Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-19, 13:42
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harbringer

EDIT:
Vad är billigaste möjliga alternativ när det kommer till bröd?
Att baka bröd är ju givetvis billigaste, men ni inser nog snart hur illa det hade gått om vi skulle baka bröd när vi är smarta nog att ens hamla i denna situation.

EDIT2: Vad är det billigaste möjliga pålägget till smörgåsar? Min fundering just nu ligger hos mjukost a la euroshopper. Är det helt galet eller?

Kan ni inte baka så skippa bröd till förmån för mer pasta

Billig Falukorv bör ligga bra till som pålägg
Citera
2011-01-19, 13:51
Medlem
Fimparens avatar
Citat:
Tack alla som ger fantastiska tips, vi tar gärna emot mer!

Skulle säga att det är dåligt planerade som har orsakat det hela, värdelöst är det iaf :/

EDIT:
Att baka bröd är ju givetvis billigaste, men ni inser nog snart hur illa det hade gått om vi skulle baka bröd när vi är smarta nog att ens hamla i denna situation.

EDIT2: Vad är det billigaste möjliga pålägget till smörgåsar? Min fundering just nu ligger hos mjukost a la euroshopper. Är det helt galet eller?

EDIT3: Vad kostar potatis / kg? :/

Billigt bröd är nog dedär JUMBOFRANSKA eller vad den heter.. typ vanligt ljust rostebröd i jumboförpackning.. kostar runt 15;-

Leverpastej, annars går väl mjukosten bra om du gillar det.

Potatis bör du få under 10:-/kg om du kör lösvikt... skulle tippa att det kostar runt 7-8:-/kg oftast.

ED: Gör en jättesats tomatsås som du fryser in i portionspåsar. Den kan användas till pastasås, grytbas eller utspädd till soppa.
Senast redigerad av Fimparen 2011-01-19 kl. 13:55.
Citera
2011-01-19, 14:04
Medlem
Åter igen stort tack till all hjälp, jag svarar inte individuellt på inläggen för då blir det en riktig jäkla wall of text, alla som hjälper till gör stor nytta i alla fall!
Citera
2011-01-19, 14:05
Medlem
mygans avatar
Citat:
Tack alla som ger fantastiska tips, vi tar gärna emot mer!

Skulle säga att det är dåligt planerade som har orsakat det hela, värdelöst är det iaf :/

EDIT:

EDIT3: Vad kostar potatis / kg? :/

Köpte 5 kg potatis igår, kostade typ 39:-, ifall det är billigt/dyrt har jag ingen aning om.
Citera
2011-01-19, 14:07
Medlem
Jag skulle gjort en enorm sats tomatsås.
Krossade tomater och alla billiga grönsöker du kan hitta. Lök, vitlök och morötter. Smakar fint och är billigt. Sen pasta till det.
Tonfisk på burk, är inte det billigt?

Hoppas ni klarar er!
Citera
2011-01-19, 14:53
Medlem
https://www.flashback.org/t446943

Havregrynsgröt
En jävla massa potatis och morötter. Koka. Ät. Mätt.

Ge blod, då får man fika
Gå på fina föreläsningar och sånt där man blir bjuden på fika eller macka

+ Dumpstra!!
Citera
2011-01-19, 15:08
Medlem
Lejdbanans avatar
haha I feel you TS! sitter i liknande sits. Min budget ligger också på ca 300-400:- Vi kör också på pasta i mängder, bacon och grönsaker och bröd. Enformigt? Ja, klarar man sig på det? Ja.

Bara att bita i det sura äpplet och köra på det. I krig skulle det vara guld så tänk positivt
Citera
2011-01-19, 15:27
Medlem
Akkadians avatar
Ett tips är att komplettera andras mattips med att "dumpsterdiva". Det är egentligen en livsstil som går ut på att leta efter färsk mat som fortfarande går att äta, som affärer och företag slänger.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Friganism
http://frigan.wordpress.com/

Lycka till!
Citera
2011-01-19, 16:35
Medlem
Vad jag skulle lägga mina pengar på i det läget;
Potatis,
Pasta, (ÖB storpack)
bönor i sås,
krossade tomater,
lök,
morötter,
falukorv

Spenderade en budget-sommar i båten med detta som bas, går att göra en hel del av det med lite kryddor och fantasi.
Citera
2011-01-19, 19:14
Medlem
Skulle jag leva på budget så skulle jag INTE satsa på nudlar, ravioli eller andra typer av halvfabrikatsmat.

Det är nog bättre, mer varierat och nyttigare att satsa på storkok med billiga råvaror. Vegitariska rätter är ofta billiga att laga och kan kompletteras med extra protein(mjölk, ägg, bacon, skinka, ost) beroende på plånbok.

Om det bara är 10dagar ni ska överleva så gör en matlista för dagarna och storhandla allt på en gång.

exempel på maträtter

havregrynsgröt
Pasta tomatsås
Rotfrukts soppa
Vitkålswook med ris
Ärtsoppa
Linsgryta
hembakt bröd
Citera
2011-01-19, 19:20
Bannlyst
Köp till en liten burk vitaminer typ "en om dan multi". Blir fint till all pasta och billig sås. Käka ett piller varannan dag så mår kroppen ännu bättre.
Citera
2011-01-19, 19:26
Medlem
Wheeler88s avatar
jag förutspår en massa snabbnudlar a'la willy's i olika smaker 3.95 påse där 1påse räcker till en måltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in