2004-08-16, 21:54
Medlem
John_Fs avatar
OJ OJ OJ!!!

nu ska ni få höra

La ju som sagt in följande flaskor igen

*Min halvdruckna flaska med vodka
*Två oöppnade flaskor av samma vodka
*En flaska emd HB som vi mätt upp till ca40%

Den halvdruckflaskan frös som väntat igen
Flaskan med HB är fortfarande fint flytande

Endast den ena av dom två oöppnade frös, vissterligen inet helt djupfryst men tillräkligt för att kalla den fryst.... Den andra är fint flytande lika HB flaskan

samma typ av flaskor andvändes Dock låg dom inte på samma ställe i frysen.. dom två oöppnade låg dock precis bredvis varrandra

wierd...
Citera
2004-08-16, 23:42
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Allvarliga skilnader i kvalitee, jag skulle då inte satsa mer på den spriten.
Citera
2004-08-17, 02:01
Medlem
muffes avatar
Du kanske har en något dåligt tätad frys med termostaten placerad på ett märkligt ställe.. kolla om den frusna flaskan låg närmre frysslingan som går efter sidan i frysen, det är alltid i äldre frysar kallare just kring den

Det är ju på gränsen att det ska frysa enligt termometern i frysen så delvis fryst är ju inte så märkligt, och om ena flarran låg vid kanten på slingan bör den blivit något kallare dvs närmre -20.. ofta är riktig fulvodka på 37,5% och inte 40% oavsett vad det står på etiketten, beror iof mycket på hur man mäter
Citera
2004-08-17, 20:51
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrclean
Alkohol som är på minst 40% eller mer kan inte frysa däremot sprit som har lägre alkholhalt fryser...

Det är bara en fråga om temperatur och tryck. Ren etanol fryser vid -114.1 grader C i atmosfärstryck.
Citera
2004-08-18, 14:10
Medlem
Jag har fryst både Kronvodka och Absolut (40%) så jag tror inte alls det är som så att bara "dålig" sprit fryser. Däremot har jag inte försökt frya en tillsluten flaska så det kan vara som så att det kommit in fukt i flaskan som gör att den fryser lättare eller något. I varje fall, inga problem att fyra sprit i en kall frys :>
Citera
2004-08-20, 06:05
Medlem
bees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimmy
Jag har fryst både Kronvodka och Absolut (40%) så jag tror inte alls det är som så att bara "dålig" sprit fryser. Däremot har jag inte försökt frya en tillsluten flaska så det kan vara som så att det kommit in fukt i flaskan som gör att den fryser lättare eller något. I varje fall, inga problem att fyra sprit i en kall frys :>

Apropa spriten fran tyskland i konformad flaska 37.5% tror fan det e en scam, senker jag en sadan 70is sa kenner jag mig ungefar som efter en 35:a smirnoff 40% nagon kvalitets skillnad tror iaf jag det....
Citera
2004-08-20, 06:28
Medlem
Gnocchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Om man fryser en folköl och tinar upp den jävligt snabbt så blir det starköl!
- Arå blire en starköl av den..
- ne
- d e säääkert d
(jan banan, percy tårar)
Citera
2004-09-19, 22:06
Medlem
La in tre flaskor sprit i frysen i går (alla halvdruckna)

Doppelkorn 37.5%, Zaranoff 37.5% och Kronvodka 40%. Alla tre flaskor frös.

En 35:a explorer (38%) som bara varit öppnad vid ett tillfälle frös dock inte det minsta. Men den var placerad på ett helt annat ställe i frysen.
Citera
2006-11-03, 14:11
Medlem
Finlandia 37,5% fryser i frysboxen?

Jag har alltid kylt min sprit i frysen och aldrig upplevt att spriten fryst. Men nu köpte jag en flaska Finlandia 37,5% på systemet, och nog tusan är det en stor isbit i den. Det luktar knappt sprit om det, men smakar sprit gör det.

Har jag blivit lurad?
Citera
2006-11-03, 14:15
Medlem
MistaDobalinas avatar
Kyler ofta spriten i frysen och det har aldrig fryst för mej. Verkar helt klart mysko...
Citera
2006-11-03, 14:23
Medlem
Hagfjälls avatar
Det verkar mycket knepigt ja! Jag har också lyckas med att frysa spriten i frysen, -26 grader och det blev små isbitar i vodkan, minns inte märket riktigt.

När vi är inne på ämnet, vad blir fryspunkten för vätskan om man blandar hälften av vätskan med ren sprit och andra hälften med vatten. Fryspunkten på sprit är -117 grader, så enligt min enkla matematik borde det blir 58,5. Stämmer det?
Citera
2006-11-03, 14:25
Medlem
Avva66s avatar
http://homedistiller.org/notstill.htm#freeze

Som jag fattat det så borde fryspunkten för 37.5% sprit ligga på ung -29.5 gr

Ren sprit fryser vid -111 gr iaf.

http://susning.nu/Spritens_kok_och_fryspunkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto