2010-08-20, 18:18
Medlem
dont-you-want-mes avatar
Jag satte in en kopparspiral igår så kan väl inte uttala mig så jättemycket om den än. Men det där med att ha fött barn spelar ingen roll alls i alla fall och man kan heller inte bli steril av den.

Kan i alla fall säga som så att insättningen var otroligt smärtsam och jag är ändå väldigt smärttålig. Men med handen på hjärtat kan jag dock säga att jag höll på att svimma av smärta. Efteråt kändes det som en vanlig mensvärk, hade det hela dagen. Idag känns det ingenting alls, blöder bara litelite.
Citera
2010-08-20, 18:42
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dont-you-want-me
Jag satte in en kopparspiral igår så kan väl inte uttala mig så jättemycket om den än. Men det där med att ha fött barn spelar ingen roll alls i alla fall och man kan heller inte bli steril av den.

Kan i alla fall säga som så att insättningen var otroligt smärtsam och jag är ändå väldigt smärttålig. Men med handen på hjärtat kan jag dock säga att jag höll på att svimma av smärta. Efteråt kändes det som en vanlig mensvärk, hade det hela dagen. Idag känns det ingenting alls, blöder bara litelite.

Nu är det väl ingen som sagt att man inte får sätta in om man inte fött barn, däremot blir man avrådd eftersom den KAN skava för att man är "mindre" - så var det iaf i mitt fall och jag hade rejäla smärtor.

Lite OT: Smärtan ja, det känns på nåt vis som dom drar i hela livmoderetappen. Riktigt skum känsla.
Det är länge sedan, säkert 12 år sedan jag hade min, och för x antal år sedan kom en ny modell av denna spiral som är lite mindre än den jag hade så jag var iväg och skulle försöka sätta in den men jag avbröt för jag tyckte inte det var värt det. vet inte om jag kanske blivit känsligare med åren men ja ont som fan gjorde det. Ilade i hela kroppen.
Idag kan man få en spiral insatt under narkos, om man nu tycker det är värt det.
Citera
2010-08-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Om du bara är rädd för risken för blodproppar kan du ju testa mini-piller.
Förstår dock inte vad du menar med att du inte kan bygga muskler?

Kopparspiral är bra fast det rekommenderar jag bara till de som fött barn.
Jag har inte fött barn och min låg bara och skavde och gav enorma smärtor. Insättningen och uttagningen av den är heller ingen rolig historia, fy fan säger jag. Men man är ju olika känslig.

Hormonspiral är det enda som jag inte testat så det kan jag inte uttala mig om.

haha nej klart man kan bygga muskler.. men läste i en iForm tidning att det är svårare, och så luras ju också kroppen att man är "gravid" och då tar kroppen vara på fett lite mer än annars

Jo, jag har läst att många tycker det gör jätteont med spiral.. det är synd eftersom den inte innehåller hormoner men har i alla fall försökt få tag på det mest naturliga p-pillret.. Qlaira! Det ska tydligen vara bättre för miljön och det ska också ge mindre biverkningar, men jag vet inte jag...
Citera
2010-08-20, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dont-you-want-me

Jaha, det är väl bara jag som är nojig som läst för mycket om detta.. men på något ställe läste jag att det kan ge ärr på livmodern och har läst att vissa fick missfall efter att de satt i den (efter deras första barn)

Ja, så det känns alltså bättre nu ?
Citera
2010-08-20, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Mini-piller har också den bieffekten, för många.

Kopparspiralen ökar däremot blödningsmängden. Jag fick kraftig järnbrist..

Ja... det där med mensen! Det är därför jag tvekar också, jag är blodgivare och det kan nog inte vara bra att förlora alltför mycket blod då..
Citera
2010-08-20, 19:46
Medlem
ljummen_biras avatar
Hej! Jag tänker bli lite off-topic nu så jag säger jag säger p-ring.
Citera
2010-08-20, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljummen_bira
Hej! Jag tänker bli lite off-topic nu så jag säger jag säger p-ring.

Hejsan jo P-ring har jag också funderat på.. men det är ju fortfarande hormoner och jag tror att ringen kan göra att det blir sämre ph-värde eller nått i underlivet, men jag vet inte

har du haft p-ring? och hur fungerar det i så fall?
Citera
2010-08-20, 21:43
Medlem
emmitusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soetbullen
Vad är era erfarenheter av Neovletta?

Jag hatar Neovletta! Har smackat på mig typ 10 kg eftersom jag är konstant hungrig och sötsugen, noll sexlust, irriterad och nedstämd, trött, mellanblödningar och sjuk mensvärk.
Hade mellanblödningar i tre veckor, då hade jag ifs skjutit upp mensen i tre månader vilket man ska kunna göra utan att det är "farligt". Men när första mellanblödningarna kom hade jag så galet ont i agen att jag inte kuna göra något annat än och ligga i sängen och gråta.

Men trots alla andra bieffekter var nog avsaknaden av sexlust jobbigast därför har jag slutat äta dom och jag mår genast så mycket bättre! Jag är inte alls hungrig längre och kan äta som normalt igen, orkar träna och är kåt som fan men samtidigt vill jag ha ett alternativ till kondom och avbrutet sex eftersom det suger, så vad rekomenderar ni för något som har minst bieffekter?
Citera
2010-08-20, 23:11
Medlem
jag har ätit minipiller, cerazette, i ett halv år nu och är jätte nöjd. ingen mens och ingen bieffekt. lite extra humörsvängingar första veckan men det gick över fort. just börjat på min sista karta o då sa läkarn att jag skulle ringa in o boka tid hos gynekologen för en undersökning så att jag senare kan få ut recept som räcker års vis. men vad är det man ska kolla hos gynekologen? gravididet eller könssjukdommar elr något annat?
Citera
2010-08-21, 02:52
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isabell92
haha nej klart man kan bygga muskler.. men läste i en iForm tidning att det är svårare, och så luras ju också kroppen att man är "gravid" och då tar kroppen vara på fett lite mer än annars

Jo, jag har läst att många tycker det gör jätteont med spiral.. det är synd eftersom den inte innehåller hormoner men har i alla fall försökt få tag på det mest naturliga p-pillret.. Qlaira! Det ska tydligen vara bättre för miljön och det ska också ge mindre biverkningar, men jag vet inte jag...

Inget jag själv testat då jag har dissat alla hormoner efter att ha varit försöksråtta och stått ut med en massa skit, tycker inte det är värt alla biverkningar som jag drabbats av. Det känns bra att dom försöker utveckla snällare piller men jag tycker också man ska vara mer kräsen och ställa mer krav och inte sko läkemedelsföretagen, då skulle dom få mer press, och jobba fram något mer, på ett effektivare sätt. Det är iaf vad jag vill tro.

Hittade detta om Qlaira.

Har testat bla Yasmine som när det kom skulle vara så snällt och ge väldigt lite biverkningar, tyvärr fungerade inte dom något bättre hellre.

Men, detta med preventivmedel är ju precis som att köpa kläder, inget passar alla och även om det fungerar toppen för Anna så suger det för Berit. Osv..

Ett råd är att vara påläst och veta vilka alternativ som finns och även ta upp det när man träffar sin barnmorska, och stå på dig om du vill vara hormonfri.
Tyvärr har väl inte jag världens bästa upplevelser när det gäller just bm-besök. Jag har alltid fått känslan att dom vill pracka på mig diverse olika grejer, precis som dom hade provision på alla sorter som säljs idag.
Men, detta är tack och lov ett tag sedan så jag hoppas utvecklingen och klarsyntheten även inom detta område gått framåt.

Aldrig funderat på pessar? ålderdomligt javisst men eftersom det ändå fortfarande finns måste det ju vara en bra grej.
Annat alternativ kan vara person p-dator, men då bör man leva i ett stadigt förhållande och ändå inte tycka världen går under om man skulle plussa.
Är länge sedan jag köpte min så jag har noll koll på vart man köper, om den ens finns kvar osv men ska forska så återkommer jag.

Update:
Här kommer länken till p-datorn, som förövrigt är helt hormonfri. Glöm inte att spana in om det verkligen passar dig, innan du beställer den.
http://www.persona.org.uk/se/
Senast redigerad av SkitArgDuva 2010-08-21 kl. 03:13.
Citera
2010-08-21, 02:57
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isabell92
Ja... det där med mensen! Det är därför jag tvekar också, jag är blodgivare och det kan nog inte vara bra att förlora alltför mycket blod då..

Du kan ju anpassa din kost efter detta och säkert komplettera med tillskott, men frågan är väl mer om det är värt det?

Hormonspiralen ska ju hjälpa mot detta med särskilt kraftiga blödningar så den kan ju vara ett bättre alternativ om man vill minska eller bli fri sina blödningar.
Citera
2010-08-21, 03:06
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmituss
Jag hatar Neovletta! Har smackat på mig typ 10 kg eftersom jag är konstant hungrig och sötsugen, noll sexlust, irriterad och nedstämd, trött, mellanblödningar och sjuk mensvärk.
Hade mellanblödningar i tre veckor, då hade jag ifs skjutit upp mensen i tre månader vilket man ska kunna göra utan att det är "farligt". Men när första mellanblödningarna kom hade jag så galet ont i agen att jag inte kuna göra något annat än och ligga i sängen och gråta.

Men trots alla andra bieffekter var nog avsaknaden av sexlust jobbigast därför har jag slutat äta dom och jag mår genast så mycket bättre! Jag är inte alls hungrig längre och kan äta som normalt igen, orkar träna och är kåt som fan men samtidigt vill jag ha ett alternativ till kondom och avbrutet sex eftersom det suger, så vad rekomenderar ni för något som har minst bieffekter?

Samma hände mig, och jag som är väldigt sexuell av mig led som fan, psyket ville men inte kroppen eller så var det tvärtom. Nä huga, varför ska man då äta skiten om man sen inte ens vill nuppa? Nä jag har dissat allt som heter hormoner.

Alternativ som är hormonfritt som jag känner till är:
- http://preventivmedel.nu/preventivmedel/kondom/
- http://femidom.se/
- http://preventivmedel.nu/preventivmedel/p-dator/
- http://preventivmedel.nu/preventivmedel/pessar/
- http://preventivmedel.nu/preventivmedel/kopparspiral/
- http://preventivmedel.nu/preventivmedel/amningsmetoden/
- http://preventivmedel.nu/preventivmedel/billingsmetoden/
- http://preventivmedel.nu/preventivmedel/avbrutet-samlag/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera