• 1
  • 2
2011-01-25, 11:39
Medlem
Har ända sen jag hade magsår för ca 1-2 år sen haft problem med att alltid vara mjuk i magen.
Nu börjar det bli jobbigt. Kan knappt gå på toa utan duscha efteråt för papper räcker inte och tänk själva problemen på en offentlig toa....blir fan kvar där jäkligt länge.

Finns det nåt man blir hård i magen av? Har provat immodium liknande saker men egentligen inte funkar, är ju inte diaré jag har. Men nåra som vet vad jag kan prova?
Citera
2011-01-25, 11:41
Medlem
Kollat här, https://www.flashback.org/t865988
Citera
2011-01-25, 11:42
Medlem
RedBloodyRosess avatar
"Jag antar att du vill ha fastare skit? Då är fibrer det man ska satsa på.
Kellogs all bran är utmärkt. Fullkorns havregrynsgröt, fullkornspasta, finskt surdegsbröd, ja i princip allt med fibrer helt enkelt. Nuförtiden syns det tydligt på förpackningarna vilka som har nyttiga fibrer..det har GI-trenden sett till.

Undvik sötningsmedel i stora mängder på en gång (typ godis) det har en laxerande effekt. Också av erfarenhet då jag lätt tuggar en påse med xylitoltuggummi på några timmar. (ett hett tips till dem med hård mage )"
Citera
2011-01-25, 11:53
Medlem
Fiberrik mat såsom bröd och havregrynsgröt.
Citera
2011-01-25, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karvozhort
Fiberrik mat såsom bröd och havregrynsgröt.

Jag äter gröt kanske varannan dag och inte fan hjälper det.
Och komiskt när jag tittat på andra trådor och källor. Alla kommer med olika tips och ibland motsäger dom tom varann.

Man blir lätt vilse då.

Helst vill jag ha nåt starkt i t ex pillerform. För att mat ska göra en bra i magen brukar det krävas så mycket.
Citera
2011-01-25, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allvetaren00
Och komiskt när jag tittat på andra trådor och källor. Alla kommer med olika tips och ibland motsäger dom tom varann.

Man blir lätt vilse då.

Helst vill jag ha nåt starkt i t ex pillerform. För att mat ska göra en bra i magen brukar det krävas så mycket.

om du har några smärtstillande hemma så kan du käka några st har inte skitet på en vecka ochjag längtar inte tills den dagen då jag måste skita ^^
Citera
2011-01-25, 12:18
Medlem
guyf1570s avatar
Antar att du äter protonpumpshämmare i någon form efter ditt magsår? Annars är det något som kan hjälpa till vid lös mage, överskott på magsyra gör nämligen att tjocktarmen inte tar upp all vätska ur maten som den ska utan skickar skiten vidare snabbt = lös avföring.

Käkar du det inte redan så prova att köpa Ranitidin på Apoteket, det är receptfritt. Funkar det får du gå till farbror doktorn och be honom skriva recept på storpack så spar du pengar. Protonpumpshämmare finns i lite olika styrkor där Ranitidin är den mildaste, ett snäpp upp på skalan är Losec och starkast Nexium.
Citera
2011-01-25, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guyf1570
Antar att du äter protonpumpshämmare i någon form efter ditt magsår? Annars är det något som kan hjälpa till vid lös mage, överskott på magsyra gör nämligen att tjocktarmen inte tar upp all vätska ur maten som den ska utan skickar skiten vidare snabbt = lös avföring.

Käkar du det inte redan så prova att köpa Ranitidin på Apoteket, det är receptfritt. Funkar det får du gå till farbror doktorn och be honom skriva recept på storpack så spar du pengar. Protonpumpshämmare finns i lite olika styrkor där Ranitidin är den mildaste, ett snäpp upp på skalan är Losec och starkast Nexium.

Protonpumphämmare? Aldrig hört talas om.
Men jag ska prova Ranitidin o kolla.

Tack för tipsen.
Citera
2011-01-25, 12:47
Medlem
pundarfans avatar
om man äter värktabletter blir man hård i magen du sitter inte på några tradolan så kan du ta dom ??
Citera
2011-01-25, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allvetaren00

Man blir lätt vilse då.

Testa vitt bröd, banan, mannagrynsgröt, blåbärssoppa (osötad), activia för att se om det vänder, att du skulle ha överskott på magsyra låter långsökt då du ej skriver om magproblem så som sura uppstötningar... Du kanske ska testa bikarbonat för att få till ph-balansen i magen?
Citera
2011-01-25, 13:06
Medlem
supernalles avatar
ser att flera svarat med att du ska äta fiberrikt.. det har motsatt effekt för mig.. får rännskita av det.
Har prövat ett veckotal med att äta fiberknäckebröd ifall om det bara var i början man fick risig mage av det. Men det blev i alla fall inte bättre med fibrer för min del.
Säg gärna till om du finner något bra, eftersom vi är i samma sits du (TS) och jag.
Citera
2011-01-25, 14:21
Medlem
Forbliranonyms avatar
Köp tabletten Dimor på apoteket funkar kanon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in