2017-10-26, 23:54
Medlem
Citat:
Varför är Stefan och Elida bojkottade i de flesta församlingar på västkusten tror ni? Varför tror ni Stefan har noll kontakt med sin bror och sina systrar?

Är ej ute efter att svartmåla någon person men bara för att man blivit frikänd för övergrepp så innebär det inte att man är oskyldig.

Om jag haft barn som ville segla med dem så skulle jag säga absolut NEJ!!

Det är tyvärr alldeles för mycket som hänt för att se emellan fingrarna...

Swedboy77 har tyvärr alltför rätt i denna tråd. Ni frågar var alla som stått nära tagit vägen? Svaret är att de har lämnat ett sjunkande skepp för att rädda sig själva och sina familjer. Inga bevis finns för något utom hos de människor som varit med om mycket smutsigt men sedan inte blivit trodda eller hotade till tystnad. Många vet, ingen vågar prata. Uppenbarligen inte jag heller...... Men jag vet att syskonen, den omtalade skepparens egna dotter och många ur tidigare besättning inte har lämnat och brutit helt med organisationen utan anledning.
Citera
2017-10-27, 11:35
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedboy77
Undrar bara hur djupt du grävt min vän.... Att tala med personer som är FÖR Elida så ger de alla en väldigt bra bild av verksamheten. Jag har vänner som varit engagerade i verksamheten och jag har också seglat med båten vid ett tillfälle. Dom gör mycket gott skall sägas. Finansiellt har jag ingen insyn alls förutom att det finns många rika finansiärer som lagt ner många miljoner i projektet.

Har redan sagt för mycket egentligen.... Av respekt till den övriga familjen (som brutit kontakten av förståeliga skäl) så låter jag detta vara. Tror ej vi kommer till en lösning här ändå.
Intressant med ditt inspel men det är just detta som är det farliga. Att lägga locket på. Att normalisera. "Det var nog inte så farligt och vi vill ju inte skada andra". Undrar hur den familjen mår egentligen.

Någon lösning kanske inte hittas här men man får aldrig sopa sådant här under mattan. Jag är allvarligt orolig för tendenserna kring denna verksamhet. Ni som har något att säga, sjung ut!
Senast redigerad av Teleslinga 2017-10-27 kl. 12:00.
Citera
2017-12-08, 16:59
Medlem
Hallå alla glada havs- o landkrabbor!

Har varit med Elida flera gånger och har bara fått positiva intryck. Så detta gör det såklart svårt att placera all denna information i facken sant eller falskt. Och allt har jag inte svar på eftersom det i många fall är ord mot ord. Men det som fick mig att välja falskt på det mesta är bland annat att Stefan arbetat med 1000-1500 ungdomar per år i ca 20 år och hur många anklagelser har varit riktade mot honom? Några enstaka 2004 och han blev inte dömd till verken de ena eller det andra. En annan sak är att Svenska Kyrkan själva har ett stort förtroende till Stefan och de skulle inte skicka iväg sina ungdomar på ett läger om de misstänkte något opassande.

Här kommer även en historia från en församling på västkusten som kan ge lite ljus över svensk kristenhet i allmänhet om man tycker om för mycket skvaller: En kyrka valde att avsätta sin pastor då pastorn anklagades för att vara "kriminell". Denne pastorn fick aldrig veta vilket brott som begåtts och han blev utfryst ur sammanhanget. Vid hans dödsbädd fick han dock reda på hela sanningen, men då var det ju redan lite försent. Han hade dragit upp dubbla antalet fiskar som var tillåtet på den platsen och gett hälften till sin vän som inte fick upp en enda. Han dog med vetskapen om att hans "kriminella" handling inte ens var olaglig, och så var det med det.

Svenskar gillar skvaller, kolla bara på denna tråd, och ibland blir det rätt men ibland inte. Så tro vad ni vill men glöm inte att hälsa på Elida någon gång, för de e en redigt härlig båt!
Citera
2017-12-08, 17:25
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggmenensam

Har varit med Elida flera gånger och har bara fått positiva intryck. Så detta gör det såklart svårt att placera all denna information i facken sant eller falskt. Och allt har jag inte svar på eftersom det i många fall är ord mot ord. Men det som fick mig att välja falskt på det mesta är bland annat att Stefan arbetat med 1000-1500 ungdomar per år i ca 20 år och hur många anklagelser har varit riktade mot honom? Några enstaka 2004 och han blev inte dömd till verken de ena eller det andra. En annan sak är att Svenska Kyrkan själva har ett stort förtroende till Stefan och de skulle inte skicka iväg sina ungdomar på ett läger om de misstänkte något opassande.

Här kommer även en historia från en församling på västkusten som kan ge lite ljus över svensk kristenhet i allmänhet om man tycker om för mycket skvaller: En kyrka valde att avsätta sin pastor då pastorn anklagades för att vara "kriminell". Denne pastorn fick aldrig veta vilket brott som begåtts och han blev utfryst ur sammanhanget. Vid hans dödsbädd fick han dock reda på hela sanningen, men då var det ju redan lite försent. Han hade dragit upp dubbla antalet fiskar som var tillåtet på den platsen och gett hälften till sin vän som inte fick upp en enda. Han dog med vetskapen om att hans "kriminella" handling inte ens var olaglig, och så var det med det.

Svenskar gillar skvaller, kolla bara på denna tråd, och ibland blir det rätt men ibland inte. Så tro vad ni vill men glöm inte att hälsa på Elida någon gång, för de e en redigt härlig båt!

För det första: vilken församling?
För det andra: Det där med fiskar, verkar lite påhittat faktiskt. Dessa firrar är ju ständigt återkommande i kristendomen och pastorer älskar ju hitta på manna anekdoter.
Citera
2017-12-09, 18:04
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggmenensam

Det kan givetvis vara så att Stefan lelle är den ödmjukaste skepparen som någonsin trampat ett skutdäck, med ett samvete renare än nyfallen snö. Eller så mörkade man på sedvanligt frimiklarmanér hela snuskhistorien och valde att inte polisanmäla. Styrelsen fick ju sparken och Stefan blev kvar. Men man kan undra hur stor risken är att Tarrens son skulle få sparken, från en verksamhet som han bokstavligt talat fötts in i. Han har många anhängare.

Tyvärr finns det dessutom en djupt rotad ovilja inom den frireligiösa världen att vilja beblanda sig med det övriga samhället. Man vill hemskt gärna sköta rättsskipning och dylikt med interna medel, i form av exempelvis pastorer eller äldstebröder som talar "förstånd" med en enskild människa gjort fel.

Jag högaktar din sanna människokärlek och ditt uppenbara ryggdunkande av Stefan A, men jag menar att denna verksamhet är alldeles för omfattande för att inte granskas ordentligt. Och vem ska göra det med en stiftelse?

Intressanta och initierade siffror du presenterar. Men tycker du inte att "några enstaka" konfirmander som utsatts för tveksamma närmanden, är väldigt många för mycket? Skulle du vilja hitta din egen dotter i Stefans kajuta? Om "bara" några vågat anmäla, har då - per definition - inget hänt, tycker du?

Beträffande din fiskanekdot, med en rörande jesuslik och givmild pastor, kan man bara ta sig för pannan. Vilket makalöst SNÖMOS! Kanske heter det inte pizzan-i-råttan inom kyrkan (där bygger ju hela förkunnelsen på att lura på folk amsagor) men din historia har ju klara drag av vandringssägen.

Kan inte heller låta bli att höja ett förvånat ögonbryn över dessa stackars flashbackkonton, som ibland plötsligt skådar pånyttfödelse och morgonluft. Spännande när åsikterna enbart handlar om ett ämne, ofta till förmån för den som kritiserats. Skepp O'hoj!
Senast redigerad av Teleslinga 2017-12-09 kl. 18:17.
Citera
2018-08-25, 11:28
Medlem
Teleslingas avatar
Åter en härlig tur med en hög konfirmander och den här gången bär det av till till östra Medelhavet och Israel. Avseglingskalas idag tydligen.

Undrar om föräldrarna känner sig trygga med att ha lämnat sina 14-åringar i händerna på denna organisation. Vi får väl tro att Gud hör bön.
Citera
2018-08-25, 15:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den dåvarande skepparen och Elida.

För länge sedan så var jag ombord på Elida vid ett tillfälle men såg båten ett flertal gånger.

Detta bör ha varit Elida 1 och jag var ombord där när den låg vid kajen på en ort i västra Sverige 1972. Den dåvarande skepparen var Lennart "Tarren" Abrahamsson. Redan på långt håll såg man båten och man kunde höra besättningen sjunga ombord. Båten hade också då budskap som syntes mycket bra. Har ett minne av att budskapen då var på svenska?

Förutom att jag talade med besättningen, unga tjejer och killar, så talade jag även med "Tarren". Han var en trevlig person att prata med och han och Elida var mycket välkända längs västkusten på den tiden. Man läste om både skepparen och båten i tidningarna och mig veterligen skrevs det inte något negativt om dessa resor båten gjorde under ledning av "Tarren".
Citera
2018-08-25, 21:08
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
För länge sedan så var jag ombord på Elida vid ett tillfälle men såg båten ett flertal gånger.

Detta bör ha varit Elida 1 och jag var ombord där när den låg vid kajen på en ort i västra Sverige 1972. Den dåvarande skepparen var Lennart "Tarren" Abrahamsson. Redan på långt håll såg man båten och man kunde höra besättningen sjunga ombord. Båten hade också då budskap som syntes mycket bra. Har ett minne av att budskapen då var på svenska?

Förutom att jag talade med besättningen, unga tjejer och killar, så talade jag även med "Tarren". Han var en trevlig person att prata med och han och Elida var mycket välkända längs västkusten på den tiden. Man läste om både skepparen och båten i tidningarna och mig veterligen skrevs det inte något negativt om dessa resor båten gjorde under ledning av "Tarren".
Nej, precis som du säger, så var Tarren en hedersman, åtminstone efter att han slutat supa och blivit seglande pastor. Jag vill tro att hans engagemang var helhjärtat. Har själv också träffat Tarren många gånger i samband med bryggmöten, såväl i vänerhamnar som på Västkusten. Som jag skrivit om tidigare i tråden, har jag även haft det tvivelaktiga nöjet att råka på hans son. Han har en mycket mer arrogant personlighet än Tarren hade och det har förekommit anklagelser om trakasserier/incidenter av sexuell art.

https://www.expressen.se/gt/missionsskepparen-sparkas/

Allt rann tydligen ut i sanden och sonen är tillbaka i ledande position inom elidaorganisationen, men jag tycker det är obehagligt att det är så tyst kring denna relativt omfattande verksamhet. Upplägget med en stiftelse bäddar inte heller för transparens och insyn. Idag lär den kristdemokratiske riksdagsledamoten Magnus Oscarsson ha talat i samband med ett "avskedskalas" på Hönö inför kommande seglats till Medelhavet. Intressant. Är Elida en politisk organisation nu? Känner riksdagsledamoten till vad som tidigare förevarit i form av anklagelser mot skepparen? Frågorna hopar sig och rätt som det är så poppar det upp ett nyöppnat användarkonto som lovsjunger såväl skepparen som verksamheten i stort. Amen.
Senast redigerad av Teleslinga 2018-08-25 kl. 21:10.
Citera
2019-03-12, 19:50
Medlem
Teleslingas avatar
Jahapp...blir det någon betald semester på Kanarieöarna i år, tro?
Citera
2020-02-01, 16:44
Medlem
Teleslingas avatar
https://www.elida.se/nu-hjalps-vi-at/

Märkligt sätt att sköta en verksamhet på. Att få det att låta som en överraskning att banken vill ha tillbaka sina pengar. Konstigt ändå, hur de lyckas klara sig på målsnöret, gång på gång. Man tänker ju att om den ekonomiska situationen är ansträngd, kanske det är frestande att spara in på viktiga saker som säkerhetsutrustning och underhåll. Nu har jag inte sett Elida V på närmare håll, men förra Elida gav verkligen inget trevligt och gediget intryck i hamn.

Litar inte ett dugg på personerna bakom denna verksamhet.
Citera
2020-04-12, 21:05
Medlem
Teleslingas avatar
Varför ligger hon för ankar utanför Corton på Englands ostkust? Det var ju så himla viktigt att segla hem nonstop.
Citera
2020-04-12, 21:45
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Varför ligger hon för ankar utanför Corton på Englands ostkust? Det var ju så himla viktigt att segla hem nonstop.

Kanske kustbevakningen eller något liknande i England stoppade dem? Man får kanske inte köra i dessa farvattnen utan tillstånd osv?
Det är i och för sig sunt och bra för alla parter i det här läget. De har tydligen varit i karantän i Spanien så alla i båten måste nog testas och troligen även ha tillstånd att närma sig Tysklands och Danmarks kuster på väg hem. Det är likadant vid gränsen mot Norge. Militär och polis kontrollerar tillstånd och sådant. I värsta fall kanske någon på båten har blivit sjuk och måste tas om hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in