• 1
  • 2
2011-01-18, 07:13
Medlem
Aktieklipparns avatar
Nu tänker jag inte så mkt på mitt egna arv som jag kommer att få någon gång i framtiden
när jag inte egentligen är i behov av det, men jag skulle lösa mina sista bolån först iaf.
om jag har något kvar vill säga.

Jag känner en kille som åkte till Thailand och knullade upp hans arv en mindre summa.
Det är väl kanske inte riktigt vad hans mamma önskade sitt barn

Vad skulle ni gjort? Löst lånen, investerat eller annat?
Citera
2011-01-18, 07:17
Medlem
Garneringsmannens avatar
Skulle göra precis som du. Lösa in bolån, kanske eventuellt studielån också. Rent spontant hade nog det varit en rätt sund prioritering.

Investera skulle kunna vara ett alternativ, men det är ju rätt skönt att bli av med skulderna också....
Citera
2011-01-18, 07:18
Medlem
-.LyckaVet.-s avatar
Skulle klarat upp mina skulder. Blev det nåt över sen skulle jag spendera dem på min flickvän.
Citera
2011-01-18, 07:24
Medlem
DoktorDoktors avatar
Studielånet *poff*väck! först och främst. Sen skulle jag köpa såsredning för resterande miljoner och hälla ut i vattnet på den lokala badplatsen.
Citera
2011-01-18, 08:44
Medlem
Dumbbells avatar
Och vilken summa snackar vi om?
Citera
2011-01-18, 10:17
Medlem
Kerberos76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorDoktor
Studielånet *poff*väck! först och främst. Sen skulle jag köpa såsredning för resterande miljoner och hälla ut i vattnet på den lokala badplatsen.

OT: Inget förgyller dagen som FB, nu orkar jag med någon timme till av fjortonåringar!

OnT: Jag hade nog tagit ut pengarna cash, stövlat in på CSN a la lyxfällan och drämt 250 000 på handläggarens skrivbord. Pekat finger, sagt något pubertalt och styrt kosan mot närmaste ställe med rättigheter!
Citera
2011-01-18, 11:13
Medlem
Handlar ju mycket om hur mycket det rör sig om, ser jag till mitt framtida arv (som jag inte vill ha )

Så skulle jag nog lösa lite bolån sen skulle jag nog sätta in resten på investeringar. Lite på sparkonto lite på aktier/fonder samt beroende på min ålder även pension.

Sen skulle jag nog behålla en summa för att unna mig ngåot i sorgen! Bättre bil, resa el likn.
Citera
2011-01-18, 11:28
Medlem
Beror på summan, var tillgångarna finns etc.
Tyvärr har alla mina nära anhöriga sparat på bankboken medan alla stora aktiesparare utan anhöriga jag känner föredrar att ge pengarna till allmänna arvsfonden och ev välgörenhet, så det lär inte bli så mycket att hämta.

Tycker det är skrämmande att läsa om hur många som skulle ta hem vinsterna och prioritera studielånen och bolånen.
Senast redigerad av BallaRune 2011-01-18 kl. 11:30.
Citera
2011-01-18, 14:27
Medlem
Arsenikarsles avatar
Investera i aktier eller nåt annat coolt
Försöka få pengarna att bli till mer pengar och leva oberoende i resten av mitt liv!
Citera
2011-01-18, 14:57
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Tycker det är skrämmande att läsa om hur många som skulle ta hem vinsterna och prioritera studielånen och bolånen.

Vad tror du att dina föräldrar skulle vilja att du skulle använda pengarna till , och vad skulle du själv vilja att dina barn skulle använda pengarna till?

Jag tycker naturligtvis att var och en skall ta ansvar för sitt eget liv och ta hand om sin egna ekonomi. Nu är man ju kanske runt 50år när man eventuellt får något arv och då har man ju inte så mkt användning för pengarna. Men jag tror nog att ens föräldrar skulle vilja att man får mindre skulder som i sin tur ger barnbarnen en bättre möjlighet också.

Jag tycker om att investera, men inte med såna pengar. Om jag inte är beroende av dom så hade jag sparat dom till mina barn, som kanske behöver studera utomlands mm.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2011-01-18 kl. 15:00.
Citera
2011-01-18, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Vad tror du att dina föräldrar skulle vilja att du skulle använda pengarna till , och vad skulle du själv vilja att dina barn skulle använda pengarna till?

Jag tycker naturligtvis att var och en skall ta ansvar för sitt eget liv och ta hand om sin egna ekonomi. Nu är man ju kanske runt 50år när man eventuellt får något arv och då har man ju inte så mkt användning för pengarna. Men jag tror nog att ens föräldrar skulle vilja att man får mindre skulder som i sin tur ger barnbarnen en bättre möjlighet också.

Jag tycker om att investera, men inte med såna pengar. Om jag inte är beroende av dom så hade jag sparat dom till mina barn, som kanske behöver studera utomlands mm.

Studieskulder ärvs inte och de förfaller väl vid 65 också?
Så som studiesystemet är konstruerat så är det aldrig någon ide att betala av mer än minimum.
Hur mycket man ska betala avgörs av inkomsten så det finns ingen anledning alls att ta ärvda pengar till det...
Citera
2011-01-18, 15:38
Medlem
Jag ärvde en del Ericsson-aktier för ca 2 år sedan. Jag sålde dem och investerade i andra aktier och fonder. Skattade bort den del som staten ville ha, och sedan har jag lyckats leva upp ungefär hälften (handlar väl om ca hundratusen) i form av extra inköp (t.ex. datordelar, mobiltelefon och en begagnad bil), den andra halvan har jag kvar i aktier och fonder som jag har lovat mig själv att inte röra om jag inte absolut måste (går åt lite under mina studier för att överleva, men ingen lyxkonsumption).

Skulle jag ärva på nytt så skulle jag lägga allting på stabila aktier, för att ha pengarna framöver när det kanske blir aktuellt att köpa bostad. Eller möjligen resa runt utomlands och uppleva världen i någon månad eller två, har blivit för lite sånt i mitt liv hittils tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in