Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-22, 13:49
  #1
Medlem
Dalailamas avatar
Det finns som vi alla vet hur många premiumtemplates som helst där ute som går att ladda ned via olika mer eller mindre suspekta sidor. Jag har själv då och då varit frestad att sno lite kod för att använda själv men har avstått, inte av moraliska skäl utan snarare rädslan för att åka dit.

Jag är medveten om att det förstås inte händer mycket utan att man snarare blir ombedd att ta ned sidan om man inte kan presentera kvitto men jag är lite paranoid till min läggning.

Så, handen på hjärtat - hur många använder sig av nedladdade templates?
Citera
2011-01-22, 13:53
  #2
Medlem
schmekets avatar
Får jag fråga vad en premiumtemplate är för något?
Citera
2011-01-22, 13:58
  #3
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schmeket
Får jag fråga vad en premiumtemplate är för något?

Varför googlar du inte? Första resultatet
Citat:
A Web Template is a ready-made website design created to use it as a basis for fast and high-quality website development.
Citera
2011-01-22, 14:04
  #4
Medlem
Qweasd123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Varför googlar du inte? Första resultatet

Det är ju bara om din sida blir känd som du kommer att få problem med detta.
Citera
2011-01-22, 14:25
  #5
Medlem
Mindstormers avatar
Personligen så använder jag inte några templates då webbdesign är något som intresserar mig och som jag tycker är roligt.

Visst, det kan ju kännas smidigt att bara "ladda-ner" ett template fritt eller premium men hur mycket lär (design/kodmässigt) man sig egentligen av att sno andra personers skapelser?

Att använda templates som inspiration är något som jag tycker är helt OK, att bara kopiera hela koden rakt av är något jag personligen väljer att avstå från, dock ej av ideologiska skäl.
Citera
2011-01-22, 14:29
  #6
Medlem
korqs avatar
Att koda/designa en sida själv ger ju mycket mer än att använda färdiga templates.
Tror de flesta håller med mig, är det däremot tube-scripts och liknande kan man ju köpa dessa billigt.
Annars tycker jag, som föregående postare skrev att man kan ta inspiration från templates (det finns ju faktiskt väldigt snygga) och göra till sina egna, men att ta kod/design rakt av skulle inte falla mig in.
Citera
2011-01-22, 14:45
  #7
Medlem
Caffos avatar
Vid nåt tillfälle har jag laddat ner det för att få inspiration, eller att läsa i koden i hopp om att lära mig nånting nytt. Men skulle aldrig få för mig att använda mig av den utåt
Citera
2011-01-22, 15:21
  #8
Medlem
Snarkens avatar
Instämmer med er andra. Jag sitter ganska ofta och inspekterar intressanta lösningar med Firebug, inte bara templates utan sidor i allmänhet. Det är ett bra sätt att utvecklas på och mycket av vad som gör webbdesign så kul - det är fritt fram att lära sig från precis vem som helst.
Citera
2011-01-27, 00:10
  #9
Medlem
Freddoss avatar
Handen på hjärtat så använder jag mig av den templaten som jag känner för att använda, sen om den är premium eller inte skiter jag i Dock som någon nämnde, ifall man har en sida som blir "känd" så bör man nog ha en köpt kopia men detta lär man ju märka med tiden och då kan man köpa sig en kopia innan någon märker något
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback