Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Om flickan, den födande flickan, är osäker, finns det i sunda samhällen barnmorskor som känner till vilka barn som ej är destruktiva/svaga/eländig/olyckliga.
Jag är själv man och föga lämpad att avgöra sadan fragor. I ett sunt samhälle vore jag förmodligen nagonstans djupt inne i skogen pa vandring.
För att första varför naturen har velat ha det pa det sätt som jag beskriver kan man föreställa sig det slöseri som äger rum vid avlandet. Alla dessa sädesceller där en enda kanske nar fram. Dom flesta av oss lever ett destruktivt liv eftersom vi inte borde vara: värdet pa människan ökar ju längre hon överlever. Tänk dig en tillvaro utan "sjukhus"; om en person inte är stark nog att klara en infektion, ja da bör hon ocksa dö...en sadan föreställning är inte grym...det är motsatsen som är grymt, inte bara mot individen utan mot alla och allt som lever.
Kom gärna med fler fragor. Jag lämnar maskinen för idag och gar till vila under en gran, utvilad aterkommer jag i morgon.
Mvh, Tinman
Har du 8 eller 24 Mbit under granen?
Jo jag förstår hur du menar så brukar jag göra med saker. Jag har massa fotbollar och brukar slänga de som börjar bli trasiga. Det kan jag enkelt göra då jag vet att de endast existerar för att vara en fotboll, om den inte längre fungerar som sådan så har den förlorat sitt syfte och är nu endast i vägen för saker som inte har det. Inte kan den skapa sig ett nytt syfte heller...
Problemet uppstår när man använder samma kalla filosofi på människor. Vi människor har ju inget syfte. Det finns ingen anledning till varför vi skapades. Vår existens kommer före vår essens.
Så det finns inga dåliga eller bra människor i sig. För att kunna bli värdeladdad måste det finns ett syfte man kan jämföra sig med.
En sten på marken har inget syfte, det är därför vi aldrig säger titta vilken bra sten. Däremot är det vanligt att vi säger titta vilken fin sten.
Så visst finns det ett samband mellan en människa i sig och en människas egenskaper. Men jag känner mig inte lämplig att avgöra vilka egenskaper som är rätt och vilka som är fel. Går livet ut på att bli en svensson? Kanske gud finns och då skulle ju livet gå ut på att sitta i kyrkan. Det kanske inte ens finns en mening med livet.
Så jag är inte beredd att bestämma vilka som får leva och vilka som ska dö när jag inte har all fakta som jag har med mina fotbollar.