• 1
  • 2
2011-01-29, 21:35
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfraidHeart
De gör dem inte. I Sverige och i många andra länder så tar vi bostadslån. Vi betalar endast en mindre del i handpenning. Du äger egentligen inte huset, utan det är bankens pengar som betalat huset.

Nej banken äger inte huset. Du har finanierat huset med hjälp av lån från banken men skulle banken äga huset skulle huset stå som tillgång på årsredovisningen.
Citera
2011-01-30, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Självklart kommer ni ha råd med hus... Det handlar om prioriteringar. Men anser ni att 1,5-2miljoner är obskyra summor i sammanhanget så är frågan snarare om ni vill äga ett hus då ni mest verkar vara ute efter något om är gratis.

Skulle tycka det var intressant att höra lite om era utgifter då jag personligen tycker att ni med era "medelinkomster" borde klara av ett lån på 2miljoner till en ränta på 10% utan problem.

Bara för att man inte vill betala 2 milj för ett hus betyder det väl inte att man är ute efter grati
grejer? allt handlar ju om vart man bor, jag betalade tex 600k för ett hus i ganska bra skick och för mig ett bra läge. Jag förstår fan inte hur man kan ha råd att ha lån på + 2milj med 2vanlig" inkomst. Jag och min sambo har vanliga inkomster och kan trots vårt ganska låga lån inte lägga undan sådär jättemycket, nu är det ju iofs så att det är lite renoveringar och möbelköp som sker men ändå, jag lägger också endel pengar på bensin till jobbet. Men att ha så stora lån begriper jag inte hur folk gör

kan tillägga att jag verkligen inte slösar pengar på onödiga saker och har matlåda 95% av dagarna på jobbet samt sist jag var på krogen var för över 2 år sedan.

Det handlar om att ni måste spara mycket och länge, tyvärr blir det så när folk inte längre tycker att 2-3 miljoner är något att tala om. Pengablinda är väl det minsta man kan säga.
Citera
2011-01-31, 13:32
Medlem
Jag sitter i en liknande situation och just nu så lutar jag åt att hålla mig till hyresrätt ett tag till. Jag vågar helt enkelt inte köpa en kåk för 2 miljoner med tanke på hur världsekonomin och hushållens belåning ser ut.
Citera
2011-01-31, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Det handlar om att ni måste spara mycket och länge, tyvärr blir det så när folk inte längre tycker att 2-3 miljoner är något att tala om. Pengablinda är väl det minsta man kan säga.

Det intressanta är ju vad månadskostnaden blir för att äga ett sådant hus. Räntan per person och månad om ett par tar ett lån på 2 miljoner blir 2916 kr vid 5 procents ränta. Sedan tillkommer driftskostnader som kan variera rätt stort beroende på framförallt uppvärmningskostnader.

Vet inte hur era inkomster och utgifter ser ut i övrigt, men jag har inga problem att se hur en familj med två vanliga inkomster kan få det där att gå runt och kunna klara sig helt okej även vid en extremhög ränta på 10 procent.
Citera
2011-02-01, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Det intressanta är ju vad månadskostnaden blir för att äga ett sådant hus. Räntan per person och månad om ett par tar ett lån på 2 miljoner blir 2916 kr vid 5 procents ränta. Sedan tillkommer driftskostnader som kan variera rätt stort beroende på framförallt uppvärmningskostnader.

