• 1
  • 2
2011-01-18, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larshenk
Vad gör Leif Axmyr så unik och varför ska han sitta och varför har han suttit så länge? Finns det verkligen ingen i Sverige som har gjort värre brott inom våra landsgränser? Klart han förtjänar det, men känns ändå som vi borde ha någon sjuk jävel som gjort något mycket värre!

Jag tror att han åkte ifrån Sthlm till Gävle för att slå ihjäl en politikerson i ett svartsjuke drama.
edit:
Citat:
Axmyr skulle friges i maj 1982 efter att ha avtjänat ett längre fängelsestraff för olika våldsbrott,[6] det sista i en serie straff som började 1958 för olika grova brott.[7] Under en permission den 29 maj 1982 slog Axmyr ihjäl sin före detta flickvän, Kerstin Ulla-Britt Jakobsson (född 6 juni 1962) och hennes manlige vän, Hans Tommy Larsson (född 1 juni 1958), på Tredje Tvärgatan 47 i Gävle. Vid mordtillfället visste inte Axmyr vem den unge mannen var, men mannen var styvson till journalisten och politikern Allan Larsson (som 1990-1991 var Sveriges finansminister). Innan han lämnade lägenheten tände han eld på tre olika ställen. Han greps strax efteråt i Skutskär av polisen. Axmyr dömdes 1982 till livstids fängelse för hemfridsbrott, grov mordbrand och dubbelmord.[8][9] Den rättspsykiatriska utredningen visade att Axmyr inte var sinnessjuk. Vid rättegången erkände Axmyr endast att han använt kofoten mot den ena av personerna. Rätten ansåg att det var Axmyr som mördat båda personerna och att han visat total hänsynslöshet.[10]
Senast redigerad av zerotolerance 2011-01-18 kl. 15:09.
2011-01-18, 15:45
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Vad gör Leif Axmyr så unik och varför ska han sitta och varför har han suttit så länge? Finns det verkligen ingen i Sverige som har gjort värre brott inom våra landsgränser? Klart han förtjänar det, men känns ändå som vi borde ha någon sjuk jävel som gjort något mycket värre!
Det som gör Axmyr unik är hans fortsatta misskötsamhet i Anstalt - han har trots alla år alltså inte visat något direkt förbättring - dvs att han utgör en minskad risk i samhället.

Normalt brukar kriminellt beteende avta med åldern - Axmyr har inte uppvisat någon sådan utveckling.

Han fick ju vid sin förra ansökan först tidsbestämt, vilket överklagades och ändrades till livstid igen - just på grund av sina fina meriter under strafftiden.

Han har inte haft någon större misskötsamhet sedan 2007 - men givet straffets längd är det inte särskilt imponerande. Det är ingen kul kille det är frågan om helt enkelt.

Citat:
Under sina snart 29 år i fängelse har han ofta misskött sig och dömts för flera brott som olaga hot, narkotikabrott och bestickning. Det har inneburit att han inte haft en enda permission på egen hand under alla åren.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8311193.ab

Ett bra beslut av Göta HvR imo.
2011-01-18, 15:52
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia2
36 år på kåken. Är det det man i Europa menar är human behandling av fångar? Hellre ett nackskott än att sitta bor livet på kåken.
36 års straff innebär i praktiken 24 års effektiv strafftid, då man får villkorlig frigivning efter 2/3 vid god skötsamhet.

Vid misskötsamhet räknas dagar på på delen. Det är sällsynt att någon sitter av hela strafftiden, då man vill frige med del eftersom den utgör prövotid i frihet. Och tolvårs del torde vara svårt att förverka utan att få ny dom på sig.
2011-01-18, 16:01
Medlem
larshenks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det som gör Axmyr unik är hans fortsatta misskötsamhet i Anstalt - han har trots alla år alltså inte visat något direkt förbättring - dvs att han utgör en minskad risk i samhället.

Normalt brukar kriminellt beteende avta med åldern - Axmyr har inte uppvisat någon sådan utveckling.

Han fick ju vid sin förra ansökan först tidsbestämt, vilket överklagades och ändrades till livstid igen - just på grund av sina fina meriter under strafftiden.

Han har inte haft någon större misskötsamhet sedan 2007 - men givet straffets längd är det inte särskilt imponerande. Det är ingen kul kille det är frågan om helt enkelt.

Tackar för det och det var exakt det jag ville veta!

Jag visste vet vad han har gjort, men var ändå sugen på att veta vad som gjorde han så unik då det förmodligen lär finnas/funnits sjukare brottslingar runt om i Sverige?
2011-01-18, 19:21
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Tackar för det och det var exakt det jag ville veta!

Jag visste vet vad han har gjort, men var ändå sugen på att veta vad som gjorde han så unik då det förmodligen lär finnas/funnits sjukare brottslingar runt om i Sverige?

Han gav han ju sig till att mörda en sossepamps (tillika minister en period) styvson och innan Örebro tr tidsbestämde straffen gjorde regeringen detsamma, utan att vara allt för konspiratorisk så kan man ju ifrågasätta om inte detta spelade in.
2011-01-18, 20:17
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia2
36 år på kåken. Är det det man i Europa menar är human behandling av fångar? Hellre ett nackskott än att sitta bor livet på kåken.
Don´t do the crime if you can´t do the time som dom säger i Amerikatt.
2011-01-19, 00:45
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Han gav han ju sig till att mörda en sossepamps (tillika minister en period) styvson och innan Örebro tr tidsbestämde straffen gjorde regeringen detsamma, utan att vara allt för konspiratorisk så kan man ju ifrågasätta om inte detta spelade in.
Var gärna konspiratorisk, media brukar ju vara det när det gäller Axmyr - men jag kan säga att det stämmer inte. Det här är en person som under sin strafftid klart diskvalificerat sig för att komma ut i samhället.

Inte en permission på 29 år borde väl berätta något även för den mest konspiratoriskt lagda tycker jag, utan att säga för mycket. Hoten mot personal är liksom inte bara små hot osv..

Han sitter där han ska.
2011-01-19, 01:13
Medlem
Citat:

Kan du ange rent konkret pa vilka sätt han misskött sig under anstaltstiden? Och, i sa fall, vad har du för källor?

Snarare tror jag att han nekats permissioner p.g.a. att han mördat sonen till en sossepamp - och att han nekas tidsbestämning av samma orsak, det är ingen konspirationsteori. Jämför alla andra, som dömts till livstid under tidigt 1980-tal - manga har misskött sig under anstaltstiden, men alla utom Axmyr är sedan länge frigivna.

Alltsa, karln har suttit sedan 1982, är det väl, 28-29 ar...det är ju absurt. I hela Skandinavien har jag bara hört talas om en till som suttit lika länge, en dansk, som mördat fyra poliser pa 1960-talet. Han satt i 33 ar.

Rent generellt ligger ett livstidsstraff i Sverige pa ca 16 ar för de flesta, alltsa 16 ar avtjänade, innan frigivning. Detta är inte milt i en internationell jämförelse, till de som nu trodde det.
2011-01-19, 01:20
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Kan du ange rent konkret pa vilka sätt han misskött sig under anstaltstiden? Och, i sa fall, vad har du för källor?

Snarare tror jag att han nekats permissioner p.g.a. att han mördat sonen till en sossepamp - och att han nekas tidsbestämning av samma orsak, det är ingen konspirationsteori. Jämför alla andra, som dömts till livstid under tidigt 1980-tal - manga har misskött sig under anstaltstiden, men alla utom Axmyr är sedan länge frigivna.

Alltsa, karln har suttit sedan 1982, är det väl, 28-29 ar...det är ju absurt. I hela Skandinavien har jag bara hört talas om en till som suttit lika länge, en dansk, som mördat fyra poliser pa 1960-talet. Han satt i 33 ar.

Rent generellt ligger ett livstidsstraff i Sverige pa ca 16 ar för de flesta, alltsa 16 ar avtjänade, innan frigivning. Detta är inte milt i en internationell jämförelse, till de som nu trodde det.
Nej, jag kan inte ge dig konkreta exempel, - jag är bunden av tystnadsplikten.

Däremot kan jag säga att du har fel. Läser du dessutom det som står i media så får du en vink om vari brottsligheten/misskötsamheten består.

Du kan inte jämföra Axmyr med alla andra helt enkelt - och det har ingenting att göra med vem han mördade - det har allt att göra med vem han är och vilka sidor han visat upp.
2011-01-19, 01:38
Medlem
Citat:
Nej, jag kan inte ge dig konkreta exempel, - jag är bunden av tystnadsplikten.

Däremot kan jag säga att du har fel. Läser du dessutom det som står i media så får du en vink om vari brottsligheten/misskötsamheten består.

Du kan inte jämföra Axmyr med alla andra helt enkelt - och det har ingenting att göra med vem han mördade - det har allt att göra med vem han är och vilka sidor han visat upp.

Sa du är fangvaktare m.a.o.

Men vada "visat upp" sidor? Hade hans misskötsamhet varit sa grov som du vill göra gällande, sa skulle han antagligen polisanmälts, trots att han redan avtjänade ett livstidsstraff.
2011-01-19, 02:06
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Sa du är fangvaktare m.a.o.

Men vada "visat upp" sidor? Hade hans misskötsamhet varit sa grov som du vill göra gällande, sa skulle han antagligen polisanmälts, trots att han redan avtjänade ett livstidsstraff.

Han är dömd för nya brott under anstaltstiden, det är bara media gärna "glömmer" de detaljerna när de vinklar sina reportage.
Här tas dock en del upp.

Citat:
Leif Axmyr har orsakat mycket problem innanför murarna. Han har vandaliserat fängelseavdelningar. Han har dömts för att ha misshandlat en annan intern samt för att ha hotat Expressen-journalister som granskade mc-relaterat våld och ett fängelsegäng. Det talas om social träning. Men det finns inte. Jag går runt som en levande konservburk. Det är inte kriminalvård. En av orsakerna till att han tvingas stanna bakom murarna är att han inte samarbetar. Jag slutar aldrig säga vad jag tycker. Jag vet att jag inte är en ängel.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.12...halva-sitt-liv
2011-02-07, 16:46
Medlem
ormanoffs avatar
Frågeställningen verkar uttömd. Tråden låses.

OT-inlägg raderade.

/Mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in