• 1
  • 2
2011-01-24, 20:47
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netlimiter.v1.30
Jag säger inte att man skall göra det, men jag har har en gammal hårddisk på 40Gb som har varit med om väldigt mycket, bland annat har den blivit tappad i golvet och jag har kört den helt öppen (uppskruvad / utan lock) i flera månader i själva datorn, där det som bekant är ganska dammigt.
En gång fick jag för mig att ansluta den till datorn när datorn var på och jag råkade vända elkontakten fel och det small till och blev en liten blixt vid hårddiskens kontakt. Naturligtvis skall man inte koppla in hårddisken när datorn är på. Än fungerar dock den hårddisken. Jag undrar vad som kan ta död på den.

Märket är för i övrigt Maxtor.

Tackar för infon, hoppas bara att du inte är en som skojar med oss.
Själv har jag kastat de hårddiskar jag skulle kunna testa på så någon annan får verifiera dina erfarenheter.

Edit.
Hittade en 1GB Quantum hårddisk som jag nu kör och den skriker lite men fungerar.
Ska ta och öppna den för att se om det fortfarande går att få kontakt med den.
Den låter som om den ska skära när som helst, den har nog inte snurrat sen 98.
Senast redigerad av StigAllan 2011-01-24 kl. 20:53.
Citera
2011-01-24, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Själv har jag kastat de hårddiskar jag skulle kunna testa på så någon annan får verifiera dina erfarenheter.

Edit.
Hittade en 1GB Quantum hårddisk som jag nu kör och den skriker lite men fungerar.
Ska ta och öppna den för att se om det fortfarande går att få kontakt med den.
Den låter som om den ska skära när som helst, den har nog inte snurrat sen 98.

I mitt fall så har jag inget att förlora genom att testa. Gäller bara att hitta en liknande eller kompatibel hårddisk att byta ut skivorna med.
Citera
2011-01-24, 20:55
Medlem
piezos avatar
Citat:
Fast nu gällde det en mycket äldre hdd, vet inte när jag senast såg en hdd på 40Gb och då är marginalerna större mellan läshuvud och plattor så den bör således vara mindre benägen att fallera.
Sen bör det nämnas att hårddiskar inte är vakumförpackade utan tar in luft från omgivningen, dock har dessa hål filter som inte släpper in damm.
Citera
2011-01-24, 21:02
Medlem
Citat:
[...]
Varför skulle jag skoja? Min erfarenhet av hårddiskar skiljer sig dock. Jag har haft hårddiskar som till synes oförklarligen har kraschat.

Jag skrev att hårddisken än fungerar, det borde jag kanske inte ha gjort eftersom jag inte har använt den på ett bra tag eftersom jag nu har SATA-kontakter i datorn och därför inte kan ansluta den. Hårddisken fungerade dock sist jag använde den.
Senast redigerad av Netlimiter.v1.30 2011-01-24 kl. 21:04.
Citera
2011-01-24, 21:12
Medlem
StigAllans avatar
Quantumdisken som jag nu öppnat fungerar fortfarande.
Netlimiter har rätten på sin sida.
Då bör det gå att byta ut skivorna.
Kan kanske vara lite problematiskt att göra detta.
Locket på hårddisken jag öppnade så var en skruv fastlimmad.
Kan tänka mig att något liknande är inblandat även på skivorna.

Edit: bara en tanke om disken fortfarande snurrar är att byta ut kretskortet istället.
Betydligt enklare misstänker jag.
Senast redigerad av StigAllan 2011-01-24 kl. 21:19.
Citera
2011-01-24, 21:40
Medlem
Citat:

Edit: bara en tanke om disken fortfarande snurrar är att byta ut kretskortet istället.

Ja, disken fungerar fortfarande, den snurrar. Det är läshuvudet som strular med att inte röra sig som den ska. Den hakar upp sig i början av (mitten av) disken.

Frågan är ju vad felet orsakas av. Om det är ett mekaniskt fel i läshuvudet, eller om det kan avhjälpas med att byta ut kretsen.
Senast redigerad av Neknab 2011-01-24 kl. 21:43. Anledning: tillägg
Citera
2011-01-24, 23:20
Medlem
StigAllans avatar
Svårt att svara på, jag vet inte hur det är konstruerat med mekaniken och elektroniken i en HDD.
Men när det gäller precisionen så bestäms den säkerligen av elektroniken så trolig felkälla är att kretsen som styr läshuvudet har tappat eller någon annan elektronik i sammanhanget.
Att mekaniken skulle få för sig att bara fungera halvvägs verkar inte troligt.
Citera
2011-01-25, 06:52
Medlem
Citat:

Om man öppnar hårddisken så kan den mycket väl fungera ändå. Personligen tror jag dock inte att det går att byta skivorna i hårddisken eftersom det är en precision på hundradels millimeter som avgör saker där och jag tror inte att man kan åstadkomma en sådan precision med en människohand.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in