• 1
  • 2
2011-01-20, 22:58
Medlem
Citat:
In a holographic universe, even time and space could no longer be viewed as fundamentals. Because concepts such as location break down in a universe in which nothing is truly separate from anything else, time and three-dimensional space, like the images of the fish on the TV monitors, would also have to be viewed as projections of this deeper order. At its deeper level reality is a sort of superhologram in which the past, present, and future all exist simultaneously. This suggests that given the proper tools it might even be possible to someday reach into the superholographic level of reality and pluck out scenes from the long-forgotten past.
Citat:
In a universe in which individual brains are actually indivisible portions of the greater hologram and everything is infinitely interconnected, telepathy may merely be the accessing of the holographic level.
Citat:
The holographic paradigm also has implications for so-called hard sciences like biology. Keith Floyd, a psychologist at Virginia Intermont College, has pointed out that if the concreteness of reality is but a holographic illusion, it would no longer be true to say the brain produces consciousness. Rather, it is consciousness that creates the appearance of the brain -- as well as the body and everything else around us we interpret as physical.

http://twm.co.nz/hologram.html

Filosofi kanske är fel forumdel, isånafall ber jag mod flytta tråden.
Citera
2011-01-20, 23:07
Medlem
Den teorin är inte ny. David Icke påstod det i början av 90-talet.
Citera
2011-01-20, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetaBurgarn
Den teorin är inte ny. David Icke påstod det i början av 90-talet.

Det spelar ingen roll om den är ny eller inte, vi ska diskutera den. Inte sett någon tråd om teorin vilket det självklart förtjänar.
Citera
2011-01-21, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpidos
http://twm.co.nz/hologram.html

Filosofi kanske är fel forumdel, isånafall ber jag mod flytta tråden.
På mig låter de där citaten mest som en sorts New Age-psykologiska tankegångar och retoriska konstruktioner. Förstår inte det "världsligt" "tredimensionella" (hologrammatiska...) med detta?!
Världen är mest av allt endimensionell menar jag.
Citera
2011-01-21, 09:13
Medlem
alpidos Du verkar gilla de synsätt på världen som säger att världen inte finns, alla fall inte som vi upplever den. Får man fråga varför du finner dessa synsätt intressanta? För mig är inte kunskapen om livet det intressanta utan vad man gör med det vi kallar för sitt eget liv.
Citera
2011-01-21, 09:14
Medlem
adequates avatar
New age-are och foliehattar i all ära, men glöm inte att den holografiska principen formulerades av teoretiska fysiker före det att andra tomtar missförstådde och förvirrade den.

http://en.wikipedia.org/wiki/Holographic_principle
Citera
2011-01-21, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinas003
alpidos Du verkar gilla de synsätt på världen som säger att världen inte finns, alla fall inte som vi upplever den. Får man fråga varför du finner dessa synsätt intressanta? För mig är inte kunskapen om livet det intressanta utan vad man gör med det vi kallar för sitt eget liv.

Jag skulle gissa på att han sett filmer som t.ex. Matrix för många gånger, om man nu skulle kunna göra det, vilket jag tvivlar på Nä, men jag delar hans dragning till sådana synsätt och för min del handlar det om att dessa teorier är ganska världsomvälvande när det kommer till vår verklighetsuppfattning. Mycket krut i dom tankarna så att säga.
Citera
2011-01-21, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinas003

För att göra det bästa av sitt liv måste man veta varför man gör saker och vad som driver en. Hur man ser på världen är väldigt viktigt (nej jag ser inte på världen som ett hologram).
Citera
2011-01-21, 20:00
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det finns flera hologram-teorier, och de förväxlas ofta.
Framörallt finns det två stora områden här, och det är viktigt att hålla isär dem.
-------------
-------------
Den första bygger på Karl Pribram, och idéer han hade inom tidig neurofysiologi. Tyvärr tar denna artikel inte upp kritiken: http://en.wikipedia.org/wiki/Holonomic_brain_theory
Bohm var inblandad också.
Detta blev till ett populärt 'paradigm' på 70-talet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Holographic_paradigm
Jag skulle avfärdade dessa idéer som passé idag vad gäller idéerna kring hjärnan, och säga att det i övrigt urartat till någon form av new age-mysticism.

Av misstag ( jag trodde att det skulle handla om nästa teori, se nedan) köpte jag och läste denna bok för ett par år sedan:
http://www.amazon.co.uk/Holographic-...5635974&sr=8-1

Talbot är en sån där fullständigt ovetenskaplig, fullständig okritisk 'holist' som blandar idéer hur som helst - allt från drömtydning över vulgär parapsykologi med 'auror' till de mest skilda former av nonsens man kan dra ur olika tolkningar av kvantfysiken. Men den är värd att läsa, om man orkar, som en avskräckande genomgång av sådant som sunda människor bör undvika.

---------------
---------------
Den andra teorin är den holografiska principen, som är en knepig sak men väl värd att ta på allvar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Holographic_principle
Den hör ihop med flera olösta problem kring modern teoretisk fysik och informationsteori.
Senast redigerad av BaalZeBub 2011-01-21 kl. 20:02.
Citera
2011-01-21, 21:44
Medlem
TheHorrors avatar
Jag har nog aldrig riktigt gillat dom där teorierna. Inte för att dom är invecklade, utan det känns bara meningslöst, då jag upplever dessa teorier att man måste ha en övernaturlig förklaring på problem som man inte förstår.
Citera
2011-01-22, 19:33
Medlem
Hallå! Lite intellektuell rim och reson, och allmänt förnuft nu!

Den här trådstart(ar)ens "hologram" bör och förtjänar faktiskt sättas in i mer av en-sin rätta kontext -
om det nu inte bara är så att ts avser ett slags symboliskt metaperspektiv på någonting...
av (meta-)fotografisk beskaffenhet...!?

Hur man än vrider och vänder på vad hologram (ut-)betyder och konfigureras med begreppsligt,
så hemfaller utgångspunkten i att ett hologram är 'en återgivning av ett fotografiskt objekt', ett h. är någon sorts tredimensionell bild som gjorts med hjälp av en laser(-stråle).
Detta hologram är ett ett slags lokus där ljusets intensitet registreras i-och-med dess skifte och skede genom ett utnyttjande av interferensen, samverkandet mellan två (laser-)strålar, objektstråle + referensstråle.
En hologrammatisk diskurs är en teori där ett utvecklat rumsligt synintryck manifesteras.

Det nämns även holografi i trådingressen, och av någon i inläggstexten, som alltså i begreppslig semantisk huvudsak är ett någonting 'som används för (optisk) framställning av optiska komponenter'; holografiet grundas på hologrammets upprättande förteckning över...

Sedan kan man ju se (ideologiskt) teori-psykoanalyiskt på saken och bland annat belysa ämnet med att se dylika likheter i någon mening, såtillvida man relaterar med en komplex förmåga av fantasi..., med Lacans klassiska treordning (till ett sammanhängande helt) av det reala, det symboliska och det imaginära och-eller med de borromeanska knutarna såsom L. utvecklade detta i Séminaire XXII: RSI.

Dock skulle jag vilja se trådstartaren alpidos utveckla sina tankegångar ytterligare och mer ingående på svenska språket s a s , till gengäld en html-länkad engelsk text som i överförd mening lätt blir alltför oprecis. Det blir oklart helt i onödan vad ts egentligen vill mena med denna tråd.
Senast redigerad av Metonymen 2011-01-22 kl. 19:42.
Citera
2011-01-22, 21:21
Medlem
Vad jag menade med denna tråd framgår tydligt nog, och vill man veta mer är det bara att läsa på själv. Jag rekommenderar även att du lär dig engelska, det har man stor nytta av!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in