• 1
  • 2
2011-01-18, 20:45
Medlem
Funderat på att skaffa en schäfer/boder colli mix inom en snar framtid, har haft en tidigare som gick bort får en månad sedan vid 14års ålder.

Är Schäfer/boder colli en bra mix överlag? Hade aldrig några problem med den jag hade men jag kan ju bara haft tur!

Nån som vet lite mer om denna blandras?
Citera
2011-01-18, 23:00
Medlem
tevins avatar
Varför skaffar man blandras?

Nej jagtycker inte att BC - Schäfer är en bra blandning. Och du borde inte skaffa en till bara för att du hade tur med den förra.

Bordercollie är en vallhund. Schäfer har varit vall men används och avlas nu för vakt. Du förstår säkert själv vad som händer med ett djur som frenetiskt vallar (BCs kan bli deprimerade om de inte får valla. och börja valla ägare, barn, andra djur) och då ha schäfer i det. Inte alls bra med andra ord.

Skaffa en renrasig hund istället. En som fyller dina krav på ett husdjur..
Citera
2011-01-19, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tevin
Varför skaffar man blandras?

Nej jagtycker inte att BC - Schäfer är en bra blandning. Och du borde inte skaffa en till bara för att du hade tur med den förra.

Bordercollie är en vallhund. Schäfer har varit vall men används och avlas nu för vakt. Du förstår säkert själv vad som händer med ett djur som frenetiskt vallar (BCs kan bli deprimerade om de inte får valla. och börja valla ägare, barn, andra djur) och då ha schäfer i det. Inte alls bra med andra ord.

Skaffa en renrasig hund istället. En som fyller dina krav på ett husdjur..

Tycker inte man ska prata illa om alla blandraser, de är lika bra hundar som renrasiga. Många hundraser har ju startat som blandraser. Vovven som vi hade var i stora drag frisk i hela sitt liv bodde kroppsligt och mentalt. Om man tittar på en Schäfer tex så har ju större delen av stackarna höfter som inte klarar någonting.

Blandraser är helt OK gäller bara att man inte lyssnar på allt "blandraser blir förstörda i huvudet) snack för det är BS!
Citera
2011-01-19, 13:15
Medlem
ETANs avatar
För att svara på din fråga så har jag ingen aning om du har haft tur med din gamla hund, jag har noll erfarenhet utav blandraser i det stora hela då jag inte stödjer den sortens avel.

Med tanke på raserna som du haft i din förra hund måste du ha varit en aktiv människa? Varför inte satsa på en renrasig hund?
Citera
2011-01-19, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETAN
För att svara på din fråga så har jag ingen aning om du har haft tur med din gamla hund, jag har noll erfarenhet utav blandraser i det stora hela då jag inte stödjer den sortens avel.

Med tanke på raserna som du haft i din förra hund måste du ha varit en aktiv människa? Varför inte satsa på en renrasig hund?

Aktiv och aktiv vet jag inte, men han hade ju 3 småbarn att leka med och han hade tillgång till en stor trädgård så han fick springa av sig en hel del. Vet inte vad jag tänker satsa på för något, kan bli lite vad som just nu, dock känner jag mig väldigt sugen på en BC/schäfer mix. Tycker inte man ska lägga så stor vikt i om det är en renrasig hund eller inte.
Citera
2011-01-19, 15:01
Medlem
Molson Canadians avatar
Som vanligt måste jag då säga att det är skillnad på ras och typ av hund. Dvs. har din tidigare blandning bestått av en slö schäfer och lika slö border collie, så har den månne inte varit några problem att ha. Den har uppenbarligen inte krävt något. Å andra sidan har den uppenbarligen inte haft typiska karaktärsdrag för vare sig border eller schäfer så en ny "blandning" kommer garanterat inte bli som den du haft.

