Resultat: Skulle du tillåta libertarianerna att bryta sig ut ur svenska staten?
Ja
65,07%
177 röster
Ja, men endast ifall de skulle acceptera en specifik inskränkning i deras frihet (Specificera)
3,31%
9 röster
Nej, aldrig
27,21%
74 röster
Jag avstår från att välja
4,41%
12 röster
2011-01-25, 23:58
Medlem
roflmao123s avatar
Aldrig i helvete att några bögdjävlar ska tilldelas land "för att dem vill det" som mina förfäder dött för att försvara.
Citera
2011-01-26, 04:54
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Frågan är alltså: Ifall du hade den avgörande rösten ifall detta skulle tillåtas eller inte, skulle du då tillåta dem att bryta sig ur svenska staten?
Ni lär ju t.ex. inte vara med i EU så hur är planen då, ska ni söka arbetstillstånd i det avskyvärda Sverige, eller skall ni leva på egna resurser?
Behövs det en speciell landyta, typ en som är förberedd med VA-nät, el, vägar och annan infrastruktur, en strategisk kustremsa kanske, eller går det bra med vilken markplätt som helst?
För det forna nybyggarlivet med stenåkrar, kreatur, kvarnar och slit lockar väl inte ens i teorin den mest rabiate libertarian?

Men för att svara på frågan: Nej, jag skulle inte acceptera ert förslag.

Däremot står de er så klart fritt att flytta från Sverige, från EU och vidare ut i kosmos. Detta är en flytt som ni sannerligen borde överväga om ni nu upplever att staten rånar, hotar och våldför sig på er.
Jag hade nog tackat för mig om jag haft del i ett sådant förhållande.
Citera
2011-01-26, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
Ni lär ju t.ex. inte vara med i EU så hur är planen då, ska ni söka arbetstillstånd i det avskyvärda Sverige, eller skall ni leva på egna resurser?
Behövs det en speciell landyta, typ en som är förberedd med VA-nät, el, vägar och annan infrastruktur, en strategisk kustremsa kanske, eller går det bra med vilken markplätt som helst?
För det forna nybyggarlivet med stenåkrar, kreatur, kvarnar och slit lockar väl inte ens i teorin den mest rabiate libertarian?

Men för att svara på frågan: Nej, jag skulle inte acceptera ert förslag.

Om du inte accepterar förslaget oavsett vad, varför bry dig om de olika förutsättningarna ovan?

Iaf, för att svara på dina frågor: leva på handel, vilken som helst och nej (men det är inte vad man behöver leva som).

Citat:
Däremot står de er så klart fritt att flytta från Sverige, från EU och vidare ut i kosmos. Detta är en flytt som ni sannerligen borde överväga om ni nu upplever att staten rånar, hotar och våldför sig på er.
Jag hade nog tackat för mig om jag haft del i ett sådant förhållande.

Haha! Kosmos!
Citera
2011-01-26, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roflmao123
Aldrig i helvete att några bögdjävlar ska tilldelas land "för att dem vill det" som mina förfäder dött för att försvara.

Det är inte riktigt land som tilldelas - landet är i exemplet uppköpt från landägarna - såvida du inte ser staten som någon sorts "över"-ägare över allt land. Som påpekats tidigare i tråden är det suveränitet som staten ger upp.
Citera
2011-01-26, 11:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
Slavdrivare! Tyrann! Du vill hota och tvinga folk till lydnad och de som inte accepterar din (eller din stats) överhöghet ska sättas i en enslig cell. Nåja, vad ska man vänta sig av en etatist. Det är väl det de flesta ideologier har gemensamt; tron att staten är något heligt som folk ska respektera, om det så krävs våld. Men staten (som den ser ut idag) är inget annat än en samling rånare och mördare, om än att de har lagen på sin sida.

Tack för berömmet!

Jag anknyter till avslutningen på gamla Krigsmans erinran:

"...samt med liv och blod Konung och Fädernesland försvara."
Citera
2011-01-26, 11:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Frågan var inte om det här var lagligt eller inte - jag utgick från att de flesta var med på att detta är olagligt idag - utan det som du skulle ta ställning till var om du hade möjlighet att bestämma i frågan, vad skulle du göra. Inte vad politiker förr har bestämt är reglerna nu, utan vad du skulle gjort om du hade makten.

Eller missförstår jag dig och att du bygger din moral på lagboken? Om inte, så skulle jag vilja veta ditt svar på frågan jag ställt.

Jag anser att lagen i detta stycke är i tillräcklig paritet med min moral. Ingen del av Sverige skall upplåtas till främmande makt eller inre insurgenter.
Citera
2011-01-26, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag anser att lagen i detta stycke är i tillräcklig paritet med min moral. Ingen del av Sverige skall upplåtas till främmande makt eller inre insurgenter.

