2004-08-16, 00:43
Medlem
mrcleans avatar
Alkohol som är på minst 40% eller mer kan inte frysa däremot sprit som har lägre alkholhalt fryser...

Kan berätta också att om spriten fryser så kan det bildas kristaller i den som gör att du kan dö om du har otur när du tinat upp spriten igen.

Om jag inte har helt fel så har jag för mig att det var så att kristallerna kan bilda luft/luftbubbla i blodet och eftersom blodet går via hjärtat så är det godnatt...
Citera
2004-08-16, 00:47
Medlem
MrSanderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrclean
Kan berätta också att om spriten fryser så kan det bildas kristaller i den som gör att du kan dö om du har otur när du tinat upp spriten igen.

Om jag inte har helt fel så har jag för mig att det var så att kristallerna kan bilda luft/luftbubbla i blodet och eftersom blodet går via hjärtat så är det godnatt...
Va? Hur kommer kristallerna ut i blodet? Det där har du nog fått om bakfoten skulle jag tro...

Edit: När jag tänker efter var det nog bland det dummaste jag någonsin hört.
Citera
2004-08-16, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrclean
Alkohol som är på minst 40% eller mer kan inte frysa däremot sprit som har lägre alkholhalt fryser...

Källa?
Citera
2004-08-16, 01:31
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scar
Källa?

Fröken Fantasis magiska målarlåda...
Citera
2004-08-16, 01:51
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Visst fan kan sprit frysa, shockfrys med flytande kväve så är det nog stilla sen.

Låter ju som det inte är 40% utan mindre i flaskan, alltså utblandat.
Citera
2004-08-16, 02:14
Medlem
MrSanderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Fröken Fantasis magiska målarlåda...
Förmodligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll

Visst fan kan sprit frysa, shockfrys med flytande kväve så är det nog stilla sen.

Låter ju som det inte är 40% utan mindre i flaskan, alltså utblandat.
Jo allt fryser/stelnar, bara en fråga om rätt vid vilken temperatur. Alkohol (etanol) har fryspunkt vid -117°C, Enligt systembolagets hemsida fryser sprit vid ungefär -20 grader, så det är alltså fullt möjligt att en flaska fryser i en vanlig frys.
Citera
2004-08-16, 02:25
Medlem
ZoltiRs avatar
Som föregående talare skriver så fryser det mesta vid rätt temperatur.
~7% vid -2 grader
~40% vid -20 grader.
Så visst kan din sprit frysa, men att den skulle frysa så snabbt som på några timmar låter otroligt om det är 37.5%, något fel måste det vara isåfall.
Citera
2004-08-16, 02:33
Medlem
Azraels avatar
Om man fryser en folköl och tinar upp den jävligt snabbt så blir det starköl!

Citera
2004-08-16, 04:21
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Om man fryser en folköl och tinar upp den jävligt snabbt så blir det starköl!

Om du dricker folköl med sugrör så blir du fullare av två anledningar:
1) Trycket i sugröret pressar upp alkoholen genom gommen enda upp i hjärnan!
2) Eftersom att vatten är tyngre än alkohol så blir det högre koncentration alkohol i sugröret!

Citera
2004-08-16, 10:58
Medlem
mrbonkerss avatar
40% etanol fryser vid -25.5 C (enligt den här tabellen), så om det var -18 C i din frys är spriten närmare 30% än 40%.
Citera
2004-08-16, 11:04
Medlem
Continental Ops avatar
Kan ta en annan "myt" ang detta, folk har sagt till mig att man förstör spriten när man fryser den, dvs. alkoholhalten sjunker ?
Citera
2004-08-16, 13:08
Medlem
Dr.Jekylls avatar
De flesta har ju sin snaps stående i frysen, utan att den fryser, dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in