Citat:
Ursprungligen postat av Gudfadern_Sthlm
Visst kan du ha en kandidat, men det frutstter att du lst dubbelt minst ett lsr dvs 120 HP. I regel sker inte detta, samtidigt som det automatiserade antagningen p studera enbart tillter 45hp per termin.
Du fortstter ge enskilda exempel p "bra" praktikplatser. Men det varken dementerar eller strker min respektive din uppfattning. Fr att polemisera mot det du skriver, vill jag ppeka att tv personer jag knner personligen har magisterexamen frn SU i stadsvetenskap, med bra betyg, arbetar inom okvalificerade yrken. Personerna sker mellan 5-10 relevanta arbeten i mnaden utan vidare resultat. CV:na har reviderats otaliga gnger, s felet freligger inte dr. SU r vl tminstone rtt vlrenomerat?
Tog studenten vid 17 (fyllde 18 samma r). Brjade universitet direkt, lste 30+45 frsta lsret. Lste kurser p sommaren (15 hp). Gjorde utbytesr d jag lste 45 hp/termin (lttare d kurserna lses parallellt under hela terminen). Sen terstod bara C-uppsats (som man inte fr skriva utomlands) nr jag flyttade tillbaka till Sverige i juni 2010. Fick heltidsjobb i augusti.
SU r inte srskilt vlrenommerat, nej. Uppsala och Lund r de starka universiteten, Stockholm ligger mycket lgre i anseende nr det gller just statsvetenskap.
Anyhow, vissa mnniskor har otur.
Vill du ha lite mer information kan du kolla p fljande underskning:
http://www.speedyshare.com/settings....87399ca9d91e0b
Sammanstllningen r gjord av krtidningarna i Uppsala, Lund och Stockholm.
Underskningen gller juristprogrammmet, kandidatprogrammet i kemi, politices
kandidatprogrammet och socionomprogrammet. Ergo (Uppsala) och
Lundagrd har dessutom jmfrt civilingenjr teknisk fysik och
ekonomie kandidatprogrammet.
De har frgat fretrdare fr de olika programmen om fljande:
Praktik
Gstfrelsningar och studiebesk
Arbetsmarknadsdagar
Kurser i entreprenrskap/karrirplanering
Uppfljning
vrigt samarbete med arbetsgivare
Hur mnga fr jobb?