Generellt så är både schäfer och border collie högtempererade hundar, även om det naturligtvis finns en del driftlösa exemplar. Frågan är hur väl du kan bedöma temperament och drifter i eventuella föräldradjur och tidigare generationer?
Citera
2011-01-19, 18:12
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groundtotem
Aktiv och aktiv vet jag inte, men han hade ju 3 småbarn att leka med och han hade tillgång till en stor trädgård så han fick springa av sig en hel del.
Låter som du bör skaffa en sällskapshund och inte en blandning mellan vallhund och brukshund. I praktiken kan du få en blandning där behovet av att valla får slår igenom och får hunden inte tillräckligt stimulans kommer den börja valla barnen, bilar, fåglar eller liknande. Alternativet är ju att titta på en vuxen omplacering där man vet aktivitetsnivån i förhand.
Citera
2011-01-19, 20:51
Medlem
Har själv en Bordercollie/Schäfer/labrador blandras på 10 månader, och det är tamigfan den snällaste hund jag har träffat.

Och smart som skam.. Han hämtar leksaker i olika storlekar och former och har inte ofta fel med sig. Han lärde sig vacker tass/ high five/ sitt vackert innan han var 5 månader.

Han har inte en enda tendens att vilja valla, ändå är det 50% BC och 25% vardera av övriga. ( Han ser ut som en bordercollie bara lite muskulösare)

De vi köpte honom av har avlat på dessa raser i flera år för att få en sällskaplig hund som inte har vall instinkten.

Så jag säger: Slå till om du hittar ngn som inte har så mycket vall i sig, underbarare hund får man leta efter trots att de kräver trots allt mycket motion.

Mvh.
Citera
2011-01-19, 20:58
Medlem
Roxanas avatar
Bara för att din förra hund av just den mixen var si&så, så betyder det inte att en annan individ av den mixen kommer bli likadan.

Citat:
Ursprungligen postat av Surjamte
De vi köpte honom av har avlat på dessa raser i flera år för att få en sällskaplig hund som inte har vall instinkten.

Vilka dårar.

Varför förstöra 3 arbetande raser istället för att föda upp 1 ren sällskapsras?
Citera
2011-01-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Bara för att din förra hund av just den mixen var si&så, så betyder det inte att en annan individ av den mixen kommer bli likadan.

Vilka dårar.

Varför förstöra 3 arbetande raser istället för att föda upp 1 ren sällskapsras?

dårar?? För att de har hundar som passar oss perfekt?? Han får bra med motion, både kroppsligt och mentalt, underlättar kanske att vi har en gård på landet. Han får vad han behöver och vi fick hunden vi ville ha. Så enkelt är det, sen om du baserar dina åsikter på en sådan hund i en lägenhet i stan eller vad det nu är vet jag inte men i mitt fall är du ute och cyklar.

Mvh
Citera
2011-01-20, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groundtotem
Funderat på att skaffa en schäfer/boder colli mix inom en snar framtid, har haft en tidigare som gick bort får en månad sedan vid 14års ålder.

Är Schäfer/boder colli en bra mix överlag? Hade aldrig några problem med den jag hade men jag kan ju bara haft tur!

Nån som vet lite mer om denna blandras?

Nej det är ingen vidare mix. Och det är som det är med blandraser, man vet inte vad man får. Du har nog haft tur men räkna inte med att dina nya hund med samma blandning kommer bli som din gamla. Det är ett fel så många gör, köper valp och inbillar sig att de blir precis som den tidigare hunden.

Du borde lyssna på de som rekommenderar renrasig, uppenbarligen söker du ett speciellt lynne som är klart lättare att finna bland de otalet godkända raserna.
Citera
2011-01-24, 08:01
Medlem
Jag har två stycken av denna blandning och älskar dem. De är aktiva och otroligt kloka.
Jag skulle inte rekommendera hundarna om man inte vill pyssla med dem, men det gäller ju mer eller mindre alla hundar. Vi vallar får (men inte har vi problem med att hundarna skulle bita oss i hälarna), håller på med agility osv. Känner ca 70 andra med samma blandning (http://www.facebook.com/group.php?gid=140439005988170) - alla älskar sina hundar.
Faktum är att risken att få en sjuk hund är mindre då man köper en blandrasig hund, det kan man förstå redan på basen av skolans genetikundervisning. Om man inte vill hålla på med hundutställningar, kan man lika väl köpa en blandrasig hund. Man vet ganska bra vad man kan vänta sig, om man vet att det är en blandning mellan en schäfer och en bordercollie - en läraktig och tillgiven hund, men ingen soffpotatis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in