Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-09, 23:39
  #61
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Har två ungar som väldigt sällan läser serier, trots en serieläsande far, samt många besök i seriebodar.

Barnens kompisar verkar inte heller läsa ihjäl sig på serier

Jag har en som läser mycket serier, men det är i princip bara Marvelserier på engelska. Följer med till antikvariat och seriebokhandel ibland och det brukar vara rätt mycket folk där. Det totala läsandet har nog minskat och typen av serier har ändrats. Men jag tror mediet som sådant kommer att överleva.
Citera
2016-02-09, 23:44
  #62
Medlem
Pirre77s avatar
Har prenumererat på 91:an sedan tidigt nittiotal och på Bamse åt barnen sedan mitten av 2000-talet (inkl. Bamsebiblioteket) samt att det varje år blir inköp av julalbumen från Herman Hedning, Uti vår hage, Knasen och 91:an.

Har älskat serier sedan barnsben och verkar som mina barn uppskattar det lika mycket som jag
Citera
2016-02-10, 08:48
  #63
Medlem
Ja, 91:an är ju äkta svensk kultur
Citera
2016-12-27, 16:00
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Har prenumererat på 91:an sedan tidigt nittiotal och på Bamse åt barnen sedan mitten av 2000-talet (inkl. Bamsebiblioteket) samt att det varje år blir inköp av julalbumen från Herman Hedning, Uti vår hage, Knasen och 91:an.

Har älskat serier sedan barnsben och verkar som mina barn uppskattar det lika mycket som jag

Jag har slutat köpa julabumen helt från och med i år. Det är ju bara repriser på repriser i dom. Ingen nyproduktion alls längre verkar det som. I år var det Lilla Fridolf och Åsa-Nisse som har slutat med nytecknat. Skittråkigt.. Inte konstigt att serierna i Sverige säljer dåligt.
Citera
2017-01-03, 01:56
  #65
Medlem
Theomanias avatar
Fysiska serier kommer nog eventuellt dö ut, åtminstone de som publiceras på svenska. Men jag har fått intrycket att fler svenskar i och med Marvel och DC:s filmer blivit intresserade av mediet, men då av den amerikanska utgivningen och kanske i större grad i digital form. Det är ju hur enkelt som helst att knappa in på Comixology och bara köpa en amerikansk superhjälte-blaska för 30 kronor, så hela grejen med att vänta två år innan samma nummer når Sverige på svenska i fysisk form (Vilket var fallet med typ Spindelmannen innan den las ner) är ju extremt obsolet och onödig.

Sen har ju även den amerikanska utgivningen minskat i storlek sedan 60- och 70-talet, vilket jag gissar har att göra med att tillgången på underhållning är betydligt större idag än då. Nu finns det streaming-tjänster, TV-spel, internet, sociala medier och en massa andra balla grejer som stjäl uppmärksamheten. Med det sagt kommer nog inte mediet dö ut, men det blir nog en aningen mer nischat och de som publicerar serier letar andra alternativa sätt att göra cash på sina gamla IP:n (vilket ju är precis vad som skett med DC och Marvel. Marvels seriedel är ju en fjärt i rymden relativt de summor filmerna drar in).
Citera
2017-01-03, 04:52
  #66
Medlem
scoremaxs avatar
Ja det tror jag.

Tidningsdöden drabbar serier också.

Det är helt enkelt för dyrt i förhållande till vad man får.
Citera
2017-01-03, 05:02
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja det tror jag.

Tidningsdöden drabbar serier också.

Det är helt enkelt för dyrt i förhållande till vad man får.

Exakt, och du hittar alla figurer på nätet ändå....Tidningar är ute, serietidningar likaså..De går mot avskaffande.....Vilket borde innebära att samlarvärdet på de gamla som dessutom blir färre och färre går upp.....Tror det är en mycket bra affär att investera i gamla tidskrifter mm...gäller bara att förvara dem på rätt sätt så de står emot tidens tand...
Citera
2017-01-03, 05:13
  #68
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Exakt, och du hittar alla figurer på nätet ändå....Tidningar är ute, serietidningar likaså..De går mot avskaffande.....Vilket borde innebära att samlarvärdet på de gamla som dessutom blir färre och färre går upp.....Tror det är en mycket bra affär att investera i gamla tidskrifter mm...gäller bara att förvara dem på rätt sätt så de står emot tidens tand...

Ja skall man se till vad jag har kvar idag, så är det liksom bara några få som jag har barndomsminnen av.

"Samurai" den tidningen lades ned i Sverige, så resten av den serien fick jag läsa på nätet..
Det blev någon sorts antiklimax rent känslomässigt..

"Conan" alla conantidningar som getts ut i Sverige som jag kommit över köpte jag..skulle den börja ges ut igen hade jag köpt den trots mina +40 år..

"Valhall" ja, då var den Sviten avslutad..men väldigt roligt tecknad serie..

Förutom ett exemplar av den första på Svenska Utgivna Kalle Anka också, så har jag inget annat än dessa kvar.

Jag märker att mina barn inte har något intresse av tidningar ÖVHT, utan det är skärmen som gäller.

Jag ser det dock som att Conantidningarna kan bli ett Moralisk kompass för mina telningar framöver.
Citera
2017-01-20, 20:29
  #69
Medlem
Serietidningar verkar vara påväg bort. Mot hur det var förr, så är seriehyllorna otroligt trista idag. Enda jag köper regelbundet är Pondus och lite strö tidningar här och där. Men som sagt det har ju med utbudet att göra.

Däremot tror jag inte att serierna är påväg att dö ut i Sverige. Det ges ut förbannat mycket i album nuförtiden. Så mycket att jag inte hinner, har råd med allt.

Cobolt; köper allt dom ger ut.
Albumförlaget; många bra albumsviter. Håller på med Bouncer, Det var en gång i Frankrike. Men dom har mycket mer.
Ades Media; prenumererar på Dylan Dog.
Egmont ger ut en del, fast dom är otroligt dåliga på att göra reklam för sina grejor.

Sen finns ju en massa småförlag som ger ut mycket.

Och med Bokus och Adlibris så har man ju tillgång till det mesta som ges ut i världen.

Som sagt för mycket för min plånbok
Citera
2017-01-31, 22:56
  #70
Medlem
En serietidning kostar idag runt 50 kr för nånting som man läser ut på en timme eller mindre. Inte värt det jämfört med ett dataspel som kan räcka 15-20 timmar eller mer.
Citera
2017-02-01, 11:45
  #71
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
En serietidning kostar idag runt 50 kr för nånting som man läser ut på en timme eller mindre. Inte värt det jämfört med ett dataspel som kan räcka 15-20 timmar eller mer.
Man läser inte bara för att det är kul i stil med ett datorspel. Man köper för att man gjort det i 20 år och insuper känslan av fysisk serietidning, och något man lägger till i sin samling. Serietidningar försvinner så klart inte när det finns en andrahandsmarknad, de blir bara mer exklusiva.
Citera
2017-02-01, 13:26
  #72
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
En serietidning kostar idag runt 50 kr för nånting som man läser ut på en timme eller mindre. Inte värt det jämfört med ett dataspel som kan räcka 15-20 timmar eller mer.

Tar det dig en timme att läsa en 91:an så läser du 5-6 gånger långsammare än ett barn på mellanstadiet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback