Citat:
Jag hänvisa dig även till mitt tidigare ganska långa inlägg.
Ursprungligen postat av Patrish
Precis som D100 skriver så skräms även jag över den brist på förståelse och oförmåga att sätta sig in i andra människors livssituation som många kristna och andra religiösa tycks ha. Känns som mycket av det du propagerar för är ett hat förklätt i kärlek.
Sen tycker jag att de är konstigt hur man kan vara så pigg på att citera GT som kristen, då de enligt mig står ganska mycket tvivelaktiga saker i det. Man ska t.ex. stena kvinnor som gifter sig om det visar sig att de inte är oskulder osv.
Sen tycker jag att de är konstigt hur man kan vara så pigg på att citera GT som kristen, då de enligt mig står ganska mycket tvivelaktiga saker i det. Man ska t.ex. stena kvinnor som gifter sig om det visar sig att de inte är oskulder osv.
Oavsett om det står ganska mycket tvivelaktiga saker i GT så måste man veta hur man ska läsa det;
Bibeln är inte alltid lätt att tolka och jag har fått en viss undervisning i ämnet och ska försöka förklara så att du kan få en liten kristen grund på hur GT ska tolkas.
Dessa verser är poetiska och judisk poesi/apokyleptik innehåller mycket symbolik som man ofta inte förstår om man inte fått undervisning i ämnet.
Här är två verser ur andra Mosebok som ska förklara en del symbolik, det är Josef som har en dröm;
1Mo 37:9-10 Sedan fick han ännu en dröm som han berättade för sina bröder. "Lyssna", sade han, "jag har haft en dröm till. Jag drömde att solen och månen och elva stjärnor bugade sig för mig." När han berättade detta för sin far och sina bröder, tillrättavisade hans far honom och sade: "Vad är det för en dröm du har haft? Skulle jag och din mor och dina bröder komma och buga oss ner till jorden för dig?"
Fadern har fått namnet Israel från Gud och det är tydligt att de tolkar Solen, månen och stjärnorna som familjen. Det är därifrån som landet Israel har tagit sitt namn och det symboliserar Hela judiska folket.
I Jesaja 13 står det om dom över Babylon, och i vers 10 står det om hur solen, månen och stjärnorna mister sitt ljus, för att spara plats ger jag dig en länk: http://www.folkbibeln.net/
Förhoppningsvis gör det dig inte mer förvirrad. Vad jag vill få fram är att när dessa mister sitt ljus så försvagas/försvinner/upphör något. (Värt att nämna är att symbolerna inte alltid betyder detta det kan vara bokstavligt i vissa fall, det framgår ofta av texten).
Mat 24:29 Strax efter de dagarnas nöd skall solen förmörkas och månen inte ge sitt sken. Stjärnorna skall falla från himlen, och himlens krafter skall skakas.
Mat 24:35 Himmel och jord skall förgå, men mina ord skall aldrig förgå.
Dessa texter brukar av kristna tolkas att det gamla förbundet är förbi och det nya med Jesus tar dess plats.
GT är precis som NT har utandats av Gud (1) och när regler ur lagen nämns i NT så är de fortfarande gällande, det är lika fullt Guds ord för att det kommer från honom, men allt är inte Guds ord i bibeln, t.ex. de historiska böckerna i GT, men Gud vill att de ska vara i bibeln, det har varit en lång process att framställa bibeln (kanonisera) vilket jag inte orkar prata om nu.
(1) 2Tim 3:16 Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet,
Jag tycker mig ha relativt sunt förnuft och förståelse i alla fall och få fram GT:s budskap.
Den korrekta versen, om man går tillbaka till original språket, pratar inte om "män som ligger med män" utan om "män som ligger med pojkar," antagligen som en pik mot grekerna vid denna tidsperiod.