2011-07-12, 22:29
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Om E-typ måste mocka apburar som extraknäck när han var en av sveriges största artister betyder det att det är svårt att livnära sig som halvstort band

Ok, jag kan lova dig att E-type inte hade några problem med att livnära sig när han var som störst. Man tjänar bra med flis på att vara en av sveriges största och mest bokade akter.
Citera
2011-07-12, 22:49
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Haha vilken idiot??

Trodde du hade koll då du enligt egen utsago jobbar i branschen...

15papp för ett coverband med fem medlemmar är ett gage i absoluta underkant.
Vart då? Ett lokalt coverband brukar få 3000 på sin höjd. En del påstår att dom brukar få 20 000 men spelar för 2500 ändå.

Det finns ju hur många band som helst därute, så varför betala ockerpriser?
Citera
2011-07-12, 22:51
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ok, jag kan lova dig att E-type inte hade några problem med att livnära sig när han var som störst. Man tjänar bra med flis på att vara en av sveriges största och mest bokade akter.
Han var ju dessutom stor i andra länder också, så nåt extraknäck var nog inte att tänka på. Skulle tro att han fortfarande räknar pengar.
Citera
2011-07-12, 23:03
Medlem
Vet iaf att JJ-Elin jobbar på dagis och sånt där rätt mycket och dom är väl ändå halvstora åtminstone.
Citera
2011-07-12, 23:16
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Vart då? Ett lokalt coverband brukar få 3000 på sin höjd. En del påstår att dom brukar få 20 000 men spelar för 2500 ändå.

Det finns ju hur många band som helst därute, så varför betala ockerpriser?

Men herregud... Vilket seriöst band är ute och spelar för 3000spänn?

Om vi räknar på att en kvintet tar 15papp, vilket är ett gage i underkant så ser kalkylen ut ungefär så här:

15000/5=3000/man - skatt = ungefär 2000spänn i lön per man och då har jag inte räknat med alla de utgifterna som tillkommer bandet.

Man anlände förmodligen i någon sorts fordon, kanske en buss som förmodligen inte var gratis och som i sin tur går på någon form av drivmedel och kräver reparationer och underhåll sen har dom troligtvis utrustning med sig, både ljud och ljus som förmodligen inte heller var gratis. Hur mycket som sen blir kvar utav dessa 2000:- när allt är betalt kan vi bara spekulera i men det blir inte många kronor om ens några alls.

Det skulle vara intressant att se din kalkyl för de stackars satarna som är ute och spelar för 3000spänn!
Senast redigerad av miloudot 2011-07-12 kl. 23:18.
Citera
2011-07-12, 23:24
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Men herregud... Vilket seriöst band är ute och spelar för 3000spänn?

Om vi räknar på att en kvintet tar 15papp, vilket är ett gage i underkant så ser kalkylen ut ungefär så här:

15000/5=3000/man - skatt = ungefär 2000spänn i lön per man och då har jag inte räknat med alla de utgifterna som tillkommer bandet.

Man anlände förmodligen i någon sorts fordon, kanske en buss som förmodligen inte var gratis och som i sin tur går på någon form av drivmedel och kräver reparationer och underhåll sen har dom troligtvis utrustning med sig, både ljud och ljus som förmodligen inte heller var gratis. Hur mycket som sen blir kvar utav dessa 2000:- när allt är betalt kan vi bara spekulera i men det blir inte många kronor om ens några alls.

Det skulle vara intressant att se din kalkyl för de stackars satarna som är ute och spelar för 3000spänn!
Du kan få Sator, Peter Jezchewzki med band eller Broken Door för 25 papp styck om du har PA på plats.

Ett coverband för 15 har aldrig passerat min värld. Vi har eget PA, så det är aldrig aktuellt att betala ett band för deras PA.
Citera
2011-07-12, 23:25
Medlem
Jobbar til lvardags som musiklärare och extraknäckar på somrarna som musiker/trubadur/sångare.

