Citat:
Ursprungligen postat av Roevarn
Egentligen handlar det inte om grov existentialism. Hela den existentialistiska grundtanken utgår från att människan skapar sig själv, borde det inte rimligtvis innebär att människan skapar sitt värde också?
Kan du utveckla vad du menar med att det mänskliga värdet har vi skapat inom oss själva. Menar du att det är ett påhitt som människan kommit på, eller menar du att man utvecklar ett värde inom sig själv?
För övrigt var det en jävligt intressant tanke där på slutet, utveckla gärna!

Jag skriver något vilseledande, ber om ursäkt!
I min mening skapar människan individuellt bilden av en jämlikes värde (som i detta fallet är en annan människa), en profilering och/eller
framtoning av hennes karaktärisering, eller karaktäristiska beslutstagande.
Således, i grund och botten är människans värde (rent terminologiskt eller semantiskt) kanske något människan skapat, men något vi som individer sedermera formar efter våra personligheter.
Vi utvecklas ständigt, alltså är det svårt (för mig) att komma fram till någon egentlig kontenta..
Kanske inte direkt enbart filosofiskt, utan mer politiskt och/eller ur ett futuristiskt perspektiv, men om inte alla föddes med ett värde.. Vad finns vi då till för?
Jag har aldrig riktigt diskuterat detta med någon, nu jag lär mig under uppsegling, så att säga.