Snuskskutan Elida?
Var det inte en hel del väsen om att Elidas nuvarande skeppare, hade fingrat lite för kärvänligt i ett par konfirmandtrosor för några år sedan? Tror inte det blev något våldtäktsåtal men det var i alla fall uppe på agendan om han överhuvud taget skulle få fortsätta som ansvarig ombord.
Jag har själv träffat Stefan Abrahamsson i samband med en kortare dagstur med Elida och han gav inte direkt något sympatiskt intryck. Fick dåliga vibbar helt enkelt. Svårt att beskriva av vad men han har ett obehagligt dominant sätt, inte alls likt sin gamle far Tarren Abrahamssons, som verkligen hade hjärtat på rätta stället. Sonen är mer ett brushuvud med kort stubin. Kan mycket väl tänka mig att något hänt med en vilsen 14-åring och att Stefan inte kunnat hålla fingrarna i styr. Sedan har hon väl tagit mod till sig och gjort offentlighet av övergreppet.
Mitt intryck av Elida då (ett antal år sedan) var att det var skräpigt, snuskigt och förfallet ombord. Detta gällde hela fartyget från det snuskiga duschutrymmet på trossbotten till hans skepparkajuta. Dåligt att inte vara mer ship shape när man representerar ett så publikt flytetyg som missionsfartyget Elida. Abrahamsson kunde åtminstone ha bäddat kojen och snyggat upp sin egen hytt. Självklart passade jag på att kolla runt i fartyget när jag nu ändå var kommenderad ombord.
Det märkliga är hur lite det finns på nätet om detta misstänkta sexuella ofredande - han har lyckats städa väl. Jag är HELT säker på att det fanns misstankar för ett antal år sedan men att locket lades på av elidastiftelsen så gott det gick. "Stefan har vårt fulla förtroende" sa en ut i fingerspetsarna partisk styrelse som givetvid hade allt att vinna på att saken tystades ner. Jag skulle aldrig skicka iväg min 14-åriga dotter till Elida på konfaläger, i alla fall.
Elida har väl tagit konfirmander i många år. Stefan Abrahamsson har varit skeppare sedan 1997.
Måste ju finnas folk med erfarenhet från dessa seglatser?
Nå?