2004-08-18, 10:22
Medlem
Morticians avatar
Citat:
Då var det väl något annat, brosk eller så, har dom det fiskarna?

Skulle nog tro det eftersom hajen är en broskfisk.

Jag har köpt och tillagat haj en gång tror det var blåhaj. Det var väl ingen större kulnarisk smakupplevelse lite slappt och något segt intetsägande kött med en massa brosk. Tror jag kokade det. Jag upplevde det inte som så fantastisk att jag ville äta det fler gånger men det kan ju iofs berott på min tillagning.
Citera
2004-08-26, 20:15
Medlem
Svalbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
Tror jag kokade det. Jag upplevde det inte som så fantastisk att jag ville äta det fler gånger men det kan ju iofs berott på min tillagning.

Grejen med haj är nog inte i första hand smaken, utan att den är ett
exotiskt monster - lite som att äta tiger, eller Hermann Göring.

Edit: Mocken, rapportera gärna vad du väljer att göra med odjuret samt
hur resultatet blir.
Citera
2004-08-26, 20:24
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
Skulle nog tro det eftersom hajen är en broskfisk.

"Broskfisk" kommer sig av att deras skelett är av brosk.

Citat:
Ursprungligen postat av Svalbard
.......eller Hermann Göring.

Mitt liv är en vandring i knähög skit, men ibland kommer något som får mig att garva så ini helvete, detta var ett sånt något. Tack!
Citera
2004-08-26, 22:32
Bannlyst
Enligt SAS Survival Handbook av "Lofty" Wiseman så ska hajkött kokas i flera timmar med en skvätt ättika för att få bort smaken av ammoniak.

Jag har ätit pigghaj vilket är kanongott som rökt, stekt eller inkokt, och någon annan sorts haj vilket däremot inte var någon höjdare. Torrt, smaklöst kött med en massa brosk i.
Citera
2004-08-26, 22:44
Medlem
Antevantes avatar
Trodde inte att man åt haj. Där ser man vad man kan lära sig.
Tar man tillvara hela hajen kan det vara acceptabelt att käka haj. Men jag har sett reportage när de är ute efter enbart fenorna. Barbariskt, de skär av fenorna när hajen lever och kastar tillbaks dem i plurret där de drunknar..hujeda mig..därför är hajfensoppa totalbojkottat.. :mad:
Citera
2004-08-26, 23:35
Medlem
Azraels avatar
I fredags så köpte jag Mako-haj som de för ovanlighetens skull saluförde hos den lokala fiskhandlaren. Köttet var vitt med en stor svart fläck i. Såg ut som att det var två olika slags muskler som möttes just där. De hade en rejäl bit som var skivad i kotletter och alla bitarna hade samma färgmönster så jag utgår från att det var i sin ordning. Konsistensen i rått skick var nästan exakt som rå tonfisk. Jag grillade kotletten hel tillsammans med makrill, lax och färska havskräftor. Ingen marinad eller så.

I grillat skick så är den närmsta liknelsen en väldigt mör benfri fläskkotlett med lätt fisksmak. Mer köttigt än tex tonfisk eller svärdfisk. Gott men ingen sensation. Priset var 148kr/kg vilket får betraktas som överkomligt.

Det går inte att jämföra "riktig" haj med pigghaj. Pigghajen påminner enligt min mening närmast om ål.
Citera
2004-08-26, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Det går inte att jämföra "riktig" haj med pigghaj. Pigghajen påminner enligt min mening närmast om ål.

Pigghaj säljs ju under handelsnamnet "havsål".

I min mening en läcker fisk.
Citera
2010-06-06, 18:39
Medlem
Nauthizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^morbid^
Gräv ner skiten ett tag och njut av det isländska köket sen.

På tal om det så blåser jag liv lite i tråden om det är någon som sitter inne med information om var man kan få tag på Hákarl, denna speciella isländska rätt? (förutom på Island såklart)
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A1karl
Citera
2010-06-06, 20:41
Medlem
Jans0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nauthiz
På tal om det så blåser jag liv lite i tråden om det är någon som sitter inne med information om var man kan få tag på Hákarl, denna speciella isländska rätt? (förutom på Island såklart)

Åh fy i helvete. Det verkar ju vara en värre upplevelse än surströmming.
Citera
2010-06-06, 22:55
Medlem
Nauthizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jans0n
Åh fy i helvete. Det verkar ju vara en värre upplevelse än surströmming.

Antagligen, det sägs ju vara "lite speciellt"
Citera
2010-06-06, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nauthiz

Fy fan!
Nergrävd, jäst haj...
Fy fan, kräkreflexen startar av bara tanken!
Citera
2010-06-07, 03:43
Medlem
zetruzs avatar
Eftersom ni snackar om det, så kan jag länka till när James May åt hákarl (2:00).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in