• 1
  • 2
2011-01-22, 22:39
Medlem
Gr rakt p sak. Har en relativt ny dator (Kpt i slutet av December p Mediamarkt).

Den har funkat helt perfekt tills jag satte p den imorse. Nr jag startar upp den s gr det inte att f ngot program att funka verhuvudtaget. Anti-virus, Internet, spel etc... Ingenting funkar.
Jag vet inte ifall problemet kan vara pga fljande saker jag gjorde dagen drp:
1-Laddade ner en lite misstnkt torrent som kan ha innehllit virus
2-Pallade inte stnga av den korrekt utan bara hll inne knappen i ett par sekunder s den stngdes av direkt

Lite vl ljliga saker tycker jag fr att kunna f en dator ur balans.

Vrt att notera r att de internet funkar utan problem i felskert lge men anti-virus program gr fortfarande att inte starta.

Jag har gjort en systemterstllning till 2 veckor tillbaka men det hjlper inte, Formatera datorn r inte ett alternativ d jag inte har ngra windows skivor. Lmna in den till Mediamarkt r heller inte ett alternativ d jag har ett par projekt arbeten som ska in i brjan av denna veckan som jag behver en dator fr.

Tack p frhand
Potrav
Citera
2011-01-22, 22:57
Medlem
DollarMakers avatar
-ladda ned detta och uppdatera den sen,till senaste data servern och skanna med programmet och sen rensa om den hittar ngot..
hmta den om felskert lge funkar med felskert lge med ntverk
http://www.mjukvara.se/malwarebytes-antimalware
Senast redigerad av DollarMaker 2011-01-22 kl. 22:59.
Citera
2011-01-23, 03:30
Medlem
Har laddat ner, uppdaterat och scannat med Malware... Utan resultat.
Kan det vara hrdvaran det r fel p? Vet ej om det har ngot med saken att gra men "laddnings ljudet" om ni frstr vad jag menar , r vldigt "hackigt" , hller p i 1 sekund sen ett mellan rum p 2 och s fortstter den s .
Senast redigerad av Potrav 2011-01-23 kl. 03:43.
Citera
2011-01-23, 07:42
Medlem
christerys avatar
Antivrus programmet r av senaste snitt hoppas jag. Om den funkar i felskert men inte annars s r det vl inte hrdvaran. Skulle disken vara vck s gr det vl att kolla med nt program, tidigare hette det chkdsk men det var ett tag sen jag pillade med snt.
Citera
2011-01-23, 18:12
Medlem
Nr du kper komplett dator brukar man f med en "recovery disc" annars finns snt att tanka. bara att ska
Citera
2011-01-24, 02:44
Medlem
Japp Anti-virus programmet r sprillans nytt, Kpte det samtidigt som jag kpte datorn. Kaspersky heter det, Lyckades f igng en virus skning som tog 6 timmar, Den hittade ingenting.
Brjar tro att det r fel p operativsystemet d uppdateringar ifrn Windows inte gr att kra utan det kommer upp massa felrapporter hela tiden.
Citera
2011-01-24, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmielarsson
Nr du kper komplett dator brukar man f med en "recovery disc" annars finns snt att tanka. bara att ska

Fick med ett par tomma dvd-r skivor nr jag kpte datorn, Datorn ville att jag skulle brnna ner allt till skivorna men jag struntade i det d jag tyckte det antagligen skulle ta fr lng tid och det var mer lockande att bara stta i Bad Company 2 skivan och brja lira
Citera
2011-01-24, 03:04
Medlem
cookizs avatar
hr efter med media markt ifall dem kan f tag p recovery cd via leverantren alt ring till microsoft och kolla om dem kan hjlpa till med en ny cd har fr mig att dem kan gra det eller ladda ner samma version och aktivera den med din CD key.
Citera
2011-01-24, 04:17
Medlem
hasenfrasens avatar
Anvnd vilken Windows 7 skiva som helst och vilken version som helst och kr sen DAZ LOADER fr att automagiskt korrigera OEM-nyckeln (som du inte anger vid installationen). Din dators BIOS innehller SLIC 2.1 som gr att den berttar fr Windows att den kom frinstallerad med Windows 7 - den berttar dremot inte vilken version den hade s du kan installera allt frn Windows 7 Home till Ultimate men INTE Enterprise (som kr med VLK-nyckel).
Citera
2011-01-24, 08:34
Medlem
Gotenkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potrav
Har laddat ner, uppdaterat och scannat med Malware... Utan resultat.
Kan det vara hrdvaran det r fel p? Vet ej om det har ngot med saken att gra men "laddnings ljudet" om ni frstr vad jag menar , r vldigt "hackigt" , hller p i 1 sekund sen ett mellan rum p 2 och s fortstter den s .
Lter imo som skadade sektorer p hrdisken, kan bli det nr man stnger av datorn rakt av sdr. Kr en fullstnding scan p den. Kommer ta ett bra tag dock, s g se en film eller tv medans ^^ . Hur man gr: hgerklicka p hrdisken, vlj properties, sen tools, sen check now och kryssa i "scan for and atempt repair bad sectors".

r inte skert det r just det, men hittar den en massa skadade s vet du vad felet r iaf. Skicka bara tillbaks hrdisken d s borde du f en ny p garantin.
Citera
2011-01-24, 08:47
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Undersk istllet om inte datorn har en recovery partition..

D rcker det med att du trycker en viss tangentbordskombination vid uppstarten s installeras datorn om s den blir som nr du startade den fr 1:a gngen..

Men prova att starta datorn i felskert lge och kopiera undan de filer du vill spara till USB etc..

Hur du anvnder ominstallationsfunktionen ser du i manualerna eller p datortillverkarens webbplats/support!
Citera
2011-01-24, 08:55
Medlem
Bluebeast72s avatar
1) Vid uppstart frsk tryck f5 alt f8 flertalet ggr, om din data har fabriksterstllning gr du det med dessa under uppstart.

2) Vid uppstart tryck p din biosmeny knapp, brukar vara f2 eller f12 under uppstart.

3) Se till att i biosen ligger verkligen windows som uppstart nr 1 och inte ngt annat som tex usb,disk..osv. Windows vista tex r knt fr att stlla till just dr pga buggar i uppdateringar.

4) Som sagt innan behver du ej just din recovery disk utan vilken som duger, anvnd nmda program innan fr slumpad omx key.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in