Citat:
Ursprungligen postat av BadAndUgly
Hej!!
Jag har på sista tiden funderat kring det här med hus och allt vad det innebär.
För tillfället bor jag tillsammans med min sambo i en trea. Vi har det ganska hyggligt ställt rent ekonomiskt, jag och min sambo försöker spara i den mån vi kan. Båda jobbar och har väl en så att säga "medelinkomst". Vi har båda tittat oss omkring på olika hus, mest på skoj, för att bilda sig en uppfattning om vad vi söker. Nu till saken, till 95% är hus och bostadsrätter fruktansvärt dyra, jag menar 1,500,000-2,000,000 kr för knappa 100kvm och i vissa fall ganska mediaokra tillstånd. Hur har man RÅD?! Det är ju rent obskyrt att betala dessa summor för sitt hus som kanske inte är renoverat sen i början på 80-talet. Men visst, nu påstår jag INTE att ALLA hus är övervärderade, men ändå. Det känns som ett hopplöst läge..
Hur är det möjligt att svenne-banan betalar dessa astronomiska priser utan att ens tänka sig för?
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Bara för att man inte vill betala 2 milj för ett hus betyder det väl inte att man är ute efter grati
grejer? allt handlar ju om vart man bor, jag betalade tex 600k för ett hus i ganska bra skick och för mig ett bra läge. Jag förstår fan inte hur man kan ha råd att ha lån på + 2milj med 2vanlig" inkomst. Jag och min sambo har vanliga inkomster och kan trots vårt ganska låga lån inte lägga undan sådär jättemycket, nu är det ju iofs så att det är lite renoveringar och möbelköp som sker men ändå, jag lägger också endel pengar på bensin till jobbet. Men att ha så stora lån begriper jag inte hur folk gör
kan tillägga att jag verkligen inte slösar pengar på onödiga saker och har matlåda 95% av dagarna på jobbet samt sist jag var på krogen var för över 2 år sedan.
Det handlar om att ni måste spara mycket och länge, tyvärr blir det så när folk inte längre tycker att 2-3 miljoner är något att tala om. Pengablinda är väl det minsta man kan säga.
Välkommen till Sthlm är allt jag säger till er båda. Ett hus för 2 miljoner har ni svårt att hitta, och en "vanlig" Svensson-familj här betalar ca 4 miljoner för ett hus. Så om de har råd, så borde väl ni ha råd med halva kostnaden? Mycket handlar om hur man lever, kolla lyxfällan om ni undrar vad jag menar, mycket pengar läggs ibland på helt onödiga saker.
Själv sitter jag i en lägenhet på 55kvm, i en förort till Sthlm med ett värde på ca 2 milj. och en hyra på 4500kr. Däremot min mor som äger den, och betalar allt. På det äger vi även 2 sprillans bilar.
Och har hon klarat av det med Svensson-inkomst + två killar i åldrarna 15-20, som äter upp allt i deras väg, så borde väl en "familj" på två personer med varsin medelinkomst klara av ett hus på 2 miljoner utan hyra och ändå kunna unna sig ganska mycket i livet?
Förstår inte hur folk lever idag när de kommer med såna där påståenden som ni gör.