöad blodig och sprayad med tårgas i ögonen av dina egna landsmän?), samtidigt som hon uppmanar Mubarak till reformer - ett hån mot det protesterande egyptiska folket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in