Vill man tjäna pengar så råder jag er att göra som jag, jobba som musiklärare (vilket iofs är jävligt kämpigt i perioder, när lucia och julavslutning närmar sig är jag ett nervvrak) och giga som ett djur under somamren.

Nu spelar jag varje fredag och lördag och går på principen att fler gig med lite mindre betalt är bättre än några få med mycket pengar.
Med min duo tar vi 4k + resa svart som synden.
Som solotrubadur tar jag 2500 om jag fakturerar alt 1500 utan att betala skatt.
Alltså, ca 4000 i veckan. Vissa gig betalar mer (speciellt om man drygar ut bröllopsgiget med att sjunga solo i kyrkan innan) och vissa pub/restauranggig mindre.
Så här håller det på typ maj till augusti 4 helger i 4 månader gånger 4k = 64k

Nu har jag inte exakt koll på vad jag drar ihop, detta är överslagsräkning, men ändå.
Det förutsätter att man har en förstående familj och ett "riktigt" jobb vid sidan om.

Även om jag är en van och erfaren musiker så är två gig i veckan jävligt saftigt, och man har INTE råd att bli sjuk eller ha en "dålig dag".

Jag har även varit verksam inom hårdrock/metal, med ett signat band som släppte skivor på skivbolag under 2000-talet, men där har jag tjänat sammanlagt kanske 5000:- inkl stim och gig osv och säkert lagt ut det tiodubbla. Kul matematik.

Konklusionen är att trubadur-hora is the shit om man bara är ute efter pengar.

Och ja, fullband kostar. Har ett metalcoverband som om vi ska få ut 6000 (1200 per skaft) får fakturera ungefär 15000. Vilket seriösa bokare faktiskt betalar för ett bra band.

"Nej, men Leffe och hans polare spelar för öl" är upplagt för katastrof....
Citera
2011-07-12, 23:36
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ett coverband för 15 har aldrig passerat min värld. Vi har eget PA, så det är aldrig aktuellt att betala ett band för deras PA.

Ni kanske skulle börja betala dom för deras arbete istället då?

Jag blir väldigt osäker på vilken nivå av coverband vi snackar. Jag kan lova dig att du får ingenting vettigt överhuvudtaget i coverbandsväg för 3000:-. Du får en halvrisig trubadur för dom pengarna, släng på ett par tusen och du får en bra en!

De största coverbanden i sverige tar emellan 20-40k/gig.

Ingen seriös människa är ute och spelar för de pengarna du snackar om.

Vad är det för ställe ni har egentligen, en ungdomsgård? Det skulle nämligen förklara en hel del.
Citera
2011-07-13, 07:03
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ni kanske skulle börja betala dom för deras arbete istället då?

Jag blir väldigt osäker på vilken nivå av coverband vi snackar. Jag kan lova dig att du får ingenting vettigt överhuvudtaget i coverbandsväg för 3000:-. Du får en halvrisig trubadur för dom pengarna, släng på ett par tusen och du får en bra en!

De största coverbanden i sverige tar emellan 20-40k/gig.

Ingen seriös människa är ute och spelar för de pengarna du snackar om.

Vad är det för ställe ni har egentligen, en ungdomsgård? Det skulle nämligen förklara en hel del.
En rockklubb som tar 700 pers.

Jag vet att det finns coverband som tar 20-40 loppor. Men i den här stan så skiter publiken alldeles fullständigt i hur mycket ett coverband tar. Dom är ändå inte beredda att betala för att få se det när dom vet att det finns minst lika bra lokala band där man kan köra med fri entré. 3000 så får man ett coverband i absolut toppklass som spelar 3 x 45 minuter. Inga som helst problem.

Varför betala 20 papp för ett coverband och locka 75 pers? Det kanske funkar nånannanstans. Vi har 4-5 livekvällar i månaden och coverband har vi kanske 5 gånger om året.
Citera
2011-07-13, 10:08
Medlem
EddieShredders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidiot
Jobbar til lvardags som musiklärare och extraknäckar på somrarna som musiker/trubadur/sångare.

