Citat:
Ursprungligen postat av eriklaakso
Det jag reagerade på och som låg bakom min text var den smutskastning som genast inleddes emot anmälarna. Med minnet av fallet i Bjästa där våldtäktsmannen blev byns hjälte skrev jag en text om hur märkligt jag tycker det är när övergrepp (verkliga, påstådda eller åtminstone upplevda) blir orsak till fler övergrepp, förtal och smutskastning. Så uppfattade jag flera av de texter som skrevs vid tidpunkten. Det är också min bild av orsaken till kampanjen i sig. Det berättelserna handlade om var mestadels relaterat till skammen att ha blivit utsatt. I det ljuset kan mycket väl #prataomdet vara värt ett fint pris.
Att det hela sedan, i den här tråden, har kommit att handla om något annat är kanske värt en helt egen analys.
Du har uppenbarligen inte förstått någonting av kärnfrågan, och tycks okunnig om grundläggande etiska principer inom journalistik och debatt, t ex att man inte startar fejkade gräsrotsrörelser för att gynna privata agendor. För 20 år sedan hade detta lett till utredning och uppsägning av inblandade journalister (Koljonen t ex) eftersom de missbrukat sitt medie-utrymme, hemlighållit vänskapskorruption, och varit helt oförmögna att hålla isär privatliv och yrkesroll.
Avsked på grått papper vore en korrekt respons. Du vill istället ge dem ett pris.
Treva lite på baksidan av din kropp och se om du hittar någon ryggrad där. Hittar du den, så börja använd den. Flytta sedan handen uppåt tills du når baksidan av din hjässa. Där finns en liten knapp som reglerar din hjärna. Kontrollera reglaget och säkerställ att det befinner sig i "PÅ"-läge.
Efter att dessa steg utförts kommer du att kunna skriva en ny text som är både rakryggad och skärpt.
- F.G