Citat:
Ursprungligen postat av percapita
Dessa har tillsammans gett en avkastning på knappt 9%, och jag undrar dels om det är en dålig portfölj, och dels om det är bättre att slå ihop fonder för att minska kostnader i form av förvaltningsavgifter?
Bättre med färre bra än en vid spridning?
Minska förvaltningskostnaderna gör du ju inte för att du väljer färre antal fonder så jag förstår inte riktigt den frågan.
Ett par fonder där tycker jag har passerat bäst före-datum. SEB Asset Selection har ju t.ex rört sig i sidled i två år nu. Vill du ha någon hedgefond finns det bättre alternativ.
Sen skulle jag också tagit bort några av global-fonderna. De flesta globalfonder är rätt tråkiga och om man sprider sina fondval bra i övrigt och är någorlunda aktiv finns det ingen anledning till fylla portföljen med sådana imo.
BRIC-fonden skulle jag också skippat. Välj ut de enskilda lands/region-fonderna i BRIC-länderna som du tycker verkar bäst, har vettiga avgifter etc. och gör fördelning efter hur du tror på resp. region. Handlar det om aktivt förvaltade fonder och inte passiva indexfonder tror jag förvaltare som är mer nischade har möjlighet att göra ett bättre jobb att hitta de bästa bolagen än om de ska bevaka och analysera en massa bolag världen över.
Östeuropafonden (höga avgifter på den förresten) skulle jag dumpat för en Ryssfond istället.
Enter Sverige (också hög avgift för att vara en Sverigefond) hade jag bytt mot någon småbolagsfond istället eftersom du redan har Avanza Zero.