2012-01-28, 00:04
Avslutad
Om nu gud är allvetande och ofelbar, hur kommer det sig att dessa "lagar" gällde då men inte idag?
Citera
2012-01-30, 20:27
Medlem
LittleFlyOnTheWalls avatar
Jag tycker ärligt talat att de som i dagens samhelle tycker att homosexualitet är ett "hot" mot kristendomen eller att de "syndar" mer än någon annan är patetiska. Finns det inte större problem i världen idag än kärlek? Stenåldersmänniskor som måste hålla fast vid dammiga, flummiga bibelcitat och vägrar se sanningen, att det inte gör någon en bättre eller sämre människa ifall de dras till samma kön..ondska handlar om andra saker..som att fördöma någon som kanske är en bra människa men inte gifter sig med någon med motsatt kön och får barn som "alla andra". Och P.s de som säger att homosexuella sätter stopp för evolutionen..ni kan ta och dra något gammalt över er,finns det inte alldeles för mycket människor i världen redan? Vilket leder till hungersnöd och överkonsumtion och en massa annat trevligt. Försök vara lite smartare än så?
Citera
2012-01-30, 21:12
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D100
Vilket i sig är ett ypperligt argument till varför all religion borde förbjudas.

Den brist på medmänsklighet och förståelse som existerar i de tre stora religionerna är skrämmande. Att följa lagar som skall ha instiftats av en gud som utan att blinka kan beordra folkmord och människooffer är horribelt. Och att i vår moderna tid använda dessa s.k lagar till att förfölja folk p.g.a bland annat sexuell läggning borde vara straffbart med fängelse.

Det är din ignorans som är skrämmande, du lär sällan hitta en sån medmänsklighet och förståelse än hos kristendom. En trogen kristen person måste besöka vänner när de är sjuka, måste ge mat till de hungriga, en trogen kristen släpper hemlösa i sitt hem ifall de behöver det. För att vara accepterad måste du vara en så god människa, så förstående, sån sympatiförmåga. Något som knappast finns i vilken livsåskådning du än tillhör.

Det du måste tänka på är att det inte finns någon sund teist som förespråkar döden åt sveriges bögar. Du måste ta saker och ting i kontext, men ja! Homosexualitet är ett brott enligt de abrahamitiska religionerna, och kristendomen acceptera inte en brottsliga handlingar. Däremot älskar man personen i fråga. Varför bör homosexualitet vara accepterad i samhället? Jo för att du tycker det, jag har en gedigen erfarenhet av att diskuterat det här ämnet. Men i slutändan finns det inga argument för det, det är snarare bara känslor som står grund för det, och när någon i kärlekens namn propagerar för att en 18 årig son/dotter gifter sig med sin 50 åriga pappa så är det ju absolut fel!

Men hallå! Argument har inte ändrats ett dugg, "ska inte människor få gifta sig med vilka dem vill"(förutsatt att personerna är myndiga och i de fall där incestäktenskap finns är det förbjudet att föda biologiska barn istället får man knulla med kondom, och vill man ha barn så får man göra som homosexuella och helt enkelt adoptera! Problem solved!)- Diskussionen i ett nötskal.

Matteus 25:31-46
31När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. 32Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna. 33Han skall ställa fåren till höger om sig och getterna till vänster. 34Sedan skall kungen säga till dem som står till höger: ’Kom, ni som har fått min faders välsignelse, och överta det rike som har väntat er sedan världens skapelse. 35Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, 36jag var naken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fängelse och ni besökte mig.’ 37Då kommer de rättfärdiga att fråga: ’Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig mat, eller törstig och gav dig att dricka? 38När såg vi dig hemlös och tog hand om dig eller naken och gav dig kläder? 39Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och besökte dig?’ 40Kungen skall svara dem: ’Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.’

41Sedan skall han säga till dem som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. 42Jag var hungrig och ni gav mig inget att äta, 43jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte hand om mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte.’ 44Då kommer också de att fråga: ’Herre, när skulle vi ha sett dig hungrig eller törstig eller hemlös eller naken eller sjuk eller i fängelse och lämnat dig utan hjälp?’ 45Då skall han svara dem: ’Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.’ 46Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.”
Citera
2012-01-30, 21:41
Medlem
nofaiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I'm A
Jag är en seriös kristen som har en hög bibelsyn och tror på vad som står i bibeln. Detta inlägg är skrivet dels för kristna som inte har undersökt vad bibeln egentligen säger men även för icke kristna. Inlägget är inte skrivet för att fördöma någon utan för att förmedla sanningen enligt bibeln. Ibland är det bra att höra det man behöver höra, inte bar det man vill höra. Jag ska dela med mig av vad bibeln säger om homosexualitet, jag är öppen för seriösa förslag rörande bibliska tolkningar inom ämnet. Jag har alla bibelord längst ned i inlägget och har även en länk till den bibelöversättning som jag använder: http://www.folkbibeln.net/

Det finns många bibelord som är emot homosexualitet och det råder inget tvivel om att praktisera homosexualitet är en synd, eftersom det är att bryta mot guds bud. I 3 Mos 20 står det om straffet för att bryta mot Guds bud, 3 Mos 20:13 Om en man ligger med en annan man som en man ligger med en kvinna, begår de en avskyvärd handling. De skall straffas med döden, de bär på blodsskuld. 1 Kor 6:9-10 Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Gudsrike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike. Så är straffet det samma, men Gud är god för att straffet får vänta tills man dör om man lever ut sin homosexualitet.
Joh 14:15 Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud.
Ords 3:5 Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta, förlita dig inte på ditt förstånd.

Om man argumenterar för att det inte är synd att praktisera homosexualitet har man ofta ingen eller mycket liten bibelförankring.
En del brukar hävda att man kan födas som homosexuell.
I Rom 1:23-28 De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar. De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen.
Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga. På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse. Och eftersom de inte ansåg det vara något värt att ha kunskap om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag, så att de gjorde sådant som är mot naturen.
Så enligt bibeln föds man alltså inte som homosexuell.

Man tänker ofta att kärlek till någon och att älska är samma sak. Men det är mycket stor skillnad mellan kärlek; att göra den andra lycklig utan att få något tillbaka och att ta beslutet att älska någon i nöd och lust.
Guds största vapen är kärleken så det är den punkten som djävulen kan göra störst skada på.

Ur församlings synpunkt är homosexualitet ett dilemma, speciellt eftersom det finns olika tolkningar och att man som homosexuell har valet att leva ut sin läggning eller ej.
Samtidigt är vi alla syndare, är alla välkomna att gå med i församlingen?
Belong, belive, behave tror jag är rätt väg att gå, chansen för att någon som lever ut sin homosexualitet ska få insikt om att det är fel är minimal utan en församling. Församlingen tror jag möjliggör insikten, Jesus åt trots allt med horor etc. Därför tror jag man bryter mot Guds vilja om man stöter ut homosexuella.
Dock anser jag inte att de kan ta någon högre roll i församlingen eftersom de inte är några goda förebilder. (1 Tim 3:1-7; Tit 1:7-9)
Jag tror dock att de måste omvända sig från sin synd för frälsning.
Äktenskap är enbart mellan man och kvinna vill jag även påpeka. (1 Mos 2:23)

Bibelord:

GT: 1 Mos 2:23 Mannen sade: ”Denna är nu ben av mina ben och kött av mitt kött. Hon skall heta kvinna, ty av man har hon tagits.” Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött.

1 Mos 19:5 De kallade på Lot och sade till honom ”var är de män som kom till dig i natt? För ut dem till oss så att vi får känna dem.”

1 Mos 19:23-26 Sodom och Gomorra förgörs för sina grova synder.

3 Mos 18:22 Du skall inte ligga med en man som en man ligger med en kvinna. Det är avskyvärt.

3 Mos 20:13 Om en man ligger med en annan man som en man ligger med en kvinna, begår de en avskyvärd handling. De skall straffas med döden, de bär på blodsskuld.

Ords 3:5 Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta, förlita dig inte på ditt förstånd.

NT: Joh 14:15 Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud.

Rom 1:23-28 De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar. De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen.
Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga. På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse. Och eftersom de inte ansåg det vara något värt att ha kunskap om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag, så att de gjorde sådant som är mot naturen.

1 Kor 6:9-10 Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Gudsrike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike.

Jag förstår inte vad det är som är så hemskt med homosexulalitet...verkligen.
Vad är det som är som är så hemskt, kan du förklara det för mig?
Ja, det är inte gense eller "standard", men jag känner mig inte hotad, äcklad etc. av detta.
Själv är jag hetero (och gift sedan länge), men varför skulle jag anse att en annan människa
vara mindre "värd" bara för att han/hon "åker med den andra bussen"?
Citera
2012-01-30, 21:57
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nofaith
Jag förstår inte vad det är som är så hemskt med homosexulalitet...verkligen.
Vad är det som är som är så hemskt, kan du förklara det för mig?
Ja, det är inte gense eller "standard", men jag känner mig inte hotad, äcklad etc. av detta.
Själv är jag hetero (och gift sedan länge), men varför skulle jag anse att en annan människa
vara mindre "värd" bara för att han/hon "åker med den andra bussen"?

1. Hade homosexualitet varit fel ifall du tyckt att det vore äckligt och perverst?
2. Ingen kristen anser att homosexuella är mindre värda, det är solklart, varenda kotte som kan något om kristendomen kan bevittna det.
Citera
2012-01-30, 22:01
Medlem
nofaiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
1. Hade homosexualitet varit fel ifall du tyckt att det vore äckligt och perverst?
2. Ingen kristen anser att homosexuella är mindre värda, det är solklart, varenda kotte som kan något om kristendomen kan bevittna det.

1. Hypotetisk fråga jag omöjligt kan besvara.
2. Har du pratat med någon katolik den senaste tiden? Kan nästa garantera dig att deras syn på
homosexualitet är "något" negativ. Ja, katoliker är också kristna. Underbart att se hur kristendomens
käleksbudskap når alla hörn av vår jord, som t.ex. Irland.
Citera
2012-01-30, 22:24
Medlem
ningudos avatar
Citat:
1. Hypotetisk fråga jag omöjligt kan besvara.
2. Har du pratat med någon katolik den senaste tiden? Kan nästa garantera dig att deras syn på
homosexualitet är "något" negativ. Ja, katoliker är också kristna. Underbart att se hur kristendomens
käleksbudskap når alla hörn av vår jord, som t.ex. Irland.
1. Med andra så finns det ingen logisk härledning till att tillåta homosexualitet. Hade det funnits så spelar det ju ingen roll ifall du äcklas av det eller inte. Alltså du svarar själv på din fråga:
Jag förstår inte vad det är som är så hemskt med homosexulalitet...verkligen. Har du inte förstått att den mänskliga majoriteten äcklas av homosexualitet?

2. Homosexualitet är en sak, och människor är en annan. Precis som TS sagt tidigare i tråden så är handlingen man är emot och inte människor. Återigen är det solklar, har du läst bibeln? Har du läst vad kristus säger?
Citera
2012-01-31, 06:26
Medlem
nofaiths avatar
Citat:
1. Med andra så finns det ingen logisk härledning till att tillåta homosexualitet. Hade det funnits så spelar det ju ingen roll ifall du äcklas av det eller inte. Alltså du svarar själv på din fråga:
Jag förstår inte vad det är som är så hemskt med homosexulalitet...verkligen. Har du inte förstått att den mänskliga majoriteten äcklas av homosexualitet?

2. Homosexualitet är en sak, och människor är en annan. Precis som TS sagt tidigare i tråden så är handlingen man är emot och inte människor. Återigen är det solklar, har du läst bibeln? Har du läst vad kristus säger?

1. Kan jag få en källa på det påståendet tack.

2. Nej jag har inte läst varje sida i varken gamla eller nya testamentet. Så är alltså jesus/bibeln som bestämmer om det är ok eller inte att vara homosexuell? Det var intressant. Då finns det kanske andra saker som anses vara ok/inte ok bara på grund av något som står i biblen. Om du är kristen och anser att det är fel att döda bara för att det står så i gamla testamentet, borde folk då undvika dig om du plötsligt en dag förlorade din tro? Då är det ju plötsligt ok (enligt dig) att döda (och stjäla, och så vidare).
Senast redigerad av nofaith 2012-01-31 kl. 06:30.
Citera
2012-01-31, 12:09
Medlem
ningudos avatar
Citat:
1. Kan jag få en källa på det påståendet tack.

2. Nej jag har inte läst varje sida i varken gamla eller nya testamentet. Så är alltså jesus/bibeln som bestämmer om det är ok eller inte att vara homosexuell? Det var intressant. Då finns det kanske andra saker som anses vara ok/inte ok bara på grund av något som står i biblen. Om du är kristen och anser att det är fel att döda bara för att det står så i gamla testamentet, borde folk då undvika dig om du plötsligt en dag förlorade din tro? Då är det ju plötsligt ok (enligt dig) att döda (och stjäla, och så vidare).

1. Källa på vad? Att majoriteten av människorna äcklas av homosexuella? Du förstår att det inte finns någon universell undersökning som frågat huruvida människor äcklas av homosexuella eller inte. Men vi kan titta på länders statistisk: källa
Endast 8 länder i världen tillåter homoäktenskap (Sverige är en av dem). Ytterligare 22 länder tillåter registrerat partnerskap, 4 länder tillåter homosexuella förhållande delvis(Mexico, Brasilien, USA, Australien). Även de länder som är allra generösast när det gäller homosexualitet såsom Sverige finns det minoriteter som motstår homosexuella äktenskap, hade SD och KD fått bestämma tror jag inte homosexuella skulle få gifta sig.

Homosexualitet är tabu i majoritet av länder, asien, afrika och sydamerika är alla världsdelar där du säkerligen kommer hitta fler antihomo än prohomo. De enda världsdelar där homo är accepterat i majoritet är europa och nordamerika.

2. Bibeln bestämmer vad som är rätt och fel - Ja för kristna människor. Men även om bibeln inte fanns så har människan ett samvete att följa. Det känns som du är fördomsfull, bara för att någon lämnar kristendom innebär det inte att han bryter mot alla regler som kristendomen förespråkade. Personen i fråga har fortfarande moralisk uppfattning om saker å ting.
Citera
2012-01-31, 12:41
Medlem
moles avatar
Citat:
Jag är en seriös kristen som har en hög bibelsyn och tror på vad som står i bibeln.

Ts hakar upp sig på de homosexuella och tar den debatten.
Samtidigt blir TS frågad om andra lagar om stening och slavägande exempelvis och detta verkar då inte ha någon betydelse alls.

TS som så många andra tolkar bibeln PRECIS hur dom vill.

Antagligen lever man efter skriften eller så gör man det inte.
Finns inget mellanting om man påstår sig leva efter bibeln.
Citera
2012-01-31, 19:34
Medlem
nofaiths avatar
Citat:
1. Källa på vad? Att majoriteten av människorna äcklas av homosexuella? Du förstår att det inte finns någon universell undersökning som frågat huruvida människor äcklas av homosexuella eller inte. Men vi kan titta på länders statistisk: källa
Endast 8 länder i världen tillåter homoäktenskap (Sverige är en av dem). Ytterligare 22 länder tillåter registrerat partnerskap, 4 länder tillåter homosexuella förhållande delvis(Mexico, Brasilien, USA, Australien). Även de länder som är allra generösast när det gäller homosexualitet såsom Sverige finns det minoriteter som motstår homosexuella äktenskap, hade SD och KD fått bestämma tror jag inte homosexuella skulle få gifta sig.

Homosexualitet är tabu i majoritet av länder, asien, afrika och sydamerika är alla världsdelar där du säkerligen kommer hitta fler antihomo än prohomo. De enda världsdelar där homo är accepterat i majoritet är europa och nordamerika.

2. Bibeln bestämmer vad som är rätt och fel - Ja för kristna människor. Men även om bibeln inte fanns så har människan ett samvete att följa. Det känns som du är fördomsfull, bara för att någon lämnar kristendom innebär det inte att han bryter mot alla regler som kristendomen förespråkade. Personen i fråga har fortfarande moralisk uppfattning om saker å ting.

1. Har du hört talas om grupptryck och indoktrinering?

2. Jaha, så det ger dig gott samvete att äcklas av homosexuella? Varför har du fått för dig att homosexualitet är "omoraliskt"? Mot vem då? Skadar dom andra personer? Påverkar dom andra personer på ett negativt sätt?
Senast redigerad av nofaith 2012-01-31 kl. 19:36.
Citera
2012-01-31, 20:31
Bannlyst
Ingen människa kan läsa bibeln utan att bli HELT klar på vad Gud tycker om homosexualitet. Gud ogillar homosexualitet å det skarpaste.

Sen hur man skall behandla homosexuella är en annan fråga. Den som är fri från synd får ju kasta första stenen, som Jesus sade. Och sen dog han för våra synder, inklusive de homosexuellas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in