2011-01-24, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligen
Hur vet jag då om marinaden bara har en hållbarhet på ett dygn?

det finns inget som säger att den bara har en hållbarhet på ett dygn. håller du inte hygienen eller inte tänker på kross kontamition (word) så kan den räknas som o ätlig redan efter 3 timmar.
Citera
2011-01-24, 22:03
Medlem
dePauls avatar
Jag har haft en marinad på soja, citronsaft, limeskal, tomatpuré, MSG, Colman's senapspulver och honung liggande i torkskåpet i ca 2 år nu. Det är fortfarande inget fel på den och jag brukar använda bara så mycket som den specifika rätten kräver.

Syra tillsammans med griskött funkar inte speciellt väl. Köttet får gärna en metallisk bismak. De mörande ämnena är som bekant syra, salt, socker alkohol och fruktenzymer. Av dessa är den sistnämnda gruppen effektivast i samband med rått kött (t ex kiwi, papaya, ananas, färska fikon, vissa melonsorter och färsk ingefära).

Om man nu ändå envisas med syra så bör man vara noga med doseringen och framför allt tiden. För mycket syra gör köttet hårt i stället för mjukt och likaså för lång marineringstid! Att leka med syra i marinader kan därför vara riskabelt. Dessutom funkar den olika till olika köttsorter. Lägger du i fruktenzym till din marinad för biff sichuan så kan du vara säker på att köttet är fördärvat efter bara en timme om det är strimlat. Det blir helt enkelt en tjock grötliknande massa av de hela när du väl börjar med tillagningen.

Så svaret är: Stor utspädning och inte för lång tid. En lång tid resulterar i att det bildas hårda proteinstrukturer som pressar ut vattnet ur köttbiten som ur en tvättsvamp.

~Paul~
Citera
2011-01-24, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag har haft en marinad på soja, citronsaft, limeskal, tomatpuré, MSG, Colman's senapspulver och honung liggande i torkskåpet i ca 2 år nu. Det är fortfarande inget fel på den och jag brukar använda bara så mycket som den specifika rätten kräver.

Syra tillsammans med griskött funkar inte speciellt väl. Köttet får gärna en metallisk bismak. De mörande ämnena är som bekant syra, salt, socker alkohol och fruktenzymer. Av dessa är den sistnämnda gruppen effektivast i samband med rått kött (t ex kiwi, papaya, ananas, färska fikon, vissa melonsorter och färsk ingefära).

Om man nu ändå envisas med syra så bör man vara noga med doseringen och framför allt tiden. För mycket syra gör köttet hårt i stället för mjukt och likaså för lång marineringstid! Att leka med syra i marinader kan därför vara riskabelt. Dessutom funkar den olika till olika köttsorter. Lägger du i fruktenzym till din marinad för biff sichuan så kan du vara säker på att köttet är fördärvat efter bara en timme om det är strimlat. Det blir helt enkelt en tjock grötliknande massa av de hela när du väl börjar med tillagningen.

Så svaret är: Stor utspädning och inte för lång tid. En lång tid resulterar i att det bildas hårda proteinstrukturer som pressar ut vattnet ur köttbiten som ur en tvättsvamp.

~Paul~

Tack för den beskrivningen Depaul. men att klämma över en citron aldeles innan servering skulle jag säga är mer än utsökt ! ^^
Citera
2011-01-24, 22:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klitx
Tack för den beskrivningen Depaul. men att klämma över en citron aldeles innan servering skulle jag säga är mer än utsökt ! ^^
Självklart, men då handlar det i princip inte om marinad .

~Paul~
Citera
2011-01-24, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Självklart, men då handlar det i princip inte om marinad .

~Paul~

nej precis !
Citera
2011-01-25, 03:52
Medlem
christerys avatar
Kör soya/vitlök+lite kryddor från blairs och lite salt. Har aldrig märkt att det tjorvar ihop ännu i alla fall. Grönsaker ger man åt kaninen, inte till å marinera köttet. Visst citron till fisk, men annars...
Citera
2023-10-18, 19:36
Bannlyst
jag marinerar oftast en hel fläskfile eller ytterfile 16h

Här är en fläskfile som gick i vitlöksmarinad med youghurt 16h innan ugn till 66grader med tempmätare
Det fick ligga 15minuter i dubbelfolie efter att ha legat i 150gradig ugn. Perfekt resultat,
tillbehör i ugn gick samtidigt, men tempen till dom höjdes till 225grader sista tiden för att få färg och crisp, samt bli helt klara.
Medans köttet var i dubbelfolie på matbordet, Allt lagat samtidigt i ugn. smidigt och jätte gott, pepparsåsen fick jag göra i separat kastrull med grädde, buljong, och två olika sorter peppar.

bild
https://i.ibb.co/Gk1SM5J/goosisdi.png

mvh canadaflickan
Citera
2025-10-30, 22:54
Medlem
Såg ett recept på helstekt fläskfilé, där de skar köttet ner till ungefär hälften med skivor på 3-4 cm. Efter det lade de köttet i isvatten i tjugo minuter.

Därefter gör man en fyllning med bland annat lök, champinjoner, paprika, vitlök och yoghurt som man stoppar i "fickorna", typ som när man gör Falukorv i ugn.

Men frågan är, varför lade man köttet i isvatten?
Citera
2025-10-31, 13:33
Moderator
Amirons avatar
Rubrik ändrad.

Helstekt fläskfile -->> helstekt fläskytterfile

//Mod
Citera
2025-11-01, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men frågan är, varför lade man köttet i isvatten?
Här ett exempel där man lägger fläskfilén i isvatten, https://www.facebook.com/reel/850037037440795

Vet att tråden plötslig handlar om fläskytterfilé, men frågan gäller fortfarande. Och de båda styckningsdetaljerna är ganska lika. Det är bara ett ben emellan som skiljer dem åt.
Citera
2025-11-01, 08:52
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligen
Hej på er!

Tänkte marinera en fläskytterfilé.
Hur länge kan den ligga som längst i en marinad och hur ska den förvaras? Öppet i en form så att den "drunknar" i marinaden eller i en påse så det ligger "lufttätt"?

Har ni även nått förslag på någon god öl till denna rätt?
Gärna något utöver det vanliga.

/ Mr. T

Citat:
Här ett exempel där man lägger fläskfilén i isvatten, https://www.facebook.com/reel/850037037440795

Vet att tråden plötslig handlar om fläskytterfilé, men frågan gäller fortfarande. Och de båda styckningsdetaljerna är ganska lika. Det är bara ett ben emellan som skiljer dem åt.

Det är inte på något sätt "plötsligt", trådstarten handlar om fläskytterfile.
Citera
2025-11-01, 11:18
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Påminner lite om kreolsk stil med saltgurka i videon. Du kan skippa isvattnet, annars kanske det funkar som kallskuren typ eftermarinerad fläskfile eller nåt att lägga det sen i is med ölen och dränera. Det bidrar inte till öl marineringen iaf för att tillaga det senare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in