• 1
  • 2
2011-01-23, 18:48
Medlem
Jag har köpt ICA Hamburgare original sverige. 4 st färska köttfärsburgare som är tillslutna i plast, det står sista förbrukningsdatum 27:e, men dom är bruna innuti, borde jag äta? Det är för övrigt väldigt rött kött, men hmm..

Jag köpte dom en gång innan och då var de bruna också och jag slängde dom för jag misstänkte att det kanske är farligt. Jag brukar inte tillaga köttfärs så jag vet inte!

edit: luktar även jävligt äckligt enligt mig när jag tar ut dom ur plastpaketen. Men jag har ju inget att jämföra med för jag vet inte hur bra köttfärs ska lukta!
Citera
2011-01-23, 18:54
Medlem
jajahars avatar
Är de färska eller frysta?
Citera
2011-01-23, 18:55
Medlem
Speedstrs avatar
Fel temperatur i frysen? låter som köttet börjat ruttna.
Citera
2011-01-23, 18:56
Medlem
Amazon-mannens avatar
Det är inte som så att de är "förstekta" ? Brukar vara bruna på ytan och luktar inte rosor
Citera
2011-01-23, 18:59
Medlem
jajahars avatar
Jag skulle inte steka dem utan gå tillbaka till affären och begära pengarna tillbaka.
Citera
2011-01-23, 18:59
Moderator
rotadents avatar
Jag har köpt de där burgarna någon enstaka gång och jag tycker att de smakar ganska illa även när det inte är något fel på dem rent färskhetsmässigt. Om de luktar illa skulle jag inte äta dem, vad jag vill minnas var de jag köpte röda som köttfärs och luktade inget särskilt. Om det finns förstekta som Amazon-mannen säger kan det förstås vara en förklaring.

En generell rekommendation är att göra egna burgare annars, det är superenkelt och blir godare
Citera
2011-01-23, 19:01
Medlem
michieffs avatar
Om det är som jag tror du menar, att de är 4 burgarformade köttfärsplättar i en plastförpackning och dessa är bruna inuti så är det fullt normalt.

Köttfärs ÄR INTE RÖTT från början utan behandlas med en gasblanding som gör köttet rött för att det ska se aptitligt ut i butiken. Detta försvinner när köttet tinar (om det varit fryst), annars om du steker dem färska så fortsätter de vara röda tills det att köttet koagulerar.

Köttfärs luktar lite "konstigt" alltid, aldrig en helt luktfri eller ren lukt. Det är fettsyrorna som luktar så. När köttet är dåligt så luktar det mycket och du känner tydligt på avstånd att det luktar härsket.
Senast redigerad av michieff 2011-01-23 kl. 19:04.
Citera
2011-01-23, 19:04
Medlem
Dom är inte stekta alls, det är ju för det mesta röd köttfärs, ska föreställas färsk eller vad man kallar det. Och temperaturen i kylen, vad ska den vara? 4 grader? Finns ingen termometer inbyggd i frysen, så vet inte vad jag har, men det känns inte som 4 grader, man brukar väll ha runt 7 grader eller? jag har ingen aning. Har redan stekt dom, men inte ätit, la in dom i kylskåpet, men får nog slänga dom.

De var inte frysta.

Sjukt att det hänt 2 gånger av 3 (den gången dom var ok så stekte jag direkt efter jag köpt), så det är nog kylskåpet då. Men det stod inget på paketet om några speciella grader i kylskåpet, det är kanske allmänbildning, nåja. Blir mackor istället, och jag tänker inte gå och klaga för det hjälper nog ingenting, speciellt nu när jag redan stekt dom. Bara att låta bli att köpa den produkten.
Citera
2011-01-23, 19:16
Medlem
Amazon-mannens avatar
"Rå" köttfärs bör man väl inte förvara i kylen om den inte ska tillredas direkt? Ang.kylen så räknas det väl som kylvara, och då är det 8 grader max som gäller?
frysen skall hålla mer än -4 till -7 väl? 8)
Jag är försiktig med köttfärs; har det i frysen och tinar det i kylskåpet/mikron precis innan tillagning. Ibland t.o.m. tvättar jag av händerna med sån där handsprit som var i ropet för ett tag sen..
Senast redigerad av Amazon-mannen 2011-01-23 kl. 19:17. Anledning: lhjljciwcjgfhjked
Citera
2011-01-23, 19:24
Medlem
dePauls avatar
https://www.flashback.org/t1044868
Citera
2011-01-23, 19:36
Medlem
michieffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probo
Dom är inte stekta alls, det är ju för det mesta röd köttfärs, ska föreställas färsk eller vad man kallar det. Och temperaturen i kylen, vad ska den vara? 4 grader? Finns ingen termometer inbyggd i frysen, så vet inte vad jag har, men det känns inte som 4 grader, man brukar väll ha runt 7 grader eller? jag har ingen aning. Har redan stekt dom, men inte ätit, la in dom i kylskåpet, men får nog slänga dom.

De var inte frysta.

Sjukt att det hänt 2 gånger av 3 (den gången dom var ok så stekte jag direkt efter jag köpt), så det är nog kylskåpet då. Men det stod inget på paketet om några speciella grader i kylskåpet, det är kanske allmänbildning, nåja. Blir mackor istället, och jag tänker inte gå och klaga för det hjälper nog ingenting, speciellt nu när jag redan stekt dom. Bara att låta bli att köpa den produkten.

Man ska vara försiktig men inte överdrivet nojjig som du är. Så länge det inte luktar härsket så kan du ju såklart äta skiten. Du kan ha kött färskt i kylen i alla fall 1-2 dagar utan problem. Hur ska det annars överleva i butik i flera dagar? Men du väljer såklart helt själv vad du ska tro, käka du dina härliga mackor istället för helt klart ätbar färs.
Citera
2011-01-23, 19:41
Medlem
StigAllans avatar
Köttfärs ska vara röd och inget annat.
Om du köpt missfärgad, grön eller brun färs så lämna tillbaka den.
Kan vara lite kämpigt sommardagar då det är 30 plus och köttfärsen lämnad i bilen någon tid förstås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in