2011-01-24, 21:29
Medlem
I'm As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrish
Precis som D100 skriver så skräms även jag över den brist på förståelse och oförmåga att sätta sig in i andra människors livssituation som många kristna och andra religiösa tycks ha. Känns som mycket av det du propagerar för är ett hat förklätt i kärlek.

Sen tycker jag att de är konstigt hur man kan vara så pigg på att citera GT som kristen, då de enligt mig står ganska mycket tvivelaktiga saker i det. Man ska t.ex. stena kvinnor som gifter sig om det visar sig att de inte är oskulder osv.
Jag hänvisa dig även till mitt tidigare ganska långa inlägg.

Oavsett om det står ganska mycket tvivelaktiga saker i GT så måste man veta hur man ska läsa det;

Bibeln är inte alltid lätt att tolka och jag har fått en viss undervisning i ämnet och ska försöka förklara så att du kan få en liten kristen grund på hur GT ska tolkas.
Dessa verser är poetiska och judisk poesi/apokyleptik innehåller mycket symbolik som man ofta inte förstår om man inte fått undervisning i ämnet.

Här är två verser ur andra Mosebok som ska förklara en del symbolik, det är Josef som har en dröm;
1Mo 37:9-10 Sedan fick han ännu en dröm som han berättade för sina bröder. "Lyssna", sade han, "jag har haft en dröm till. Jag drömde att solen och månen och elva stjärnor bugade sig för mig." När han berättade detta för sin far och sina bröder, tillrättavisade hans far honom och sade: "Vad är det för en dröm du har haft? Skulle jag och din mor och dina bröder komma och buga oss ner till jorden för dig?"
Fadern har fått namnet Israel från Gud och det är tydligt att de tolkar Solen, månen och stjärnorna som familjen. Det är därifrån som landet Israel har tagit sitt namn och det symboliserar Hela judiska folket.

I Jesaja 13 står det om dom över Babylon, och i vers 10 står det om hur solen, månen och stjärnorna mister sitt ljus, för att spara plats ger jag dig en länk: http://www.folkbibeln.net/
Förhoppningsvis gör det dig inte mer förvirrad. Vad jag vill få fram är att när dessa mister sitt ljus så försvagas/försvinner/upphör något. (Värt att nämna är att symbolerna inte alltid betyder detta det kan vara bokstavligt i vissa fall, det framgår ofta av texten).

Mat 24:29 Strax efter de dagarnas nöd skall solen förmörkas och månen inte ge sitt sken. Stjärnorna skall falla från himlen, och himlens krafter skall skakas.

Mat 24:35 Himmel och jord skall förgå, men mina ord skall aldrig förgå.

Dessa texter brukar av kristna tolkas att det gamla förbundet är förbi och det nya med Jesus tar dess plats.
GT är precis som NT har utandats av Gud (1) och när regler ur lagen nämns i NT så är de fortfarande gällande, det är lika fullt Guds ord för att det kommer från honom, men allt är inte Guds ord i bibeln, t.ex. de historiska böckerna i GT, men Gud vill att de ska vara i bibeln, det har varit en lång process att framställa bibeln (kanonisera) vilket jag inte orkar prata om nu.

(1) 2Tim 3:16 Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet,
Citera
2011-01-24, 21:44
Medlem
I'm As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrish
Jo det är väl det som jag försöker komma åt, att bibeln är skriven av människor från en annan tid och kultur. Jag tycker att man ska passa sig noga för att svälja hela Bibeln med hull och hår. Mitt mål är inte att få dig att ifrågasätta din gud, utan kanske snarare vissa saker som står framförallt i GT.

Jag förstår hur viktig din tro är för dig, jag har kristna i min närhet som står mig väldigt nära inpå. Och fast du och jag aldrig kommer att komma överränns i detta ämne, så hoppas jag att du älskar din nästa oavsett sexuell läggning.
Skönt att höra att du har lite omtanke, jag sväljer inte allt ska du veta Jag tycker mig ha relativt sunt förnuft och förståelse i alla fall och få fram GT:s budskap.

Citat:
Jag förstår många av de regler som står i bibeln, att många av de synder som beskrivs inte är bra för oss då de skadar oss själva och våra medmänniskor. De som rör homosexualitet hör dock inte till denna skara, då jag inte kan se några offer i detta? Visst, ifall alla var det så skulle det uppenbarligen leda till mänsklighetens död. Men å andra sidan, ifall alla var snickare och ingen fiskade så skulle de ge samma resultat.
Sant att vi antagligen inte kommer dela mening men Gud menar ändå på att man inte bara skadar sig själv utan också den man praktiserar homosexualitet med.

3Mos 20:13 Om en man ligger med en annan man som en man ligger med en kvinna, begår de en avskyvärd handling. De skall straffas med döden. De bär på blodskuld.

Jag vill inte döda någon och försöker älska min nästa men Gud menar ändå på att det leder till döden om man inte omvänder sig. Meningen med den här tråden är att få folk att veta hur det ligger till.
Citera
2011-01-24, 21:48
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I'm A
Sant; den judiska lagen behöver inte följas om den inte upprepas i NT, jag ska ge dig några exempel som jag redan postat i denna tråden;

Rom 1:23-28 De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar. De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen.
Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga. På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse. Och eftersom de inte ansåg det vara något värt att ha kunskap om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag, så att de gjorde sådant som är mot naturen.

1 Kor 6:9-10 Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Gudsrike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike.

Var det där exempel på GTs lag som inte gäller nu?
En sak som stör mig är formuleringen "det naturliga umgänget". Vad är det? Homosex sker i naturen hos mängder av djur precis som straightsex så...

edit:
Vad är det som styr vad i GT som fortfarande gäller för kristna?
Citera
2011-01-24, 22:14
Medlem
I'm As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Var det där exempel på GTs lag som inte gäller nu?
En sak som stör mig är formuleringen "det naturliga umgänget". Vad är det? Homosex sker i naturen hos mängder av djur precis som straightsex så...

edit:
Vad är det som styr vad i GT som fortfarande gäller för kristna?

Det allra mesta i GT gäller. Det i lagen gäller (judiska lagen i Moseböckerna, men allt i Moseböckerna är inte tillhörande lagen, t.ex. israels historia) som nämns i NT, antingen direkt eller icke ordagrant citat. Sabbats budet i de 10 budorden gäller inte. All mat är tillåtet enda möjliga tveksamheten rörande mat är blod rätter men min tolkning är att det är okej, även om det finns kristna som väljer att inte äta det.

Som jag tidigare har skrivit så är äktenskap enligt bibeln mellan man och kvinna, detta är det enda rätta sedan det nya förbundet i och med Jesus. Tidigare hade det funnits viss polygami men det är inte längre tillåtet. Bibeln menar på att det enda naturliga umgänget är mellan man och kvinna, om du är intresserad vad som är tillåtet eller ej så läs 3Mos 18 som handlar om förbjudna sexuella förbindelser. Som det står i Romarbrevet som du citerat så menar Paulus på att "avvikande sexuell läggning" är en produkt av ett syndigt levene.
Citera
2011-01-25, 02:33
Medlem
tonicats avatar
2 Mos 21 handlar om hur du ska hantera dina slavar, b.la. hur det är okej att sälja din egen dotter!
2 Mos 35 säger att om du arbetar på sabbaten ska du dödas.
3 Mos 20 säger också att om man har sex med en kvinna som har sin mens så ska båda utrotas.
3 Mos 19 säger att man inte får plantera olika sädeslag i samma åker eller ha på dig ett klädesplagg av två olika garn... använder du 100% bomullskläder kläder jämt? Du ska heller inte klippa varken håret eller skägget!
Du nämner 1 Kor 6:9-10 som stöd men verkar inte veta att denna vers är het omdebatterad och högst troligen inte alls handlar om homosexualitet utan handlar om pedofili. Den korrekta versen, om man går tillbaka till original språket, pratar inte om "män som ligger med män" utan om "män som ligger med pojkar," antagligen som en pik mot grekerna vid denna tidsperiod.