Vet inte hur era inkomster och utgifter ser ut i övrigt, men jag har inga problem att se hur en familj med två vanliga inkomster kan få det där att gå runt och kunna klara sig helt okej även vid en extremhög ränta på 10 procent.

kanske är skillnaden att vi också amorterar våra lån! Jag vill inte vara bunden av lån och försöker därför få ner dem att bara sitta och betala ränta får mig att må illa sen handlar det väl också om hur mycket man vill lägga vill man lägga 6-7k i ränta av sina skattade pengar? Det tillkommer väldigt mycket pengar med att bo i hus, vi sparar undan ett par tusen i månaden för att ha till saker som går sönder osv..det går alltid sönder något vi ska renovera badrummet vilket kostar väldigt mycket pengar, vi köper också möbler osv det kostar mycket initialt. Fasen bara soptömning kostar ju över 8k/år sen är det Elen som ökar med större yta, uppvärmning kostar som sagt det finns massor som kostar utöver ränta och amortering som ju är den lilla lilla kostnaden i att ha hus, därför begriper jag inte hur man har råd

får du ut ca: 18k kan det inte vara roligt att lägga 12-14k på huset VARJE månad.

Sen kansek vi ser annorlunda på vanliga inkomster för mig är det i kategori 15-19k ut.
Citera
2011-02-01, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadAndUgly
Hej!!

Jag har på sista tiden funderat kring det här med hus och allt vad det innebär.
För tillfället bor jag tillsammans med min sambo i en trea. Vi har det ganska hyggligt ställt rent ekonomiskt, jag och min sambo försöker spara i den mån vi kan. Båda jobbar och har väl en så att säga "medelinkomst". Vi har båda tittat oss omkring på olika hus, mest på skoj, för att bilda sig en uppfattning om vad vi söker. Nu till saken, till 95% är hus och bostadsrätter fruktansvärt dyra, jag menar 1,500,000-2,000,000 kr för knappa 100kvm och i vissa fall ganska mediaokra tillstånd. Hur har man RÅD?! Det är ju rent obskyrt att betala dessa summor för sitt hus som kanske inte är renoverat sen i början på 80-talet. Men visst, nu påstår jag INTE att ALLA hus är övervärderade, men ändå. Det känns som ett hopplöst läge..
Hur är det möjligt att svenne-banan betalar dessa astronomiska priser utan att ens tänka sig för?

Citat:
Bara för att man inte vill betala 2 milj för ett hus betyder det väl inte att man är ute efter grati
grejer? allt handlar ju om vart man bor, jag betalade tex 600k för ett hus i ganska bra skick och för mig ett bra läge. Jag förstår fan inte hur man kan ha råd att ha lån på + 2milj med 2vanlig" inkomst. Jag och min sambo har vanliga inkomster och kan trots vårt ganska låga lån inte lägga undan sådär jättemycket, nu är det ju iofs så att det är lite renoveringar och möbelköp som sker men ändå, jag lägger också endel pengar på bensin till jobbet. Men att ha så stora lån begriper jag inte hur folk gör

kan tillägga att jag verkligen inte slösar pengar på onödiga saker och har matlåda 95% av dagarna på jobbet samt sist jag var på krogen var för över 2 år sedan.

Välkommen till Sthlm är allt jag säger till er båda. Ett hus för 2 miljoner har ni svårt att hitta, och en "vanlig" Svensson-familj här betalar ca 4 miljoner för ett hus. Så om de har råd, så borde väl ni ha råd med halva kostnaden? Mycket handlar om hur man lever, kolla lyxfällan om ni undrar vad jag menar, mycket pengar läggs ibland på helt onödiga saker.

Själv sitter jag i en lägenhet på 55kvm, i en förort till Sthlm med ett värde på ca 2 milj. och en hyra på 4500kr. Däremot min mor som äger den, och betalar allt. På det äger vi även 2 sprillans bilar.
Och har hon klarat av det med Svensson-inkomst + två killar i åldrarna 15-20, som äter upp allt i deras väg, så borde väl en "familj" på två personer med varsin medelinkomst klara av ett hus på 2 miljoner utan hyra och ändå kunna unna sig ganska mycket i livet?

Förstår inte hur folk lever idag när de kommer med såna där påståenden som ni gör.
Citera
2011-02-01, 11:23
Medlem
Citat:
kanske är skillnaden att vi också amorterar våra lån! Jag vill inte vara bunden av lån och försöker därför få ner dem att bara sitta och betala ränta får mig att må illa sen handlar det väl också om hur mycket man vill lägga vill man lägga 6-7k i ränta av sina skattade pengar? Det tillkommer väldigt mycket pengar med att bo i hus, vi sparar undan ett par tusen i månaden för att ha till saker som går sönder osv..det går alltid sönder något vi ska renovera badrummet vilket kostar väldigt mycket pengar, vi köper också möbler osv det kostar mycket initialt. Fasen bara soptömning kostar ju över 8k/år sen är det Elen som ökar med större yta, uppvärmning kostar som sagt det finns massor som kostar utöver ränta och amortering som ju är den lilla lilla kostnaden i att ha hus, därför begriper jag inte hur man har råd

får du ut ca: 18k kan det inte vara roligt att lägga 12-14k på huset VARJE månad.

Sen kanske vi ser annorlunda på vanliga inkomster för mig är det i kategori 15-19k ut.

15-19 ut är vad jag ser som en vanlig inkomst, dvs 30-40 000 netto för en familj, plus barnbidrag.
Själv amorterar jag när det är låg ränta, men det är ju en månadskostnad man inte nödvändigtvis behöver ha ifall räntan stiger till 7-10 procent.

Om man tar erat exempel, allt annat lika, så skulle månadskostnaden för er familj öka med ca 4000 vid en ränta på 5 procent om ni hade köpt en villa för 2 milj istället för 600k. Det är såklart en prioriteringsfråga, men jag förstår inte hur du inte kan se det som en ofattbar situation.

I normalfallet så är ju också medellönerna högre i de områden där huspriserna är högre samtidigt som man kanske kan klara sig med lägre bensinkostnader.
Citera
2011-03-07, 20:03
Medlem
Även jag är i samma situation och tänker lite som TS.

Frugan och jag har en plan att inom 1,5 år köpa ett hus i 1.3-1.5 mkr-klassen.

Vi sparar nu 7000 kr i månaden till kontantinsatsen plus ca 2000 till övrigt sparande, men jag är fortfarande lite osäker på om vi har råd med räntor, amortering, ökade boendekostnader. Räknar lite grovt med att kostnaderna kommer att öka ca 5000-6000 kr i månaden. Vilket isåfall skulle ge ett överskott på 3-4000 kr till sparande och oväntade husrelaterade utgifter.

Är jag för ängslig? Har tummen i handen och att jag skulle fixa med saker och ting som går sönder är mer eller mindre uteslutet. Vissa av oss kanske är menade att bo i hyresrätter.

Jag tror också att det kommer att komma en till kris och spräckt bobubbla och planen är isåfall att slå till då.
Senast redigerad av GusGrissom 2011-03-07 kl. 20:05.
Citera
2011-03-07, 20:25
Medlem
Klart att ni kommer få råd (eller kanske redan har råd). Personligen hatar jag lån men förstår att till just hus eller bostadsrätt finns oftast inga andra alternativ.. Så försök att skramla ihop en bra kontantinsats och amortera hårt är mitt råd
Citera
2011-03-07, 21:50
Medlem
ja ni får räkna med en bostadskostnad på ca 10 000/mån, klarar man av det så är det bara att tuta och köra.
Citera
2011-03-08, 07:47
Medlem
svampgaffels avatar
Problemet för oss är att villorna i Göteborg ligger på ca 3.5M och uppåt. Skall man komma ner till säg 2M, vilket vi skulle kunna ha råd med, så måste man flytta bra långt från stan och det funkar inte med tanke på våra jobb. En vanlig bostadsrätt (3:a) här kostar från ca 2 miljoner när budracet är över. Även det är hutlöst dyrt. Kommer nog dröja tills det blir någon bra värdeökning på bostäder över huvud taget. Ser man bara på vår föräldrageneration så krävs det många fler årslöner till bostad nu än det gjorde för dem. Lönerna hänger inte alls ihop med bostadspriserna. Dessutom blir vi fler och fler hela tiden. Framtida generationer kommer att få seriösa problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in