Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-01-24, 18:19
Medlem
troligens avatar
Hej på er!

Tänkte marinera en fläskytterfilé.
Hur länge kan den ligga som längst i en marinad och hur ska den förvaras? Öppet i en form så att den "drunknar" i marinaden eller i en påse så det ligger "lufttätt"?

Har ni även nått förslag på någon god öl till denna rätt?
Gärna något utöver det vanliga.

/ Mr. T
Citera
2011-01-24, 18:28
Medlem
Hej!

Vet inte om det finns någon "övre gräns" på hur länge du kan marinera en köttbit, men kan tänka mig att den inte ska ligga i flera veckor iallafall, 24timmar brukar vara mer än tillräckligt.

Själv hade jag nog druckit en San migúel eller annat lätt till detta.
Citera
2011-01-24, 18:29
Medlem
Lufttätt, hur länge du kan marinera beror på marinaden men upp till ett par dygn. Lite förenklat kan man säga att ju surare marinaden är desto längre kan du marinera. Över natten borde räcka.

Edit : Köp Chimay, artikelnummer 1657
Senast redigerad av freddan76 2011-01-24 kl. 18:34.
Citera
2011-01-24, 18:29
Medlem
humanoidftws avatar
Jag är ingen mästerkock men jag brukar köra ner fläskfilén i en påse med marinad täppa till påsen och slänga in det i kylen och låta det ligga där en halvtimme till en timme innan tilllagning .
Öl : Three towns , corona , budweiser , piston , sofiero , mariestad , kung .
Citera
2011-01-24, 18:34
Medlem
troligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddan76
Lufttätt, hur länge du kan marinera beror på marinaden. Lite förenklat kan man säga att ju surare marinaden är desto längre kan du marinera.

Har tänkt mig en citrus marinad, så det blir ju en hel del citron/lime i. Nu är det så att jag ska ha den på onsdag kväll. Blir det förlång tid i en citrusmarinad? Vi snackar drygt 46timmar.
Citera
2011-01-24, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligen
Har tänkt mig en citrus marinad, så det blir ju en hel del citron/lime i. Nu är det så att jag ska ha den på onsdag kväll. Blir det förlång tid i en citrusmarinad? Vi snackar drygt 46timmar.

Du borde klara det men se till att sköta hygienen medan du hanterar köttet och marinaden.
Citera
2011-01-24, 18:41
Medlem
troligens avatar
Tack så mycket för svar!
Citera
2011-01-24, 20:15
Medlem
Citat:
Lufttätt, hur länge du kan marinera beror på marinaden men upp till ett par dygn. Lite förenklat kan man säga att ju surare marinaden är desto längre kan du marinera. Över natten borde räcka.

Edit : Köp Chimay, artikelnummer 1657

jag skulle säga tvärt om då syran kommer tillaga den men 24-48 h ska inte vara något problem
Citera
2011-01-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligen

Jag personligen skulle då spara juicen tills efter stekningen och bara använda zesten och kanske en halv av vadera juice till själva marinaden.
Citera
2011-01-24, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klitx
jag skulle säga tvärt om då syran kommer tillaga den men 24-48 h ska inte vara något problem

Jag skulle absolut inte säga tvärt om då jag talar om hållbarheten på marinaden. Marinaden kan ju ha betydligt kortare hållbarhet än köttet i sig -en väldigt viktig aspekt- och generellt sett kan man säga att ju surare marinad desto längre hållbarhet.

Om TS gjort en marinad med en hållbarhet på sisådär ett dygn är det ju inte vidare smart att marinera i två dygn...
Citera
2011-01-24, 21:09
Medlem
troligens avatar
Hur vet jag då om marinaden bara har en hållbarhet på ett dygn?
Citera
2011-01-24, 21:42
Medlem
Citat:
Jag skulle absolut inte säga tvärt om då jag talar om hållbarheten på marinaden. Marinaden kan ju ha betydligt kortare hållbarhet än köttet i sig -en väldigt viktig aspekt- och generellt sett kan man säga att ju surare marinad desto längre hållbarhet.

Om TS gjort en marinad med en hållbarhet på sisådär ett dygn är det ju inte vidare smart att marinera i två dygn...

hur menar du nu att man ska kunna göra en marinad som bara håller i 1 dygn ? så länge man använder sunt förnuft och håller hygienen ska det inte vara någon fara. varför förstöra köttet med syran då den tillagar köttet.

det finns ju enzymer i annans, passionsfrukt och mango om jag inte minns fel som skulle ha en bättre effekt på köttet, men även dem tillagar och bryter ner fett och bindväven.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in