Bibeln nämner homosexualitet högst 3 ggr, vet du hur många ggr den nämner spådom och liknande? Över 10 ggr! Verkar som gud tyckte att det var ett viktigare ämne än homosexualitet, eller?

Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo, att man kan inte bara plocka och tolka hursomhelst i bibeln för att stödja sina egna argument. Läs HELA bibeln istället för utvalda passager som passar in på din egen världssyn!
Senast redigerad av tonicat 2011-01-25 kl. 02:47.
Citera
2011-01-25, 08:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tonicat
2 Mos 21 handlar om hur du ska hantera dina slavar, b.la. hur det är okej att sälja din egen dotter!
3 Mos 20 säger också att om man har sex med en kvinna som har sin mens så ska båda utrotas.
3 Mos 19 säger att man inte får plantera olika sädeslag i samma åker eller ha på dig ett klädesplagg av två olika garn... använder du 100% bomullskläder kläder jämt? Du ska heller inte klippa varken håret eller skägget!
Du nämner 1 Kor 6:9-10 som stöd men verkar inte veta att denna vers är het omdebatterad och högst troligen inte alls handlar om homosexualitet utan handlar om pedofili. Den korrekta versen, om man går tillbaka till original språket, pratar inte om "män som ligger med män" utan om "män som ligger med pojkar," antagligen som en pik mot grekerna vid denna tidsperiod.

Bibeln nämner homosexualitet högst 3 ggr, vet du hur många ggr den nämner spådom och liknande? Över 10 ggr! Verkar som gud tyckte att det var ett viktigare ämne än homosexualitet, eller?

Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo, att man kan inte bara plocka och tolka hursomhelst i bibeln för att stödja sina egna argument. Läs HELA bibeln istället för utvalda passager som passar in på din egen världssyn!

Suck ännu en som tydligen inte vet nåt om Bibeln
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/harklipp.htm
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/gtlag.htm
Senast redigerad av Zixxon 2011-01-25 kl. 08:52.
Citera
2011-01-25, 11:34
Medlem
tonicats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zixxon
Suck ännu en som tydligen inte vet nåt om Bibeln
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/harklipp.htm
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/gtlag.htm

Jo, jag vet redan allt detta men man måste ju använda GT eftersom TS använder delar av den som argument mot homosexualitet. Jag försöker få honom att förstå att den delen är otroligt fylld av gamla regler som nu inte används. Det är ju debatt 101! Läste du hela mitt inlägg innan du började sucka?
Citera
2011-01-25, 11:39
Bannlyst
Citat:
Jo, jag vet redan allt detta men man måste ju använda GT eftersom TS använder delar av den som argument mot homosexualitet. Jag försöker få honom att förstå att den delen är otroligt fylld av gamla regler som nu inte används. Det är ju debatt 101! Läste du hela mitt inlägg innan du började sucka?

Vad du i så fall glömmer är att just den regeln är precis lika aktuell i NT. Om man tar liknelser som GT som Sodom och Gomorra så bekräftas bara detta i NT av Jesus själv. Men de lagar du tog upp var bara temporära för ett visst folk och inte relevanta för NT alls.

Men jag kan förstå poängen när du förklarar.
Citera
2011-01-25, 15:27
Medlem
I'm As avatar
Citat:
Läs mina tidigare argument så ser du att de blivit besvarade och att de inte gäller längre.

Citat:

Detta är ett vanligt argument och även att kristna har helt fel uppfattning om forngrekisk homosexuell kultur. Jag misstänker att du precis som jag är dålig på forngrekiska och förlitar oss på andra som läst och tolkat grundtexterna och de hävdar lika bestämt som du fast att de menar att det rör homosexualitet.
Det finns andra texter som är tydliga att homosexualitet är fel enligt bibeln; 3Mos 18:22 Du skall inte ligga med en man som en man ligger med en kvinna. Det är avskyvärt.
Jag har mycket svårt att tolka detta till pedofili i alla fall.

