• 2
  • 3
2025-11-01, 11:46
Medlem
godboys avatar
Jag brukar peppra den runt om rikligt, brukar även stryka lite honung över, sen in i en ungsfast form och lite vatten så den inte blir torr. Kör den på 150-175 grader. När den är klar så skivar jag upp den och har den till vad jag nu vill. Sen kan man alltid släng in lite morötter och örter i formen med. Tacksamt kött att använda.
Citera
2025-11-01, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det är inte på något sätt "plötsligt", trådstarten handlar om fläskytterfile.
Jo, men lite kul att det upptäcktes efter femton år :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Påminner lite om kreolsk stil med saltgurka i videon. Du kan skippa isvattnet, annars kanske det funkar som kallskuren typ eftermarinerad fläskfile eller nåt att lägga det sen i is med ölen och dränera. Det bidrar inte till öl marineringen iaf för att tillaga det senare
Men varför lägger man den i isvatten? Man gör det ju innan den är tillagad. Har även sett andra exempel där man gör så.
Citera
2025-11-01, 12:02
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Men varför lägger man den i isvatten? Man gör det ju innan den är tillagad. Har även sett andra exempel där man gör så.

Känns ju mer som man vill avstanna en tillagningsprocess för rätt innertemp för att servera det kallt och saftigt mört liksom. Jag vet inte tyvärr..

Fläskfilen har svårare att ta upp marinaden eftersom det är en kall vätska och isen kan störa fördelningen. För att fläskfilén ska marinera effektivt är det bäst att ha en kall marinad som inte är isande kall, eftersom låg temperatur bromsar upptagningen av marinaden.
Citera
2025-11-01, 12:04
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Tror smarrig.tv på youtuben https://www.youtube.com/@smarrig/videos
Är egentligen inte baserat eller filmat och gjort i sverige av svenskar. Kan va nån utländsk kanal som vill nå en stor publik där man locka svenskar att titta på kanalen genom översättning i tal och text
Citera
2025-11-01, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Känns ju mer som man vill avstanna en tillagningsprocess för rätt innertemp för att servera det kallt och saftigt mört liksom. Jag vet inte tyvärr..
Man lägger alltså köttet i isvatten innan tillagningen.

Att man stannar tillagning med kyla som när man gör en äggröra, har jag full koll på.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in