Men det kan väl inte vara din ultimata invändning mot det; alltså det kan väl inte vara så att du hyser negativa preferenser mot secession som en preferens utan någon djupare förklaring? Lagboken ger ju ingen anledning till varför man skall anse att det är moraliskt negativt med secession.
Citera
2011-01-26, 16:52
Medlem
Till alla som röstar nej:

Jag är högst nyfiken på vad ni har för anledning till att inte vilja låta libertarianer bryta sig loss från staten, så det skulle vara skoj om ni kunde ge en något längre förklaring till ert ställningstagande. Annars lär jag utgå från att folk har lika bra argument mot förslaget som de darkjak, roflmao123, Svejk och Strix m/94 lämnat i tråden.
Citera
2011-01-26, 17:01
Bannlyst
Citat:

Jag är högst nyfiken på vad ni har för anledning till att inte vilja låta libertarianer bryta sig loss från staten, så det skulle vara skoj om ni kunde ge en något längre förklaring till ert ställningstagande. Annars lär jag utgå från att folk har lika bra argument mot förslaget som de darkjak, roflmao123, Svejk och Strix m/94 lämnat i tråden.

Alltså du hör ju på nyheterna hela tiden om "skatteparadis" och där har du anledningen att ingen hade velat ha ett sådant mitt i Sverige. Speciellt inte ett totalt skatteparadis där man kunnat förvara precis vad man ville.

Sedan finns det folk som vill förbjuda saker som prostitution och hade varit emot att det skulle finnas en frizon. Samma gäller vapenlagar. Folk hade sagt att en sådan zon skulle innebära många fler vapen i Sverige.

Sedan finns ju argumentet att landet tillhör svenska folket och som påpekats är land något som folk historiskt sätt dött för. Fråga folk i Georgien och Sydossetien istället för att förlita dig på västerländska teorier om hur saker och ting borde vara, men inte är. När Finland erbjöds köpa tillbaka Karelen av Sovjet fick ju liberalerna veta vad land värderas till. Varför slog dem inte till då och gick ihop och köpte Karelen? Varför skulle någon ge bort någonting gratis? Speciellt något så värdefullt som land.
Citera
2011-01-26, 17:32
Medlem
Svejks avatar
Citat:

Visst kan även jag förtydliga på en punkt. Likt det Severoth är inne på så tolkar jag också frågan som att du/ni vill lägga rabarber på mark/landyta som i dag är svensk, d.v.s. vår mark. Så för att besvara detta enkelt - jag vill helt enkelt inte sälja av våra markytor till någon, och särskilt inte bara för att gå några bekväma libertarianers infall till mötes.

Varför? Ja, för att upprepa tidigare argument i tråden. T.ex. så ser jag det som alldeles för flyktigt och respektlöst mot tidigare och kommande generationer om jag skulle börja kränga iväg vacker natur, odlingsmark, skog, naturtillgångar och allehanda bestående värden som mina förfäder slagits och dött för,
Likt dem så kommer även jag att försvara Sverige, på alla plan, mot alla fiender, inhemska eller utländska.
Citera
2011-01-26, 18:08
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Likt det Severoth är inne på så tolkar jag också frågan som att du/ni vill lägga rabarber på mark/landyta som i dag är svensk, d.v.s. vår mark. Så för att besvara detta enkelt - jag vill helt enkelt inte sälja av våra markytor till någon, och särskilt inte bara för att gå några bekväma libertarianers infall till mötes.
Vadå "er" mark? Vad ger er rätt att peka på öde mark och säga "det där är vårt! vi såg det först!!!"? Det är ungefär lika löljigt som de som tycker sig ha rätt att sälja mark på månen, eller stjärnor.

Förövrigt var ni inte först på marken som ni kallar "er".
Citera
2011-01-26, 18:22
Medlem
roflmao123s avatar
Citat:
Det är inte riktigt land som tilldelas - landet är i exemplet uppköpt från landägarna - såvida du inte ser staten som någon sorts "över"-ägare över allt land. Som påpekats tidigare i tråden är det suveränitet som staten ger upp.

Det är ju det svenska folkets suveränitet det svenska folket har blött för, din jubelbög.

Enligt din logik, där den materiella äganderätten står över den svenska blodsrätten, skulle ryssen kunna köpa Stockholms periferi och förvägra folk att passera och svälta ut den kungliga hufvudstaden.

Känner du ingen plikt, ingen respekt, inför de personer som offrat sitt liv för din rätt att leva fri?

Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Vadå "er" mark? Vad ger er rätt att peka på öde mark och säga "det där är vårt! vi såg det först!!!"?

Ingen har gett oss rätten, vi har tagit oss den. Har du något problem med det kan du försöka ta dig den själv, quisling.
Senast redigerad av roflmao123 2011-01-26 kl. 18:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in