• 1
  • 2
2011-01-24, 20:07
Medlem
Jag har en Seagate 500GB hårddisk (st3500830AS) som utan någon anledning har slutat fungera. (Ett tickande missljud kommer ifrån den)

Jag har öppnat och kikat i den när den är på. Felet verkar vara att läshuvudet inte fungerar som den ska, den hackar sig fram och tillbaka.

Det bästa skulle förstås vara om någon hade förslag på hur man kan fixa det. Men annars tänkte jag för att rädda informationen i hårddisken byta ut skivorna till en annan hårddisk med fungerande läshuvud.

Någon som vet om det funkar, vad bör man tänka på osv?
Citera
2011-01-24, 20:09
Medlem
piezos avatar
Det kanske fungerar så du hinner kopiera det du behöver men inte så mycket längre än så.
Citera
2011-01-24, 20:10
Medlem
StigAllans avatar
Vaccum brukar vara standard när det gäller hårddiskar, men du kan ju alltid testa att sätta ihop en trasig med en hel och kolla om det fungerar.
Själv så misstänker jag att det inte funkar.
Men meddela gärna om du lyckas.
Citera
2011-01-24, 20:10
Medlem
Utveckla gärna med vad du menar.

Varför skulle det inte funka längre än att bara hinna kopiera?
Citera
2011-01-24, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Vaccum brukar vara standard när det gäller hårddiskar, men du kan ju alltid testa att sätta ihop en trasig med en hel och kolla om det fungerar.
Själv så misstänker jag att det inte funkar.
Men meddela gärna om du lyckas.

Så det kan ha varit kört i samma ögonblick som jag öppnade hårddisken? Eller ska man lyckas skapa vakuum i hårddisken för att den ska funka?
Citera
2011-01-24, 20:16
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neknab
Så det kan ha varit kört i samma ögonblick som jag öppnade hårddisken? Eller ska man lyckas skapa vakuum i hårddisken för att den ska funka?

Det är troligt kört direkt du öppnar hårddisken. Men testa gärna om du har möjlighet.
Tror att luften gör att läshuvudet inte orkar komma ner till skivan på ett OK sätt.
Citera
2011-01-24, 20:16
Medlem
claws avatar
värt att notera för att du ens ska komma i närheten att lyckas med detta så måste du ha en exakt identisk disk som du flyttar över skivorna till..

men jag tror nog att det är helt kört å försöka sig på nått sånt ingrepp
Citera
2011-01-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claw
värt att notera för att du ens ska komma i närheten att lyckas med detta så måste du ha en exakt identisk disk som du flyttar över skivorna till..

men jag tror nog att det är helt kört å försöka sig på nått sånt ingrepp

Ja, om jag tar det i beaktning. Varför ska det då vara omöjligt? Försvinner informationen om den blir exponerad för ljus eller vad är problemet?
Citera
2011-01-24, 20:24
Medlem
StigAllans avatar
Det är fruktansvärt små toleranser som det handlar om så några dammkorn kan sabba hela upplägget.
Renrum är det som gäller för finmekanik av hårddiskkaliber.
Citera
2011-01-24, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neknab
Ja, om jag tar det i beaktning. Varför ska det då vara omöjligt? Försvinner informationen om den blir exponerad för ljus eller vad är problemet?

http://www.ahlbergdata.com/se/oppnainteharddisk

Att öppna hårddisken själv och försöka "peta igång" läsarmen eller byta ut delar i den manuellt med enkla verktyg är allt annat än smart. Chansen att lyckas är noll eftersom felmarginalerna är mikroskopiska i en modern hårddisk. Rubbningar på hundratusendels millimetrar räcker för att förstöra den delikata balansen mellan de olika delarna inuti hårddisken och ytorna på skivorna är ytterst känsliga för åverkan.

Partiklar som släppts in, mindre än blotta ögat kan se, kan orsaka våldsamma krockar på mikronivå mellan skivorna och läshuvudena om hårddisken startas upp efter att den öppnats i ett vanligt rum. Det kan leda till skador på skivorna och att läshuvudena deformeras.

mvh
t
Citera
2011-01-24, 20:32
Medlem
Tack för infon!

Men ajdå! Man har ju redan hunnit öppna den =/
Citera
2011-01-24, 20:37
Medlem
Jag säger inte att man skall göra det, men jag har har en gammal hårddisk på 40Gb som har varit med om väldigt mycket, bland annat har den blivit tappad i golvet och jag har kört den helt öppen (uppskruvad / utan lock) i flera månader i själva datorn, där det som bekant är ganska dammigt.
En gång fick jag för mig att ansluta den till datorn när datorn var på och jag råkade vända elkontakten fel och det small till och blev en liten blixt vid hårddiskens kontakt. Naturligtvis skall man inte koppla in hårddisken när datorn är på. Än fungerar dock den hårddisken. Jag undrar vad som kan ta död på den.

Märket är för i övrigt Maxtor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in