2011-09-29, 11:37
Medlem
Enligt min mening så ska Brian Josephson ses som hemskt suspekt.

Han tror på parapsykologi och håller på med något som heter "mind-matter unification project"
Det finns många tokstollar som fått ett nobelpris.

Hursomhelst vill jag inte ha enbart en man som bedömmer detta.
Citera
2011-09-29, 12:48
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dedu
Enligt min mening så ska Brian Josephson ses som hemskt suspekt.

Han tror på parapsykologi och håller på med något som heter "mind-matter unification project"
Det finns många tokstollar som fått ett nobelpris.

Hursomhelst vill jag inte ha enbart en man som bedömmer detta.

"He (Rossi) has also provided information about the testing of a single E-Cat unit that will start shortly in Uppsala, Sweden. He says that selected scientists from various countries have been invited to attend this testing, along with selected scientific journalists (but doesn’t mention who has accepted invitations).

Rossi stated, “On the 7th you should find in the net the report and video of the test of October 6th regarding one cluster of the modules of the 1 MW plant.”"

http://ecatnow.com/ecat-news/e-catworld-com/andrea-rossi-gives-firm-date-for-first-public-e-cat-test-and-results/
Citera
2011-09-29, 13:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Nobel Physicist Brian Josephson To Test eCat On October 6th
länk: http://ecatnow.com/ecat-news/nobel-physicist-brian-josephson-to-test-ecat-on-october-6th/

Sammanfattning: Känd fysiker ska få tillåtelse att öppna, väga innanmätet i E-cat:en samt köra den i 12h i sträck.
Alltså, man tar sig bara för pannan över deras språkbruk. Det är exakt samma stil och ordval som inom alla pseudovetenskapliga fält.
Citat:
Ursprungligen postat av ecatnow
As usual the supervision of the new test by a Nobel Physics Prize Winner is STILL not good enough for the drooling faceless pseudosceptics, who continue day after day to CONSTANTLY change the goal posts. Looking at some of the crazy comments today on various blogs it was patently obvious that the pseudosceptics know they are going down.
"drooling faceless pseudosceptics", jag säger då det...

Om en seriös firma vill testa sin produkt så går man till ett erkänt tredjepartslabb, i Sverige t ex SP. Det jobbar säkert inte en enda nobelpristagare på SP men de kan sina grejer.

Att man ens drar fram auktoritetskortet (appeal to authority, klassiskt argumentationsfel) och låter en pensionerad nobelpristagare (Josephson fick pris för arbeten med supraledning vilket inte säger något om vad han vet om klassisk termodynamik) göra testet är så löjligt att jag knappt finner ord.

Vad mer om Josephson? Kanske den flummigaste fysikpristagaren någonsin. Tror på telepati och andra paranormala idéer. Passar perfekt i sällskap med Rossi och hans anhängare men i mina ögon är det ett ytterst dåligt val.

Likväl som Hanno Essén är Josephson mycket beläst och kompetent inom sitt fält men en energimätning görs ändå bättre av någon som jobbar med det och kanske inte är professor. Jag låter även hellre en bilmekaniker laga min bil än tar den till universitetet om motorn krånglar...
Citera
2011-09-29, 15:01
Medlem
Robinson-Merals avatar
Ja du, Skunk. Inte är det någon seriös nyhetssajt, men informationen är minst sagt knapphändig så får man hålla tillgodo med vad som finns. Eftersom försöket ska ske på Uppsala universitet får man väl ändå anta att det finns tillgång till kunnig personal som kan medverka och övervaka.
Senast redigerad av Robinson-Meral 2011-09-29 kl. 15:03.
Citera
2011-09-29, 16:34
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Ja du, Skunk. Inte är det någon seriös nyhetssajt, men informationen är minst sagt knapphändig så får man hålla tillgodo med vad som finns. Eftersom försöket ska ske på Uppsala universitet får man väl ändå anta att det finns tillgång till kunnig personal som kan medverka och övervaka.

I vilket fall kommer det bli skönt att få sanningen på bordet nån gång oavsett utslaget. Man är ganska trött på det här gissandet hela tiden.
Citera
2011-09-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
I vilket fall kommer det bli skönt att få sanningen på bordet nån gång oavsett utslaget. Man är ganska trött på det här gissandet hela tiden.

Jag ser fram emot det.
Har jag fel så blir världen någon sorts utopi pga billig el.
Har jag rätt så kan jag fortsätta och håna dom som trodde på det.

Citera
2011-09-29, 19:13
Medlem
AcademicMans avatar
-Kolla in www.energikatalysatorn.se
-Leta rätt på Peter Ekströms inlägg.
-Glöm att den funkar
Citera
2011-09-29, 20:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag köpte ett par värmeeffektmätare för frärrvärmemätning härom veckan. http://www.armatec.com/se/produkter/instrument-matning/varmematare/kompaktvarmematare-at-7500b/ Finns i varenda hyreshus och för effekter från enstaka kW upp till flera MW. Med mätområde runt en MW kostar de bara 15 000 kr och är så noggranna att de är godkända för debitering. Dock får man hålla sig till vätskeformigt vatten med dessa och det har ju Rossi haft i något test så det går inte att skylla på att den måste producera ånga. Det finns förresten inga sådana apparater, är något gjort för att producera ånga är det bara att öka flödet så håller det sig kvar som flytande.

Att handha en sådan mätare kräver ingen professor utan en vanlig rörmokare reder ut det.

Varför väljer inte Rossi en sådan enkel, pålitlig och billig metod då som skulle få mig och andra skeptiker att snopet erkänna att vi haft fel? Nä, in med en gossig nobelpristagare istället.
Citera
2011-09-29, 21:58
Medlem
Balekens avatar
Låt mig få lägga upp ett scenario här.
Einstein sa att allting är relativt förutom ljuset.
Nu kanske det har visat sig att en neutrin går fortare.

Vad är det som säger då att inte detta skulle kunna vara, själva kall fusions delen alltså.
Hans maskin är säkert fejk, men det han vill ha fram behöver inte vara det.

det verkar ju finnas folk som lyckats skapa kall fusion tidigare så om man lägger forskning på detta så borde man väll få fram något. Även om det skulle kosta 30miljarder (kostnaden av cern) så skulle det vara värt det flera gånger om. Och då är Cern bara till för att leta reda på en partikel, tänk någonting som skulle lösa alla världens energiproblem.

Varför görs det inte?
Citera
2011-10-02, 09:03
Medlem
Herr Lindholms avatar
Du måste ha den rätta teoretiska grunden. Man visste iom sönderfallsstrålning att det fanns mer energi inne i atomerna än vad som kunde fås av förbränning av vätgas. Och givetvis hade författare så tidigt som 10-talet använt sig av atomvapen i sina berättelser. Men det var först iom upptäckandet av neutronen 1932 som man fick ett verktyg och det dröjde ända till 1942 innan den första stabila kärnreaktionen var igång.

Alltså: Bara för att du slänger massa pengar efter någonting så betyder det inte att det genererar resultat. Det finns ingenting som säger att just CERN kommer att ligga bakom nästa teoretiska genombrott, ej heller den där neutrongrunkan i Skåne. Det kan mycket väl vara en väldigt blygsam institution för teoretisk fysik som gör det.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2011-10-02 kl. 09:08.
Citera
2011-10-02, 09:23
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baleken
Låt mig få lägga upp ett scenario här.
Einstein sa att allting är relativt förutom ljuset.
Nu kanske det har visat sig att en neutrin går fortare.

Vad är det som säger då att inte detta skulle kunna vara, själva kall fusions delen alltså.
Hans maskin är säkert fejk, men det han vill ha fram behöver inte vara det.

det verkar ju finnas folk som lyckats skapa kall fusion tidigare så om man lägger forskning på detta så borde man väll få fram något. Även om det skulle kosta 30miljarder (kostnaden av cern) så skulle det vara värt det flera gånger om. Och då är Cern bara till för att leta reda på en partikel, tänk någonting som skulle lösa alla världens energiproblem.

Varför görs det inte?

Egentligen har vi lösnigen på all världens eneriproblem. Det är bara att bygga solreflektorer i Saharaöknen. Initialkostnaden är hög men vad lägger vi inte på annat, militärutgifter som jämförelse.
Citera
2011-10-02, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Egentligen har vi lösnigen på all världens eneriproblem. Det är bara att bygga solreflektorer i Saharaöknen. Initialkostnaden är hög men vad lägger vi inte på annat, militärutgifter som jämförelse.

Jepp, det är hur enkelt som helst.

Om man inte tänker på saker som att det finns:
Natt.
Värmespill vid transporter.
Lastbalansering av nätet.

Troligtvis mera, det finns en anledning att inga stater har byggt några större satsningar än så länge.
Gissar att tekniken inte riktigt har funnits/finns.
Hursomhelst ser jag det som väldigt orealistiskt att skicka el från Sahara till t.ex Mongoliet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in