2010-07-27, 01:55
Medlem
Fulhetens avatar
P-piller funkar jättebra, har inte prövat annat märke än det jag kör på eftersom det fyller upp mina förväntningar helt.
Fick bara lite biverkning i början, jag gick upp något i vikt. Men annars har jag inte lagt märke till något.
Enda är väl att jag är lite halvtaskig på att komma ihåg vilken tid jag ska knapra, men det är en petitess!
Citera
2010-08-02, 14:44
Medlem
Det är ett elände att så många mår dåligt av hormoner och ofta fattar man inte det förrän man slutar och upptäcker skillnaden.
Det bästa hormonella p-medlet är hormonspiral. Det absolut säkraste och inget att komma ihåg, mer än kolla trådar ibland. Något mindre biverkningar än med andra.

Men återkommer till pessar. Helt biverkningsfritt, enkelt och skönt att kunna ha spontant sex, till skillnad mot kondom.
Fast du får nog läsa dig till information om pessar själv. Barnmorskor kan ofta väldigt lite om hormonfria metoder. Tyvärr. Eller be henne läsa på om FemCap tills du kommer dit. Ring och be dem skaffa ett instruktionsset, så kan du se om det är nåt för dig.
Citera
2010-08-02, 14:57
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soetbullen
Vad är era erfarenheter av Neovletta?

Tänk så olika det kan vara! Använde tidigare Mercilon 28 (sen 10 år tillbaka) men blev till sist tvungen att sluta då sexlusten minskade stadigt. Bytte till just Neovletta 28. Mycket billigare, vilket blev en trevlig bonus. Dessutom kom sexlusten tillbaka med besked! Nu får jag nästan hålla tillbaka med flit om jag träffar en viss kille som jag vet att jag inte får "röra".. Blöder i knappt 4 dagar, mensvärk första dagen vilket fixas lätt med 1-2 alvedon.

Möjligen att jag hade lite ömma bröst i början när jag bytt, men inga andra dåliga effekter så som mellanblödningar, viktuppgång, finnar osv.
Citera
2010-08-03, 01:35
Medlem
Jag har provat p-piller, p-ring och Levonova hormonspiral.

Vad tyckte jag: P-piller (noveletta el nått) är den värsta skit någonsin! Jag blev deprimerad som fan och höll på att kasta en kavel genom köksfönstret när jag bakade och degen inte blev nog elastisk. Sen grät jag i 20 minuter.

P-ringarna var ok då jag vill koncentrera hormonerna till "rätt område" så att säga. Dock försvann sexlusten.

Levonovan fick jag cystor av. En av cystorna växte 7cm på mindre än 2 veckor så det blev operation men jag måste ändå säga att det var det bästa preventivmedlet. Jag har hellre cystor än grinar för att jag inte klarar att baka.
Citera
2010-08-03, 12:15
Medlem
Det hederliga pessaret har som sagt återkommit i modern form. FemCap-cervixpessar!
Silikon, sitter direkt på livmodertappen och kan sitta inne två dygn i sträck. Så spontant sex utan biverkningar eller nåt som tar bort känslan. Säkert och billigt i längden.
Och så har man en härlig och skön gel till ( som smakar gott).
Citera
2010-08-20, 15:58
Medlem
Kopparspiral, hormonspiral eller P-piller?

Hejsan!
Är det någon där ute som är bra på att rådgiva...? Jag har ätit p-piller i snart 2 år! Min kompis fick nyss blodpropp av p-piller och jag har länge funderat på att sluta äta p-piller eftersom de gör mig lite grinig, det är svårare att få muskler etc..

Så nu undrar jag om någon av er har något annat bra förslag? Kopparspiral har jag hört att man kan bli steril av genom att man kan få ärr på livmodern.. vet inte om detta är sant dock!?

Hormonspiral... är det någon som har märkt att ni får mindre biverkningar utav det än p-piller?

Tack på förhand / Isabell
Citera
2010-08-20, 16:31
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isabell92
Hejsan!
Är det någon där ute som är bra på att rådgiva...? Jag har ätit p-piller i snart 2 år! Min kompis fick nyss blodpropp av p-piller och jag har länge funderat på att sluta äta p-piller eftersom de gör mig lite grinig, det är svårare att få muskler etc..

Så nu undrar jag om någon av er har något annat bra förslag? Kopparspiral har jag hört att man kan bli steril av genom att man kan få ärr på livmodern.. vet inte om detta är sant dock!?

Hormonspiral... är det någon som har märkt att ni får mindre biverkningar utav det än p-piller?

Om du bara är rädd för risken för blodproppar kan du ju testa mini-piller.
Förstår dock inte vad du menar med att du inte kan bygga muskler?

Kopparspiral är bra fast det rekommenderar jag bara till de som fött barn.
Jag har inte fött barn och min låg bara och skavde och gav enorma smärtor. Insättningen och uttagningen av den är heller ingen rolig historia, fy fan säger jag. Men man är ju olika känslig.

Hormonspiral är det enda som jag inte testat så det kan jag inte uttala mig om.
Citera
2010-08-20, 17:00
Medlem
emmitusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isabell92
Hejsan!

Är hormonspiral samma sak som p-stav eller?
Citera
2010-08-20, 17:09
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmituss
Är hormonspiral samma sak som p-stav eller?

Nej det är inte samma.
P-stavar sätter man in under huden i armen.
Hormonspiral sätter man in i underlivets inre gömmor.
http://preventivmedel.nu/preventivmedel/p-stav/
http://preventivmedel.nu/preventivmedel/hormonspiral/
Citera
2010-08-20, 17:22
Medlem
toizs avatar
Jag har haft flera olika slags preventivmedel och jag kan rekommendera hormonspiral.
Nu verkar den så klart inte lokalt som de påstår, utan allt sprider sig ju i kroppen, men den har, efter några eventuellt jobbiga inledande månader med mellanblödningar, den fantastiska bieffekten att menstruationen upphör eller minskar kraftigt.

Allt som ska läggas in i livmodern rekommenderas i första hand till kvinnor som fött barn.
Om det är för att det är svårt att få in den på de som aldrig fått barn eller om det är för att den kan orsaka sterilitet låter jag vara osagt för det vet jag inte.

Vet bara att det är skönt med ett preventivmedel som sitter där det sitter och man inte behöver tänka på det - och att det är väldigt trevligt att slippa mensen.
Därav hormonspiral.
Citera
2010-08-20, 17:24
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toiz
Jag har haft flera olika slags preventivmedel och jag kan rekommendera hormonspiral.
Nu verkar den så klart inte lokalt som de påstår, utan allt sprider sig ju i kroppen, men den har, efter några eventuellt jobbiga inledande månader med mellanblödningar, den fantastiska bieffekten att menstruationen upphör eller minskar kraftigt.

Allt som ska läggas in i livmodern rekommenderas i första hand till kvinnor som fött barn.
Om det är för att det är svårt att få in den på de som aldrig fått barn eller om det är för att den kan orsaka sterilitet låter jag vara osagt för det vet jag inte.

Vet bara att det är skönt med ett preventivmedel som sitter där det sitter och man inte behöver tänka på det - och att det är väldigt trevligt att slippa mensen.
Därav hormonspiral.

Mini-piller har också den bieffekten, för många.

Kopparspiralen ökar däremot blödningsmängden. Jag fick kraftig järnbrist..
Citera
2010-08-20, 17:50
Medlem
Ny undersökning visar att hjärnkapaciteten ökar med 3% med p-piller så ta piller så blir du ett jäkla geni enligt AB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in