• 1
  • 2
2011-01-24, 19:33
Medlem
Inom mitt kapitalförsäkringskonto har jag följande fonder:

Avanza Zero
BlackRock Global Fond
Danske Invest Global
East Capital Östeuropa
Enter Sverige
Fidelity Funds-Latinamerika
Fidelity Funds-Thailand
HQ Emerging Markets
HQ Kinafond
HSBC GIF BRIC Market
SEB Asset Setection
SKAGEN Global SEK
Swedbank Robur Ind

Dessa har tillsammans gett en avkastning på knappt 9%, och jag undrar dels om det är en dålig portfölj, och dels om det är bättre att slå ihop fonder för att minska kostnader i form av förvaltningsavgifter?
Bättre med färre bra än en vid spridning?
Citera
2011-01-24, 19:52
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av percapita

Avanza Zero
BlackRock Global Fond
Danske Invest Global
East Capital Östeuropa
Enter Sverige
Fidelity Funds-Thailand
HQ Emerging Markets
HQ Kinafond
HSBC GIF BRIC Market
SEB Asset Setection
SKAGEN Global SEK
Swedbank Robur Ind

Dessa har tillsammans gett en avkastning på knappt 9%, och jag undrar dels om det är en dålig portfölj, och dels om det är bättre att slå ihop fonder för att minska kostnader i form av förvaltningsavgifter?

SKAGEN Global & Avanza Zero hade jag behållt de andra minska ner till 2-4 stycken med hyfsat låg avgift. Själv hade jag valt en rysslandsfond, en Indien och möjligen en Kina eller Sydamerika.
Citera
2011-01-24, 22:07
Medlem
Blocket.ses avatar
Du har ju 4 st globalfonder.. Av dom 4 du har så skulle jag hafr kvar Skagen Global, eller Danske Invest..
Sen skulle jag även behålla Zeron..

Som åvanstående sa så hade jag också behållt någon Ryssfond också..
Citera
2011-01-24, 22:21
Medlem
Tack för förslagen, men det vore bra med motivering för varför vissa fonder bör avvecklas/införskaffas.

Samtliga har gått plus, men jag är osäker på om det är bra med sådan spridning eller om det är mer lönsamt i längden att hålla ett mindre antal.
Citera
2011-01-24, 22:23
Medlem
underworlds avatar
Har du för många fonder kommer du alltid få ett medelresultat, om en fond sticker kommer du inte få del av den avkastningen i samma grad som om du satsat på ett fåtal bra fonder istället. Dock gäller även det omvända, men så är ju också risk en faktor man inte kommer undan om man ska göra några pengar på de här marknaderna...
Citera
2011-01-24, 23:27
Medlem
Citat:
Minska förvaltningskostnaderna gör du ju inte för att du väljer färre antal fonder så jag förstår inte riktigt den frågan.

Ett par fonder där tycker jag har passerat bäst före-datum. SEB Asset Selection har ju t.ex rört sig i sidled i två år nu. Vill du ha någon hedgefond finns det bättre alternativ.

Sen skulle jag också tagit bort några av global-fonderna. De flesta globalfonder är rätt tråkiga och om man sprider sina fondval bra i övrigt och är någorlunda aktiv finns det ingen anledning till fylla portföljen med sådana imo.

BRIC-fonden skulle jag också skippat. Välj ut de enskilda lands/region-fonderna i BRIC-länderna som du tycker verkar bäst, har vettiga avgifter etc. och gör fördelning efter hur du tror på resp. region. Handlar det om aktivt förvaltade fonder och inte passiva indexfonder tror jag förvaltare som är mer nischade har möjlighet att göra ett bättre jobb att hitta de bästa bolagen än om de ska bevaka och analysera en massa bolag världen över.

Östeuropafonden (höga avgifter på den förresten) skulle jag dumpat för en Ryssfond istället.

Enter Sverige (också hög avgift för att vara en Sverigefond) hade jag bytt mot någon småbolagsfond istället eftersom du redan har Avanza Zero.
Citera
2011-01-25, 14:03
Medlem
"Minska förvaltningskostnaderna gör du ju inte för att du väljer färre antal fonder så jag förstår inte riktigt den frågan."

- Färre fonder, färre förvaltnings/fondavgifter.

"Ett par fonder där tycker jag har passerat bäst före-datum. SEB Asset Selection har ju t.ex rört sig i sidled i två år nu. Vill du ha någon hedgefond finns det bättre alternativ."

- Ge ett tips på någon.

Östeuropafonden (höga avgifter på den förresten) skulle jag dumpat för en Ryssfond istället.

- Varför?

"Enter Sverige (också hög avgift för att vara en Sverigefond) hade jag bytt mot någon småbolagsfond istället eftersom du redan har Avanza Zero."

- Den fonden har ju gått ganska bra annars (över 10%). Varför byta?

Tackar för tipsen.
Citera
2011-01-25, 17:13
Medlem
Citat:
1. Färre fonder, färre förvaltnings/fondavgifter.

2. Ge ett tips på någon.

3. Varför?

4. Den fonden har ju gått ganska bra annars (över 10%). Varför byta?
1. Fondavgifter tas (möjligen med något extremt ovanligt undantag) ut som procentuell avgift på ditt innehav. Spelar alltså ingen som helst roll hur många fonder du har för det totala beloppet du kommer lägga på förvaltningsavgifter.

2. Brummer Multi-Strategy, Brummer Multi-Strategy 2XL, Lynx, Nektar, Excalibur.

3. Jag tror östereuropa påverkas mer av krisen i EU än Ryssland gör. 2.5% köpavgift och 2.5% förvaltningsavgift för den tycker jag är på gränsen till ocker för övrigt.

4. Flera av de stora innehaven i den har du ju redan med Avanza Zero (som Volvo, Sandvik, H&M). Ska du ha två Sverigefonder hade jag valt en av dem med inriktning på mindre bolag istället t.ex. https://www.avanza.se/aza/fonder/fon...derbookId=2010
Citera
2011-01-25, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
1. Fondavgifter tas (möjligen med något extremt ovanligt undantag) ut som procentuell avgift på ditt innehav. Spelar alltså ingen som helst roll hur många fonder du har för det totala beloppet du kommer lägga på förvaltningsavgifter.

2. Brummer Multi-Strategy, Brummer Multi-Strategy 2XL, Lynx, Nektar, Excalibur.

3. Jag tror östereuropa påverkas mer av krisen i EU än Ryssland gör. 2.5% köpavgift och 2.5% förvaltningsavgift för den tycker jag är på gränsen till ocker för övrigt.

4. Flera av de stora innehaven i den har du ju redan med Avanza Zero (som Volvo, Sandvik, H&M). Ska du ha två Sverigefonder hade jag valt en av dem med inriktning på mindre bolag istället t.ex. https://www.avanza.se/aza/fonder/fon...derbookId=2010

- Tackar!
Citera
2011-01-25, 18:58
Medlem
Citat:

Avanza Zero
BlackRock Global Fond
Danske Invest Global
East Capital Östeuropa
Enter Sverige
Fidelity Funds-Thailand
HQ Emerging Markets
HQ Kinafond
HSBC GIF BRIC Market
SEB Asset Setection
SKAGEN Global SEK
Swedbank Robur Ind

Om det är en dålig portfölj du har är det endast du som kan svara på... Detsamma om det är bättre med färre bra än att ha en vis spridning. Trots allt har du inte avslöjat vad du hade hoppats på för avkastning eller vad du hoppas/vill i framtiden. Vi har heller ingen aning om hur fördelningen vad det gäller sparandet ser ut mellan de olika fonderna.

Personligen hade jag precis som du redan fått tips om minskat ner på antalet globalfonder, det räcker med den bästa. Enda skälet att minska ner på antalet är att slippa få huvudvärk när du kollar upp fonderna. Annars är det svårt att säga något... Tror Kina kommer gå bättre än Thailand, det är väl typ det jag kan säga.

Men som sagt... Det vore intressant att veta vad du har för inställning till risk samt avkastning. Förutom aktiefonder kan det ju vara en bra idé att köpa aktier direkt.
Citera
2011-01-25, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Om det är en dålig portfölj du har är det endast du som kan svara på... Detsamma om det är bättre med färre bra än att ha en vis spridning. Trots allt har du inte avslöjat vad du hade hoppats på för avkastning eller vad du hoppas/vill i framtiden. Vi har heller ingen aning om hur fördelningen vad det gäller sparandet ser ut mellan de olika fonderna.

Personligen hade jag precis som du redan fått tips om minskat ner på antalet globalfonder, det räcker med den bästa. Enda skälet att minska ner på antalet är att slippa få huvudvärk när du kollar upp fonderna. Annars är det svårt att säga något... Tror Kina kommer gå bättre än Thailand, det är väl typ det jag kan säga.

Men som sagt... Det vore intressant att veta vad du har för inställning till risk samt avkastning. Förutom aktiefonder kan det ju vara en bra idé att köpa aktier direkt.

- Jag tycker personligen att tio procent är ganska dålig avkastning, och därför ville jag höra lite andra åsikter med mina fondval som bakgrund. Jag är beredd att ta viss risk, men inte stor. För lite större risktagande har jag ett rent aktiekonto med lite mindre kapital där jag handlar mer aktivt.

Och ja, antalet globalfonder kanske bör minskas....om jag kan få tillräckligt goda tips på den enda eller de två som ska ersätta de nuvarande : )
Citera
2011-01-25, 21:28
Medlem
Citat:
Och ja, antalet globalfonder kanske bör minskas....om jag kan få tillräckligt goda tips på den enda eller de två som ska ersätta de nuvarande : )

Jag hoppas verkligen inte att du litar på vad som sägs här på forumet så pass mycket att du låter ditt sparande bero på det.

Jag tänker inte gör något jobb med att undersöka vilken av dina globalfonder som är bäst. Dock kan jag ge dig tipset att kika på avkastningarna du haft kontra avgifterna. Att räkna stjärnor kan och vara vettigt, förutsatt att det finns stjärnor att räkna.

Du ska självklart även enbart investera i det du själv tror på...

Fattar förövrigt inte riktigt din vilja till risktagande... Antar att du vill få ut så mycket som möjligt ur dina pengar, det vill ju alla... Men samtidigt säger du att du har ett separat konto för riskfyllda investeringar. Det är inte fel, men du hjälper inte oss som vill ge råd.
Senast redigerad av Magban 2011-01-25 kl. 21:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in