Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-18, 14:19
  #1
Avstängd
kriptokia2s avatar
Förr skratade man åt detta, att man kunde få livstid som var på drygt 10 år och man kom ut efter halva tiden osv. Men verkligheten är de så idag? Kan man sitta hela livet i finkan här?
2011-01-18, 14:21
  #2
Medlem
mungs avatar
Ja, ett livstidsstraff är per definition på livstid, dvs. det är inte tidsbestämt. Däremot kan man ansöka om att få det tidsbestämt och på så vis komma ut tidigare än aldrig.
2011-01-18, 14:22
  #3
Avstängd
Witchcovens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia2
Förr skratade man åt detta, att man kunde få livstid som var på drygt 10 år och man kom ut efter halva tiden osv. Men verkligheten är de så idag? Kan man sitta hela livet i finkan här?

Stod något om 36 år för han som skjöt ihjäl 7 personer i dalarna 1994.
2011-01-18, 14:23
  #4
Medlem
Carl Serungs avatar
Leif Axmyr har suttit på livstid sedan 1981. Och så lär det förbli..
2011-01-18, 14:24
  #5
Avstängd
Fakkadakks avatar
I Sverige är det dock praxis att livstidsdömda fångar, efter att ha suttit en tid i fängelse, kan få sitt straff omvandlat till ett tidsbestämt fängelsestraff.


Livstids fängelse kan man i Sverige endast dömas till om man fyllt 21 år.


Källa: wikipedia
2011-01-18, 14:24
  #6
Avstängd
Hockeyturkens avatar
Den 10 januari 2011 var det 159 intagna på svenska fängelser som avtjänade livstidsstraff, varav 5 var kvinnor. Den yngste var 23 och den äldste 82 år. Alla avtjänar straff för mord (inklusive medhjälp, försök och anstiftan till mord). Ytterligare 8 personer verkställer ett omvandlat livstidsstraff dvs. har fått ett tidsbestämt straff. Även samtliga av dessa avtjänar straff för mord (inklusive medhjälp, försök och anstiftan till mord).

Den 29 september 2010 hade hittills 100 personer ansökt om ett tidsbestämt straff. 73 har prövats i sak och 87 avgjorda. Av de avgjorda har 14 avvisats eller avskrivits, 37 har fått bifall och 36 har fått avslag.

Tex är Leif Axmyr den av Sveriges nuvarande livstidsfångar som oavbrutet suttit längst tid i fängelse, Han lär alldrig komma ut.
2011-01-18, 14:26
  #7
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fakkadakk
I Sverige är det dock praxis att livstidsdömda fångar, efter att ha suttit en tid i fängelse, kan få sitt straff omvandlat till ett tidsbestämt fängelsestraff.
Man ska ha suttit av 10 år av straffet för att kunna ansöka om tidsbestämt straff och då får det inte kortas ned mer än att det uppgår till totalt 18 år.
2011-01-18, 14:30
  #8
Medlem
larshenks avatar
Vad gör Leif Axmyr så unik och varför ska han sitta och varför har han suttit så länge? Finns det verkligen ingen i Sverige som har gjort värre brott inom våra landsgränser? Klart han förtjänar det, men känns ändå som vi borde ha någon sjuk jävel som gjort något mycket värre!
2011-01-18, 14:37
  #9
Medlem
Zvezdass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witchcoven
Stod något om 36 år för han som skjöt ihjäl 7 personer i dalarna 1994.

Rätta mig om jag har fel men jag tror inte att han fick tidsbestämt? Och när han begärde att få det tidsbestämt så avslogs det.
2011-01-18, 14:40
  #10
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvezdas
Rätta mig om jag har fel men jag tror inte att han fick tidsbestämt? Och när han begärde att få det tidsbestämt så avslogs det.
Det avslogs 2008, men han ansökte igen och fick det beviljat. Enligt Wikipedia:
Citat:
Den 21 december 2010 meddelade Göta hovrätt att Flinks fängelsestraff bestämts till 36 år och att ett frisläppande därför kan ske sommaren 2018 enligt reglerna om villkorlig frigivning[21]. Detta var en skärpning av tingsrättens tidigare dom som löd på 32 år.
2011-01-18, 14:48
  #11
Medlem
Zvezdass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Det avslogs 2008, men han ansökte igen och fick det beviljat. Enligt Wikipedia:

Thank you sir. Hoppas han fått lite vett i skallen efter 36 år på kåken
2011-01-18, 14:51
  #12
Avstängd
kriptokia2s avatar
36 år på kåken. Är det det man i Europa menar är human behandling av fångar? Hellre ett nackskott än att sitta bor livet på kåken.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback