• 1
  • 2
2004-08-12, 21:26
Medlem
Pjäxs avatar
Jag har idag börjat käka Fluoxetin Ratiopharm och har precis läst igenom bipacksedeln i förpackningen. Det verkar ju vara både en och annan biverkning man kan räkna med, vissa verkar ju inte vara helt lockande dessutom.

Nån som har erfarenhet av detta medel och kan berätta lite hur det egentligen ligger till? Är också nyfiken på hur det funkar i kombination med alkohol. Enligt instruktionerna bör jag avstå helt, men jag antar att jag kommer få käka dom här tabletterna i bortåt ett år och jag är rätt säker på att jag kommer vilja dricka en öl eller tre nån gång under den tiden. Nån som vet?

Är dessutom tacksam för allehanda tankar, förslag och idéer rörande denna behandling eftersom det är första gången jag sökt, och första gången jag medicinerats.
Citera
2004-08-12, 21:32
Medlem
Andans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjäx
Jag har idag börjat käka Fluoxetin Ratiopharm och har precis läst igenom bipacksedeln i förpackningen. Det verkar ju vara både en och annan biverkning man kan räkna med, vissa verkar ju inte vara helt lockande dessutom.

Nån som har erfarenhet av detta medel och kan berätta lite hur det egentligen ligger till? Är också nyfiken på hur det funkar i kombination med alkohol. Enligt instruktionerna bör jag avstå helt, men jag antar att jag kommer få käka dom här tabletterna i bortåt ett år och jag är rätt säker på att jag kommer vilja dricka en öl eller tre nån gång under den tiden. Nån som vet?

Är dessutom tacksam för allehanda tankar, förslag och idéer rörande denna behandling eftersom det är första gången jag sökt, och första gången jag medicinerats.

Ja du får räkna med några biverkningar(det får nästan alla av SSRI) Sen reagerar alla olika . Så det är inte säkert att du får mycket biverkingar och det mesta försvinner efter några veckor. Sen alkohol bör du va försiktig med eftersom ingen vet säkert hur just du kommer att reagera när du blandar Fluoxetin med alkohol.

Lycka till.
Citera
2004-08-12, 21:42
Medlem
Pjäxs avatar
Tackar för tipset, även om det är lite vagt med detaljer. Nån med personlig erfarenhet som vet hur det ligger rtill lite mer exakt?
Citera
2004-08-12, 23:37
Medlem
Jag äter Flouxetin ratiopharm just nu och har gjort det i ungefär en månad. Jag mådde skit i början och började kröka som fan, tror inte att det hjälpte medicinen precis men jag dog ju inte av det.

Annars har jag inte märkt så många biverkningar, en liten nedgång i sexlusten märkte jag ett tag men det har gått över och nu är allt normalt igen. Har känningar av ticks ibland i käken, vet inte om det beror på medicinen, men har aldrig haft det förut. Har haft lite huvudvärk och illamående också, men det har också börjat försvinna.

Får jag ge dig ett råd så skulle det bli: Om du börjar må sämre, försök inte kröka bort det. Det går över bara man håller ut. Medicinen hjälper bäst om man håller sig nykter... Vill du veta något mer så är det bara att fråga...
Citera
2004-08-13, 19:45
Medlem
Pjäxs avatar
Tack för upplysningarna och tankarna. Det är inte alls omöjligt att jag återkommer längre fram med nån mer fråga - känns bra att veta att det finns andra referenser att tillgå än distriktssköterskan.
Citera
2008-11-21, 18:02
Medlem
Bump

Känner ett behov av att bumpa denna fyra år gamla tråd då jag idag fick Fluoxetin ratiopharm utskrivet mot depression. Någon som käkat dem ett tag och kan ge upplysningar om hur de funkar i långa loppet? Förvisso är allt sånt väldigt individuellt, men är tacksam för alla rapporter. Aldrig gått på antidepp förut....
Käkar också Imovane och Propavan mot sömnstörningar, samt Oxascand mot ångest.
Senast redigerad av Eckswyzed 2008-11-21 kl. 18:38. Anledning: Tog bort ett överflödigt "är"
Citera
2008-11-21, 18:41
Medlem
Jag hade inga problem (eller biverkningar) med fluoxetin, vad jag vet. Tog 20mg samt 40mg olika perioder. Har för mig att jag hade insättningssymtom, men är inte säker på ens det.
Citera
2008-11-21, 18:48
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckswyzed
Känner ett behov av att bumpa denna fyra år gamla tråd då jag idag fick Fluoxetin ratiopharm utskrivet mot depression. Någon som käkat dem ett tag och kan ge upplysningar om hur de funkar i långa loppet? Förvisso är allt sånt väldigt individuellt, men är tacksam för alla rapporter. Aldrig gått på antidepp förut....
Käkar också Imovane och Propavan mot sömnstörningar, samt Oxascand mot ångest.
Som du säger så är det ju extremt individuellt, för mig personligen funkar inga SSRI/SNRI hittils (har testat ett 20-30tal, men har nu fått en preliminär diagnos på Borderline) men det jag ville få sagt utan massa svammel (det gick ju bra ) var att ge medecinen två månader, känner du inget positivt då så prata med läkaren om att byta.

Och var uppmärksam på negativa biverkningar (Suicida tankar tänker jag på här mest) och försök ha en kontinuerlig kontakt med din doktar, och försök gärna få en samtalkontakt utöver medicineringen.

Det generella jag har hört om Fluoxetin är att många (fler än på andra SSRI/SNRI - enligt egen uppfattning) mår illa i början av behandlingen.
Citera
2008-11-21, 19:03
Medlem
Snubben2006s avatar
Är alla SSRI-preparat triangelmärkta?
Citera
2008-11-21, 19:41
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006
Är alla SSRI-preparat triangelmärkta?
Inga preparat alls är triangelmärkta (märkningen försvann för ett par år sedan) och även om den fanns tror jag inte att dom skulle vara märkta med det (iaf inte merparten).
Citera
2008-11-23, 16:42
Medlem
Tackar för svaren! Ska ge dem några månader då
Citera
2008-11-23, 18:48
Medlem
Jensofswedens avatar
SSRI är skit. Lägg ner och leta efter konstruktiva lösningar på dina problem istället

Helt ärligt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in