Vill man tjäna pengar så råder jag er att göra som jag, jobba som musiklärare (vilket iofs är jävligt kämpigt i perioder, när lucia och julavslutning närmar sig är jag ett nervvrak) och giga som ett djur under somamren.

Nu spelar jag varje fredag och lördag och går på principen att fler gig med lite mindre betalt är bättre än några få med mycket pengar.
Med min duo tar vi 4k + resa svart som synden.
Som solotrubadur tar jag 2500 om jag fakturerar alt 1500 utan att betala skatt.
Alltså, ca 4000 i veckan. Vissa gig betalar mer (speciellt om man drygar ut bröllopsgiget med att sjunga solo i kyrkan innan) och vissa pub/restauranggig mindre.
Så här håller det på typ maj till augusti 4 helger i 4 månader gånger 4k = 64k

Nu har jag inte exakt koll på vad jag drar ihop, detta är överslagsräkning, men ändå.
Det förutsätter att man har en förstående familj och ett "riktigt" jobb vid sidan om.

Även om jag är en van och erfaren musiker så är två gig i veckan jävligt saftigt, och man har INTE råd att bli sjuk eller ha en "dålig dag".

Jag har även varit verksam inom hårdrock/metal, med ett signat band som släppte skivor på skivbolag under 2000-talet, men där har jag tjänat sammanlagt kanske 5000:- inkl stim och gig osv och säkert lagt ut det tiodubbla. Kul matematik.

Konklusionen är att trubadur-hora is the shit om man bara är ute efter pengar.

Och ja, fullband kostar. Har ett metalcoverband som om vi ska få ut 6000 (1200 per skaft) får fakturera ungefär 15000. Vilket seriösa bokare faktiskt betalar för ett bra band.

"Nej, men Leffe och hans polare spelar för öl" är upplagt för katastrof....

Får man fråga hur du bär dig åt för att få 4 gig per månad som trubadur? Agerar du hustrubadur på ngt ställe?
Citera
2011-07-13, 10:11
Medlem
EddieShredders avatar
Citat:

Jag vet att det finns coverband som tar 20-40 loppor. Men i den här stan så skiter publiken alldeles fullständigt i hur mycket ett coverband tar. Dom är ändå inte beredda att betala för att få se det när dom vet att det finns minst lika bra lokala band där man kan köra med fri entré. 3000 så får man ett coverband i absolut toppklass som spelar 3 x 45 minuter. Inga som helst problem.

Varför betala 20 papp för ett coverband och locka 75 pers? Det kanske funkar nånannanstans. Vi har 4-5 livekvällar i månaden och coverband har vi kanske 5 gånger om året.

Klart det finns coverband för 3000, likväl som 20000. Vi snackar här äpplen och päron. De som lirar för 3000 är garanterat inte yrkesmusiker som behöver lira för mat på bordet. Komma hem till familjen med en femhundring efter ett gig tror jag ingen seriös musiker gör. Kvaliteten kan man därmed också diskutera
Citera
2011-07-13, 12:39
Medlem
miloudots avatar
Citat:

Vilken stad gäller det?

Jag har själv spelat ute en tid nu och har besökt allt ifrån stora städer till små, små hålor i urskogen och alla vill ha bra och proffsiga coverband, det är det dom betalar för. Ibland får vi resa upp till 60mil för en spelning. Att det då finns en rockklubb med täckning för 700pers i en stad där ingen är intresserade av att se bra och proffsiga coverband låter högst unikt.

Dessutom verkar vi snacka om olika saker, vi diskuterar hur stor man måste bli för att kunna livnära sig och halkar in på coverband och du menar på att du betalar coverband 3000:-/gig, det är inga musiker som livnär sig på att spela covers, det sätter jag mitt högra ben på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in