• 1
  • 2
2011-01-20, 13:59
Medlem
Hej!!

Jag har på sista tiden funderat kring det här med hus och allt vad det innebär.
För tillfället bor jag tillsammans med min sambo i en trea. Vi har det ganska hyggligt ställt rent ekonomiskt, jag och min sambo försöker spara i den mån vi kan. Båda jobbar och har väl en så att säga "medelinkomst". Vi har båda tittat oss omkring på olika hus, mest på skoj, för att bilda sig en uppfattning om vad vi söker. Nu till saken, till 95% är hus och bostadsrätter fruktansvärt dyra, jag menar 1,500,000-2,000,000 kr för knappa 100kvm och i vissa fall ganska mediaokra tillstånd. Hur har man RÅD?! Det är ju rent obskyrt att betala dessa summor för sitt hus som kanske inte är renoverat sen i början på 80-talet. Men visst, nu påstår jag INTE att ALLA hus är övervärderade, men ändå. Det känns som ett hopplöst läge..
Hur är det möjligt att svenne-banan betalar dessa astronomiska priser utan att ens tänka sig för?
Citera
2011-01-20, 14:01
Medlem
Carl Serungs avatar
Det är läget som avgör helt enkelt. Bra läge=höga priser. alternativet är att ni söker er till någon närliggande kommun med kanske lite lägre priser. Själv tycker jag 1,5-2 miljoner för ett hus låter billigt...
Citera
2011-01-20, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är läget som avgör helt enkelt. Bra läge=höga priser. alternativet är att ni söker er till någon närliggande kommun med kanske lite lägre priser. Själv tycker jag 1,5-2 miljoner för ett hus låter billigt...
Det är just det, vi har så att säga scannat av marknaden här och i närliggande kommuner. Och priserna ligger ungefär som jag tidigare beskrivit. Allt är ju relativt.
Citera
2011-01-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadAndUgly
Hur är det möjligt att svenne-banan betalar dessa astronomiska priser utan att ens tänka sig för?

De gör dem inte. I Sverige och i många andra länder så tar vi bostadslån. Vi betalar endast en mindre del i handpenning. Du äger egentligen inte huset, utan det är bankens pengar som betalat huset.

Visst finns det folk som köper hus utan att blanda in en bank, Zlatan te.x har ju några stycken.

Men som Carl Serung påpekar så handlar det om läge. Har du ett attraktivt läge så betalar du mer.
Leta hus i utkanten av mindre städer och du kommer undan billigare. Sen bör varje ny husägare ha i åtanke att man bör ha pengar över från lånet att lägga på renovering. Just nu är det dock lite tuffare tider hos de flesta bankerna, många hushåll har belånat sig högt och betalar inte av lånen utan bara räntan. Det har gjort att regeringen för hektiska diskussioner om hur man ska få en förändring på det här.

Mitt råd till dig är att vänta med husköp tills dess att ekonomin är på rätsida. Jag är en av de som tror att en bostadsbubbla kommer att komma, det kommer i så fall innebära fallande priser. Men bankerna kommer i sin tur göra det svårare att få låna pengar, så du bör ha en väl utarbetad kalkyl om du tänker handla hus efter en bubbla.
Citera
2011-01-20, 15:20
Medlem
Citat:
Hej!!

För tillfället bor jag tillsammans med min sambo i en trea. Vi har det ganska hyggligt ställt rent ekonomiskt, jag och min sambo försöker spara i den mån vi kan. Båda jobbar och har väl en så att säga "medelinkomst". Vi har båda tittat oss omkring på olika hus, mest på skoj, för att bilda sig en uppfattning om vad vi söker. Nu till saken, till 95% är hus och bostadsrätter fruktansvärt dyra, jag menar 1,500,000-2,000,000 kr för knappa 100kvm och i vissa fall ganska mediaokra tillstånd. Hur har man RÅD?! Det är ju rent obskyrt att betala dessa summor för sitt hus som kanske inte är renoverat sen i början på 80-talet. Men visst, nu påstår jag INTE att ALLA hus är övervärderade, men ändå. Det känns som ett hopplöst läge..

Jag skrev i en annan tråd:
Om du är seriöst intresserad av att skaffa ett hus, så gör som många rekommenderar och sätt undan vad det kostar att ha ett hus och bygg din kontantinsats.

Ett räkneexempel (ersätt med uppgifter som är relevanta för ditt eventuella köp):
Köpesumma: 2 000 000:-
Kontantinsats, 15%: -> 300 000:-
Driftskostnad: 3 500:- kr / mån (värme, el, försäkring, sophämtning, vatten)
Fastighetsavgift: 300 kr / mån
Underhåll: Hus byggt på 50-talet, normalt underhållet. Säg 10 kr / kvm och månad, huset är 120 kvm. 1200 kr / mån (här missar många banker i sina förenklade kalkyler och husägarna tvingas att belåna sig ytterligare för rent underhåll).
Ränta: 85% belåning (5% kalkylränta) 5000 kr / mån
Amortering: 85% -> 75% på 10 år -> 1666 kr / mån
Total boendekostnad: 11 666 kr / mån

jämför med nuvarande hyra, vi kan säga att den är 6000 kr / mån. Du ska alltså ha ett ekonomiskt utrymme för sparande om minst 6kkr idag för att ha råd att bo i ett sådant hus. Om drygt fyra år har du råd att köpa huset om dina förutsättningar inte förändras.

Differens: Hus är drygt 6000 kr dyrare i månaden. Spara dem vid varje lön i 50 månader så har du din kontantinsats och har visat för dig själv (och banken) att du klarar av kostnaden med att äga ett hus.

Det är dock troligt att ni ökar era inkomster under den här tiden och dessutom kan ni få en hygglig ränta på pengarna på t.ex. Hoist-spar (f.n. 2.6%) så att de ökar lite.

Svaret på din fråga blir alltså: Ja, det får ni.
Citera
2011-01-20, 15:38
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Hej!!

Ställ upp en budget...

Med medelinkomst bör ni få ut minst ~30 000 netto i månaden. Att ni två jobbande barnfria individer inte skulle kunna spara är ju såklart strunt. Prioriterar ni ett hus så kommer ni snart ha råd med hus. Prioriterar ni massa annat och inte ett hus så kommer ni inte ha råd med hus.
Citera
2011-01-20, 16:03
Medlem
Riddargatan1s avatar
Bostadslån från bank och en uppställd budget för alla era utgifter i månaden, ända ner till tandkräm och shampoo. Det är så man gör för att inte knulla sig själv ekonomiskt - man köper något man har råd att underhålla. Hur vet man vad man har råd med då? Man gör budget. Tar reda på hur mycket pengar man gör av med i månaden på mat, resor, räkningar, abonnemang och andra kostnader. Sedan ska det också finnas kvar pengar till nöjen och litet "svängrum" ekonomiskt så att man inte kvävs och faktiskt kan ta en reparationskostnad eller annat oförutsett utan att man går på knäna efteråt.
Citera
2011-01-20, 18:38
Medlem
Självklart kommer ni ha råd med hus... Det handlar om prioriteringar. Men anser ni att 1,5-2miljoner är obskyra summor i sammanhanget så är frågan snarare om ni vill äga ett hus då ni mest verkar vara ute efter något om är gratis.

Skulle tycka det var intressant att höra lite om era utgifter då jag personligen tycker att ni med era "medelinkomster" borde klara av ett lån på 2miljoner till en ränta på 10% utan problem.
Citera
2011-01-21, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Självklart kommer ni ha råd med hus... Det handlar om prioriteringar. Men anser ni att 1,5-2miljoner är obskyra summor i sammanhanget så är frågan snarare om ni vill äga ett hus då ni mest verkar vara ute efter något om är gratis.

Skulle tycka det var intressant att höra lite om era utgifter då jag personligen tycker att ni med era "medelinkomster" borde klara av ett lån på 2miljoner till en ränta på 10% utan problem.

Haha!.. Alltså jag är väl medveten om att ett boende måste få kosta! Jag sätter undan 3100 varje månad, samt lite mer på mitt e-sparkonto när jag kan. Och självklart vill vi äga ett hus i framtiden. Jag är nog av den konstigare typen, men jag tycker ändå att ett par millar är fruktansvärt mycket pengar, särskilt om en hel del hus är i behov av renovering. Som jag har uppfattat saken så amorterar inte särskilt många sina lån idag, utan bara betalar räntan? För mig är det en självklarhet att amortera ner lånet på sitt hus.
Det vi har i utgiftsväg är : hyra - 7600, tele/int 700, min sambo har CSN ca 700 / mån och slutligen så 2500 per person till mat och sånt. Tror jag fick med allt!
Citera
2011-01-21, 11:38
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Haha!.. Alltså jag är väl medveten om att ett boende måste få kosta! Jag sätter undan 3100 varje månad, samt lite mer på mitt e-sparkonto när jag kan. Och självklart vill vi äga ett hus i framtiden. Jag är nog av den konstigare typen, men jag tycker ändå att ett par millar är fruktansvärt mycket pengar, särskilt om en hel del hus är i behov av renovering. Som jag har uppfattat saken så amorterar inte särskilt många sina lån idag, utan bara betalar räntan? För mig är det en självklarhet att amortera ner lånet på sitt hus.
Det vi har i utgiftsväg är : hyra - 7600, tele/int 700, min sambo har CSN ca 700 / mån och slutligen så 2500 per person till mat och sånt. Tror jag fick med allt!

Låt säga att du bor kvar i din hyresrätt tills du dör om låt säga 40 år. Då har du betalat över 3,5 miljoner kronor i hyra. Du kanske lever 10 år till, då blir det 4,5 miljoner kronor. 4,5 miljoner kronor som du betalat till någon annan.

Alternativet är att köpa dig en villa, och ha kvar några hundra tusen kronor i lån och ett hus värt en bra bit över 4 miljoner kronor.
Citera
2011-01-21, 18:06
Medlem
Citat:

Jag förutsätter att ni skippar hyresrätten den dagen ni köper hus vilket innebär att ni har 7600kr att betala räntor och amorteringar för. Det räcker en bra bit... Dessutom verkar ni vara så pass begåvade att ni sparar en helt ok slant varje månad så problemet med buffert för diverse "akuta" och löpande utlägg känns i ert fall som löst.

Kort sagt kan jag återupprepa det jag tidigare sagt, ni har definitivt råd med hus.

Att du sedan tycker att "några millar" är mycket pengar ska du mest se som sundhetstecken. Men några millar är vad ett hus kostar och frågar du mig lönar det sig inte att vänta på att "bubblan" ska spricka då någon bostadsbubbla inte existerar i dagsläget.
Citera
2011-01-25, 16:30
Medlem
Om så många andra kan, så varför inte vi?.. Ska se till att ha rejält underlag att visa upp för banken när det väl beger sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in