• 1
  • 2
2011-01-18, 15:58
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Studieskulder ärvs inte och de förfaller väl vid 65 också?
Så som studiesystemet är konstruerat så är det aldrig någon ide att betala av mer än minimum.
Hur mycket man ska betala avgörs av inkomsten så det finns ingen anledning alls att ta ärvda pengar till det...

Det jag menade va för eventuella studier utomlands. Håller med dig om att det inte är lönsamt att amortera på studielånen särskilt för dom som tog studielån när dom gamla reglerna gällde.

Har en vän som studerat många år och trots hans inkomst som bankchef så behöver han aldrig betala tillbaka lånet.
Citera
2011-01-18, 16:24
Medlem
Det beror helt och hållet på hur mycket pengar det handlar om. Hittills när jag ärvt har jag mest fascinerats och glatt mig åt att mina anhöriga haft testamenten som sett till att större delen av pengarna gått dit de verkligen velat.

Själv har jag också skrivit ett testamente då jag tycker det finns betydligt bättre saker att lägga pengarna på än på min syster eller hennes dotter. Visst, en liten slant kommer de få om de överlever mig, men den största delen kommer gå till olika organisationer. Självklart kommer detta förmodligen ändras om jag en dag skulle råkat skaffa mig en egen familj.
Citera
2011-01-18, 23:46
Medlem
Jag har precis ärvt och kommer att köpa ett boende, fixa solvärme; aktier, guld, vindkraftsandelar, lite teak kanske. Sneglar på konst. Jag tar studielån för närvarande, räntan i år är 1,9%. Det räknar jag med att slå... det KAN tänkas bli något kultiverat projekt ā la DoktorDoktor också, men spetsfundigare i så fall. Och så kommer jag att plocka ut några tusen i månaden under studietiden. Och, det kan inte hjälpas, köpa aningen dyrare ljudanläggning än nödvändigt, men inget hutlöst.
Senast redigerad av darkg 2011-01-18 kl. 23:49.
Citera
2011-01-22, 03:48
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Studieskulder ärvs inte och de förfaller väl vid 65 också?
Så som studiesystemet är konstruerat så är det aldrig någon ide att betala av mer än minimum.
Hur mycket man ska betala avgörs av inkomsten så det finns ingen anledning alls att ta ärvda pengar till det...

Kapitalinkomster räknas till inkomsten när det gäller studieskulder. Så när du säljer dina aktier/fastigheter som du ärvt så kommer du att ha en reavinst som räknas som kapitalinkomst. Börsportföljen kan man väl ta med sig utomlands och sälja, men fastigheten kan det nog bli lite svårare att komma undan med, på ett eller annat sätt lär de väl få kronofogden på dig, och då kommer de att dra av det från din framtida pension (om arvet är riktigt stort i förhållande till din pension kan det ju vara värt att dra från Sverige för att komma undan reavinstskatten)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in