Citat:
Jag har skrivit upp bibelord som nämner homosexualitet i mitt första inlägg och det det är fler än 3 gånger, och det finns fler.
Sant att det finns viktigare ämnen, fast jag hade nog valt frälsning eller nåd vilket finns flera hundra gånger nämnt.
Frälsning är mycket viktigare det stämmer, fast man får inte glömma att Gud inte tillåter varken praktiserande homosexuella eller avgudadyrkare/spådom etc. att komma till himlen, så jag tycker vist det finns en poäng med att vara tydlig eftersom man är förlorad då, även om fokus borde ligga mera på frälsning här, kanske blir en senare tråd.

Citat:
Jag har tagit bibelverser från både nya och gamla testamentet, jag har från flera böcker i NT. Om du vill kan du läsa i alla kapitlen som är nämnda att de är inte tagna ur sitt sammanhang. Som du tidigare nämnde så finns det viktigare saker är avvikande sexuell läggning och därför står inte det i alla bibelns böcker. Eftersom det inte finns en enda vers som skulle tillåta och många som säger att det är fel på olika ställen så anser jag att det är det som gäller.
Om du har kan peka på ett ställe som du anser att jag tolkar fel så vill jag se det.
Citera
2011-01-25, 21:40
Medlem
Vad är din syn på "män" i Kor 6:9-10? En god vän som e grek förklarade att det används 2 olika ord för män i denna vers. Man kan läsa det som att det är fel för män(gifta, vuxna) att ligga med män(ung pojke, oftas prostituerad) som man ligger med en kvinna. Det fanns tydligen inget ord för homosexualitet på den tiden.

Nyfiken på detta, är verkligen inte insatt i ämnet men någon här kanske har en bra förklaring.
Citera
2011-01-26, 20:11
Medlem
I'm As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goggemannen
Vad är din syn på "män" i Kor 6:9-10? En god vän som e grek förklarade att det används 2 olika ord för män i denna vers. Man kan läsa det som att det är fel för män(gifta, vuxna) att ligga med män(ung pojke, oftas prostituerad) som man ligger med en kvinna. Det fanns tydligen inget ord för homosexualitet på den tiden.

Nyfiken på detta, är verkligen inte insatt i ämnet men någon här kanske har en bra förklaring.

Här får du flera översättningar av det bibelordet som du tog upp. I dessa sex översättningar så har ingen tolkat det som pedofili, utan homosexualitet, åtminstone så förstår jag texterna så.

Jag är alltid öppen för nya tankar kring tolkningar men du behöver komma med starka bevis nu.

1 Kor 6:9

Folkbibeln: "Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant,"

Bibel 2000: "Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män,"

1917 års översättning: "Veten I då icke att de orättfärdiga icke skola få Guds rike till arvedel? Faren icke vilse. Varken otuktiga människor eller avgudadyrkare eller äktenskapsbrytare, varken de som låta bruka sig till synd mot naturen eller de som själva öva sådan synd,"

Åkesons bibelöversättning: "Eller veten I icke, att orättfärdig icke skola ärva Guds rike? Låten icke förvilla eder. Varken horkarlar eller avgudadyrkare eller äktenskapsbrytare eller självbefläckare eller manbolare"

New International Version: "Do you not know that the wicked will not inherit the kingdom of God? Do not be deceived: Neither the sexually immoral nor idolaters nor adulterers nor male prostitutes nor homosexual offenders"

King James Version: "Know ye not that the unrighteous shall not inherit the kingdom of God? Be not deceived: neither fornicators, nor idolaters, nor adulterers, nor effeminate, nor abusers of themselves with mankind,"
Citera
2011-01-26, 20:45
Medlem
Ja, så trovärdiga var de bibelorden!

Hänvisar torrt till ett av mina gamla inlägg på temat:

https://www.flashback.org/sp4502169

Så var det med den bibeltrogenheten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto