Citat:
Ursprungligen postat av 0description
Mina har alltid haft det väldigt svårt att få det att gå ihop, har nu genom åren samlat på sig enorma skulder. Utomlands har vi varit en gång, då bilade vi. Sen kanske vi gjort någon tripp till Norge eller Danmark.
Att alla pengar är slut en vecka efter lön har ju varit jobbigt, då dom har fått låna ännu mer pengar för att ens ha råd med den äckligaste och billigaste maten. Nu när jag är äldre så har jag ju extrajobb och tjänar mina egna pengar. Alltid fått betala mina saker och nöjen själv. Vi bor i ett fult hus, vi har skruttig bil och allt som kommer med fattigdomen, mina föräldrar avskräcker mig verkligen från att bli som dom.
Känner du att du är besviken på dina föräldrar som inte kunnat t.ex. finansiera en fin utbildning om du så önskat? Eller betalat ditt körkort? Visst, man kan vara rik på kärlek och allt sådant trams, men samtidigt tycker jag nog att föräldrar bör ta ett ekonomiskt ansvar för att ge deras barn en bra uppväxt med bra förutsättningar. Själv skulle jag aldrig ens tänka på att skaffa barn förän jag hade en stabil ekonomi.
Citat:
Ursprungligen postat av kliimax
Man kan väl inte mäta hur rik man är på hur mycket man slösar pengar på skit, idiotisk frågeställning. Vill du veta hur rik någon är borde du istället fråga efter soliditet och tillgångar( inte bilar, Tv och skräp) utan till exempel bostad, skogsskiften, aktier och liknande. Rik blir du inte heller på vad du tjänar i månaden, utan på vad du kan lägga undan varje månad...
Så en Ferrari för en miljon skulle vara skräp, medan en lägenhet för 250 000 skulle vara en tillgång då?
Men nåja, då lägger vi till det till frågeställningen. Lägenhet, 5+ miljoner. Två Sommarstugor, en fräsch och en liten som inte är lika schysst. Vet inte riktigt vad de kan vara värda. Vad mina föräldrars besparingar ligger på vet jag faktist inte, men de har spart undan en del till oss så jag antar att de har ännu mer själva. Fars företag (51% iaf) har enligt allabolag 60 milj i tillgångar, mor tjänar runt 45-50 k i månaden. 2 hästar (Räknas det som tillgångar?)..
Märker nu att jag antagligen ger intrycket av att försöka skryta eller nått, och det på ett anonymt internetforum. Känns ju lagom töntigt och var väl egentligen inte tanken från början. Jag har ju trots allt inte så mycket cash.