• 1
  • 2
2011-01-25, 10:57
Medlem
alborzfs avatar
hej .. jag har en liten bärbar dator som inte har någon CD-spelare och jag behöver dessvärre formatera om datorn. Nu är det så att jag inte heller kan komma in till windows pga strul med något vid boot och felsäkertläge fungerar heller inte så hur ska jag gå tillväga för att starta denna formatering och sedan installera om windows? Jag har köpt en extern dvd-spelare som kopplas via USB men den blir inte läst under boot skärmen så troligtvis måste man väl komma in i windows för att den ska fungera ... är det någon som har några tips eller trix?
Citera
2011-01-25, 11:01
Medlem
Dan Da Mans avatar
Om du går in i BIOS och kolla BOOT order kan du kanske lägga in din externa cd som nummer 1. Det borde lösa problemet.
Citera
2011-01-25, 11:04
Medlem
alborzfs avatar
jag har redan kollat där .. det ända som dyker upp är själva HDD men inget om den externa CDn :/
Citera
2011-01-25, 11:14
Medlem
coldhands avatar
Boota med usb, använd en annan dator och skapa ett bootbart usb-minne, finns tonvis med guider på nätet både för windows xp och windows 7
Citera
2011-01-25, 11:14
Medlem
coldhands avatar
Vad är det för dator? märke modell?
Citera
2011-01-25, 11:25
Medlem
alborzfs avatar
vart kan jag få tag på programvaran som möjliggör bootning med usb?

vet inte vilket märke el modell eftersom de e min väns men tar reda på de tills ikäll
Citera
2011-01-25, 11:36
Medlem
movsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alborzf

vet inte vilket märke el modell eftersom de e min väns men tar reda på de tills ikäll
Det ska inte behövas någon programvara. Vad har du för alternativ av boot i BIOS förutom HDD? Det brukar finnas med HDD, CDROM, USB, LAN etc. Ställ den på USB om det finns, annars testa CDROM. Glöm inte att ha dessa värden som 1:st boot device och din HDD som 2:nd boot device.

I många fall kan man även komma åt en bootmeny när du precis startat datorn. Den brukar finnas på F12 och där kan man oftast välja vad som ska bootas. F12 kan skilja sig från dator till dator, annars prova att tryck ner den några gången precis efter du startat datorn och bios-skärmen försvinner. Det brukar stå nere i hörnet av skärmen precis när du startat datorn vilken knapp som gör något liknande.
Senast redigerad av movsd 2011-01-25 kl. 11:42.
Citera
2011-01-25, 11:41
Medlem
alborzfs avatar
jo jag vet jag sätter dem som prio 1 .. har testat med USB men den reagerade inte och inte CD heller :/ för oavsett så måste jag få igång den externa cd-spelaren eftersom det finns väl inget annat alternativ än det för att kunna återinstallera windows?
Citera
2011-01-25, 12:56
Medlem
coldhands avatar
Citat:

Ok, http://wintoflash.com/home/en/ ladda ner senaste versionen.. fixa en ISO fil till windows 7 eller om du har en skiva.. och mounta i daemon-tools eller liknande (om du har ISO), följ guiden i programmet bara.. sen ställer du in USB i BIOS och då ska den reagera, den reagerar inte nu eftersom USB-stickan inte är bootbar än.

Att få över XP till USB är betydligt krångligare men http://www.sweclockers.com/artikel/6...-ett-usb-minne finns det man behöver veta, skulle kört på windows 7 om jag var du.
Citera
2011-01-25, 13:04
Medlem
alborzfs avatar
okej tack för tipsen ska testa det dära ikväll .. men om man tänkt installera vista då? samma rutin då som windos 7 me att bara fixa ISO filen osv?
Citera
2011-01-25, 13:20
Medlem
coldhands avatar
Citat:
okej tack för tipsen ska testa det dära ikväll .. men om man tänkt installera vista då? samma rutin då som windos 7 me att bara fixa ISO filen osv?

Japp det är samma som win7
Citera
2011-01-25, 13:29
Medlem
alborzfs avatar
okey tackar .. ska testa det ikväll så återkommer jag med resultat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto