Citat:
Ursprungligen postat av BadAndUgly
Hej!!
Jag har på sista tiden funderat kring det här med hus och allt vad det innebär.
För tillfället bor jag tillsammans med min sambo i en trea. Vi har det ganska hyggligt ställt rent ekonomiskt, jag och min sambo försöker spara i den mån vi kan. Båda jobbar och har väl en så att säga "medelinkomst". Vi har båda tittat oss omkring på olika hus, mest på skoj, för att bilda sig en uppfattning om vad vi söker. Nu till saken, till 95% är hus och bostadsrätter fruktansvärt dyra, jag menar 1,500,000-2,000,000 kr för knappa 100kvm och i vissa fall ganska mediaokra tillstånd. Hur har man RÅD?! Det är ju rent obskyrt att betala dessa summor för sitt hus som kanske inte är renoverat sen i början på 80-talet. Men visst, nu påstår jag INTE att ALLA hus är övervärderade, men ändå. Det känns som ett hopplöst läge..
Hur är det möjligt att svenne-banan betalar dessa astronomiska priser utan att ens tänka sig för?
Jag skrev i en annan tråd:
Om du är seriöst intresserad av att skaffa ett hus, så gör som många rekommenderar och sätt undan vad det kostar att ha ett hus och bygg din kontantinsats.
Ett räkneexempel (ersätt med uppgifter som är relevanta för ditt eventuella köp):
Köpesumma: 2 000 000:-
Kontantinsats, 15%: -> 300 000:-
Driftskostnad: 3 500:- kr / mån (värme, el, försäkring, sophämtning, vatten)
Fastighetsavgift: 300 kr / mån
Underhåll: Hus byggt på 50-talet, normalt underhållet. Säg 10 kr / kvm och månad, huset är 120 kvm. 1200 kr / mån (här missar många banker i sina förenklade kalkyler och husägarna tvingas att belåna sig ytterligare för rent underhåll).
Ränta: 85% belåning (5% kalkylränta) 5000 kr / mån
Amortering: 85% -> 75% på 10 år -> 1666 kr / mån
Total boendekostnad: 11 666 kr / mån
jämför med nuvarande hyra, vi kan säga att den är 6000 kr / mån. Du ska alltså ha ett ekonomiskt utrymme för sparande om minst 6kkr idag för att ha råd att bo i ett sådant hus. Om drygt fyra år har du råd att köpa huset om dina förutsättningar inte förändras.
Differens: Hus är drygt 6000 kr dyrare i månaden. Spara dem vid varje lön i 50 månader så har du din kontantinsats och har visat för dig själv (och banken) att du klarar av kostnaden med att äga ett hus.
Det är dock troligt att ni ökar era inkomster under den här tiden och dessutom kan ni få en hygglig ränta på pengarna på t.ex. Hoist-spar (f.n. 2.6%) så att de ökar lite.
Svaret på din fråga blir alltså: Ja, det får ni.